Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Groenling

polera gelcoaten med bilpolish?

Rekommendera Poster

Hej, jag tog båten upp häromdagen. Jag tvättade den litet grovt innan fintvätten. Problemet är nu att smutsen vid vattenlinjen går inte att tvätta bort. Det måste väl poleras :-(

Räcker det med bilpolish, eller finns det speciell gelcoatpolish, rubbning?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns både gelcoatcleaner och rubbing. Börja med cleaner, det brukar räcka. Se till att köpa en cleaner med oxalsyra - jag tycker att Hempel fungerar mycket bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Patrik, har gnuggat å skurat genom åren men sedan jag upptäckte oxalsyra har livet blivit lättare.
Skämt å sido , det finns flera bra medel för detta (mkt bra till och med) Y10 från Watski, AUTOSOL Water line 60:- på Seasea räcker långt, pensla på vänta någon minut ta penseln och lägg på lite till om det behövs spola noggrant rent efterår.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />
Jag lovar att du blir hel nöjd 

LF 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..så är det ..alla dessa gelcotcleaner är toppen ,jag åker med omålad botten och använder dessa produkter för å rengöra botten .. smeta in med en svamp ..vänta en 30 min ... spola av !!      KLART

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte oxalpulver (i färghandeln) som man blandade ut med vatten. Då kan man bestämma hur starkt det ska vara helt själv, helt klart billigaste alternativet, och ganska säker på att det är bland de bättre alternativen också.

Sedan penslade jag på det med en grov borste (typ golvborste) lät det ligga på i 20 min, sedan spolade jag av hela båten men högtrycken.

Kanon resultat !!

Man får ta hänsyn till att lacken blir en aningen mattad men man ska ju ändå polera båten i vår.....

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma bekymmer gnuggade med olika sorters medel tex , Jif , bilrubbing etc funkade inte.

men Y10 tog bort allt smidigt å lätt \Laughing\  lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...