Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
matnor02

Ny Motor Tresfjord 26

Rekommendera Poster

Jag funderar på att byta ut min gamla MD21A som sitter i en Tresfjord 26 -74.

 

Jag har fått rekomendationer på bla. följande motorer: Penta D2-55, D2-75, Yanmar 55hk, 110Hk, Lombardini/Iveco 87 Hk, Vetus 80Hk.

 

Finns det någon som kan tipsa om vilka prestnda man kan förvänta sig av båten och vad som kan vara en god affär.

 

Just nu lutar jag nog mot Iveco/Lombardini lite starkare än Penta D2-75 och ett listpris 30.000 under.

 

Vilken fart kan jag få i båten med en sådan motor? Just nu tuffar jag runt med MD21an i 6-7 knop vid 2500rpm, den varvar ju betydligt mer men jag vågar inte fresta på den gamle mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan inte ge dig något tips om motor, men tror inte att du skall ge dig in på att få upp snipan i farter över 8 knop då den bara gräver ner aktern i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för maskin i din Westfjord 26, det är ju samma undervattensskrov. Det var Carlanders som rekommenderade att jag sätter i 110hk i min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en MD 21B, helrenoverad, så jag har inga tankar på att byta i nuläget, att du skall följa carlanders råd tycker jag verkar bra, dock tror jag inte du får en behaglig gång över 8knop, eller har dom sagt nåt annat om farten? Min uppfattning att den gräver ner sig över 8 knop är baserat på tidigare trådar på forumet, vad säger carlanders om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din båt är en 26 ft snipa så lär du inte få upp den i så mycket mer än 7 knop utan att gräva ned aktern och riva upp massor av sjö. Stämmer säkert att det behövs 100 hk för att köra snabbare än 8 knop. Men 7-8 knop klarar du säkert med 50 hk. Kolla dimensioneringsguiden hos volvo penta http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/repower/EngineConfigurator/. Vi har en 29 ft snipa på 4 ton och klarar oss gott med vår gamla 50 hk motor. Men när vi byter tror jag att vi kommer att byta till 25-30 hk för att få mer plats och pengar för annat i båten. Snipor är inte för de som har brottom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Fart: Marsch: 12 knop Max: 15 knop, säger Carlanders och vad jag förstår levererar de nästan enbart med Yanmar 110hk. så 10-12 knop med 87hk borde ju vara rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Då är det ingen snipa du har utan en halvplanande båt med rund akter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur i jösse namn ska du få upp båten i dom farterna som du önskar?

För det första så spelar det ingen roll om du häver i en 110 hästare.

Du måste bygga om skäddan och utöka den.

Jag har en MD21 och kommer upp i 11 knop men var är fören?

Jo den står rätt upp och soppan formligen rinner som en vårbäck i rören från tanken och det är nog inte många droppar som går i returslangen.

 

Båten är byggd för 7 knop i runda slängar och där är det behagligt tycker jag.

Ingen maskin som vrålar som en Tiger.

Plånboken mår förträffligt vid 7 knop.

 

Jag vet var det finns en Peugåtmotor som ligger på över 100 hästar med turbo som passar rakt av i Tresfjord som har MD21.

Gratis för mig om jag vill, men jag vill inte och inte har den gått långt heller (knappt inkörd).

Sedan så vet jag om en MD21 som sitter i en bil 11000 mil och den är klart intressant men just nu har jag något som slukar mina stålar så jag får avvakta ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu blir det rörigt, tror dock fortfarande att det inte är möjligt utan en missuppfattning.

Dock så är ju frågan intressant: är West/ tresfjord en halvplanande båt med rund akter eller en snipa?

Min gräver ner sig redan vid 8 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snipa.

Halvplanande.

Max 8 knop med befintlig originalskädda.

Efter 8 kop så kan man studera stjärnorna där man sitter behagligt tillbakalutad.

11 knop som min så står den upp som ett sjömärke.

 

Har funderingar på att förlänga befintlig skädda ett par dm och vinkla förlängningen någon eller några cm.

Göra en variabel förlängning som man kan justera under en sommar och sedan göra en fast montering när man har hittat det rätta läget.

 

Mer diesel går ju åt förståss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

 

Det bär emot att kalla halvplanande eller planande båtar för snipor. Men det är klart, är alla båtar som inte är plattgattade snipor så får jag väl ge mig. Men då har ju de halvplanande sniporna mer gemnsamma egenskaper med övriga halvplanande båtar och borde kanska istället klumpas ihop med de övriga svallarna. Sedan får vi ha en särksikild deplacerargrupp. (Lite förebyggande: JA! vi har sett den finska snabbgående skötbåten med flera  hundra hästkrafter...)

 

Nog med trams från mig för nu ... Till saken

 

Om båten är halvplanande borde den inte ha fören i skyn vid högre fart än deplacementsfarten {Ungefär [knop] = 1,4 *ROT(längd i vattnet [fot]) om jag mins rätt}. En halvplanande borde ha en såpass bärande akter att 10 knop inte är problematiskt. Men det är väl en suddig gräns mellan deplacerande och halvplanande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag bytte motor i en Tresfjord 26 för några år sedan satte in en Lombardini Iveco 82hk march 8-9knop topp 13knop .fick tillbaks pengarna när jag sålde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär som han som var på kalaset.

 

Han hade en gasbomb på gång men den fick han hållt inne med fast det kostade krafter.

Kaffet serverades i slutfasen och det var illhett och han brände sig.

När det gjorde ont på läpparna och i käften, så släppte alla hämningarna och han brände av hela atteleriet.

Alla tittade på honom, men han fann sig snabbt och sa tur hade du som kom ut så du slapp att bli innebränd.

 

Det gäller att ha tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Skäreleja (halvplanande Nicandersnipa) som fick en Yanmar på 100 hkr för några år sen i stället för MD 21an.

Hon har nu en tämligen jämn fartkurva i jämförelse mellan logg och varvräknare  och uppåt d.v.s ökar c.a en knop för varje 150 rpm som motorvarvet ökas. Går ungefär 17 knop på topp (3800 rpm) men det är inte behagligt och hon har då skärningstendenser. Bränsleförbrukning vi 11 - 12 knop (marschfart) beräknar jag till c:a 0,7 lit/dm 

Jag tycker du skall fundera på en Yanmar 110 hkr

post-17446-1394235336,9151_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är nu inköpt, det blev en Iveco 87hk. Motorn är identisk med Lombardinin men med hydrauliskt backslag. Åter kommer med rapport efter sjösättning vad det gäller prestanda i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till. Båten är fortfarande samma båt.

Oavsett mer krafter så kanske du kan krama ur den ett par knop till som den är och det är bara större bränsleåtgång.

Större skädda är kanske något du ska reflektera över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orven, du kanske skall kontakta Carlanders och hjälpa dom med konstruktionsfrågor kring Westfjord, de har ju enligt dig levererat helt felaktiga motorkombinationer i sina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

JAg vet en som hade en 90hk turbo motor i sen Tresfjors/Westfjord 26 å den gjorde på topp 16knop men det var inte så behagligt å åka så men den gick jätte gött vid 12 knop rullade inte så i sjön.

På den båten fanns det ett trimplan i aktern å sen får du kanske bytta propelle med om du tar en  motor runt 90 hk.

 

För mig är det ju Yanmar 110hk som gäller!!

 

 

Kontakta Carlandes båt varv för info.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då var motorn monterad och jag tog premiärturen igår. Vid 3200 varv toppade vi på 15,5 knop och vid 2800 låg vi i 12 knop. Visst lyfter fören en del jämfört med vid 6 knop, men inte så det stör nämvärt. Jag kan bara konstatera att det blivit som en ny båt. Motorn är en Iveco på 87 hk. Jag har bytt bränslesystem axel, tätningar, propeller, avgassystem, sjövattenintag filter. Jag har inte fått slutfakturan ännu så jag passar på att njuta innan jag ser hur mycket det kostat.

 

post-20522-1394235472,3805_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Psssst, säg inte det till Orven, för då kanske toppfarten sjunker drastiskt Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har monterat en Vetus 4.80  80hk i min tresfjord26 dock har jag för liten propeller då jag bara gör 7knop vid bästa vridmomentet på 2200rpm.

Min propeller är en 4bladare på 18x15 vad har du till din nya motor??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack till dig matnor02 för den informationen du gav mig i våran mailkonversation innan jag beslutatde mig för motorval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...