Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
driftern

fredningstider?

Rekommendera Poster

Vet någon varför det råder olika fredningstider på HÖ här i vårt avlånga land?

Det kan ju tyckas märkligt med tanke på att HÖ leker ungefär samtidigt överallt,för det är väl ändå det man har i åtanke när man fredar dem.

Läste en artikel i en fisketidning om Bornholm,där är det tillåtet att fiska blank HÖ året om,skulle inte ha något emot att ha samma regler här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Västkusten: 1:a april-30:e  september.

Sydkusten(fr. kullahalvöns fyr till..hmm..nånstans på skånes norra kust.) 1:a januari-15:e september.

Ostkusten: finns ej fiskeförbud,fritt året om,dock ska du nog kolla upp lokala fredningstider vid åmynningar m.m.

Gotland:fritt fiske,samma gäller åmynningar.

Öland:samma också har jag för mig.(kolla lokala fredningar vid åmynningar.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

försök läsa frågan en gång till, lååångsamt!

Tyvärr kan jag inte svaret själv, men hade gärna sett en förklaring här!

Senast ändrad av Trollet11 | 03 november 2007 | 21:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja oj,nu såg jag! jag skummade bara snabbt igenom och trodde han var ute efter vilka fredningstider som gällde\Embarassed\

men,vadför de har olika kan antagligen bero på öringens förutsättningar i de lokaka vattnen,Västkusten har ju en ganska hårt drabbad öringfauna som behöver vila de sex månader det är fredning.(som tur är så verkar stammen på bra uppgång!) vadför ostkusten har fritt fiske 12 månader året om kan jag inte svara på.kanse de har en större stam som tål att fiskas på mer men jag är inte säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle ju också kunna vara så att fiskarna måste ha en viss vattentemperatur för att de ska börja leka.. då blir det varmare i söder först och går sen uppåt landet.

Ett okvalificerat svar, men en teori från mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det faller ju ändå på att det är ungefär samma temp både på öst och väst från stockholm och söderut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har fått förklarat för mig att de är färre platser för lek neråt,än vad vi har här på östsidan,

därav de fria fisket i sthlms skärgård,men även här är den fredad i åar samt andra stömmande ställen,den obligatoriska tiden,men som sagt i skärgårn är de fritt än :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...