Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
solstace

Ta av motorn - Hur få loss styrvajer?

Rekommendera Poster

Tänkte lyfta av motorn nu när båten är på land. En 25 hk tohatsu årsmod -00. Är helt ny på både motorer och båtar och kan inte förstå hur jag ska få loss styrvajern? Den sitter monterad mot motorn som i ett genomgående rör. Lätt att lossa på enda sidan från själva staget som rör motorn men att få ur vajern ur genomgående röret verkar klurigare.
Eftersom jag inte är speciellt kunnig inom området kanske min förklaring ovan är otydlig men det kanske är någon här ändå som vet hur man går tillväga? Vore skönt att kunna lyfta av motorn och ställa in den varmt. 
Tacksam för tips och råd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är jättelätt att ta isär styr rörsmonetring.

när du står bakom båten    ta då loss allt som sitter på vä sidan  (där du har lösa detaljer)

släpp därefter på den stora muttern som sitter mot röret på högersidan.

därefter 'är det bara att skruva loss motorn  lyfta av den & trä bort motorn från styrwiren

lycka till

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Jag provade dock att ta bort muttern som håller fast vajern mot motorn men vajern verkade ju sitta stenhårt i alla fall, försökte dra ut den, dock med motorn kvar i sitt läge...

Vilka muttrar måste man lossa på den sidan där vajern går in, dvs högra sidan om man står bakom båten/motorn? (räcker det med den stora muttern där vajern går in eller ska man lossa stora muttern mot motorns fäste också?)

Tacksam för svar igen... :)

Senast ändrad av solstace | 03 november 2007 | 11:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

släpp på allt som sitter skruvat på wiren på vä sidan  & den stora muttern på hö sidan

därefter skruvar du loss motorn & drar motorn från wiren  tvärtom  går inte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på min flipper behöver jag lossa skruvarna för motorfästena och flytta motorn ca: 5-10cm till vänster.
först då kan styrkabeln trädas ur.
/Jugge 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Ska ut och prova nu, återkommer med bilder och frågor om jag inte lyckas. Tack för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...