denne 1 Postad 3 November , 2007 Hej någon som har erfarenhet av biltemas färger. Har köpt färg till min båt där 2 komp grundfärg & 2 komp lack. Jag ska bara måla om ovandelen. Vad ska jag göra för grundarbete innan grundmålning på den gamla gealcoaten ? 1 Vad ska jag tvätta med för att få bort gammal vax ? Funkar thinner eller man ska ha cellulosaförtunning. 2 Det är en 5 meters ht båt jag har 2 liter grundfärg å 2 liter lack det borde väl räcka ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 3 November , 2007 Komigång nu ! Någon harväl kladdat med biltemas grejer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_st 1 Postad 3 November , 2007 Hej! var nära att köpa en risig båt som hade behövt målas om i våras, hittade lååånga och bra trådar på andra forum än just här t.ex tror jag det var en lång tråd på sailguide.com, men om du bara googlar det så vet jag att det finns hur bra guider som helst. vet att jag hittade en firma som in i minsta detalj förklarade hur dom gjorde med din båt om du lämnade in den där, illustrationer och allt. bara att apa efter. Finns nog rätt mycket matnyttigt här http://www.yachtcare.se/fragor.htm lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 November , 2007 Nej jag har aldrig kladdat med biltemas grejer. Däremot har jag målat ett par båtar med tvåkomponentsfärg. Som alltid är underarbetet det viktigaste. Slipa över den ytan som skall målas. Tvätta med aceton. Spackla upp eventuella skador. slipa igen. Följ färfabrikantens anvisningar. Nu hade du ju köpt färg, annars finns det en bra färg som sträcker sig när den torkar och som säljs av Kungshamns Marin, Rolf Johansson. Skall ev måla min båt under vintern med den färgen. Har sett ett par båtar som målats med mycket ra resultat. lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_st 1 Postad 3 November , 2007 Hempel har mycket info om att måla om båt, sen att du använder en annan färg förändrar ju inte för arbetet. http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_st 1 Postad 3 November , 2007 Hempel har även en tabel som räcknar ut hur mycket färg det går åt. http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 November , 2007 Din båt verkar inte ens värd å måla om ... varför lägger du pengar på den ? Borde bara var en ''tuta å köra båt'' ...... den ser ut som den gör och borde göra så ! Hade du velat ha en (fin) båt så hade du säkert köpt en annan ! Eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snok 0 Postad 4 November , 2007 KANSKE KRIS KRAFT ELLER SEA RÅY DET ÄR FINA BÅTAR DET??????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 4 November , 2007 Hej Sea Ray För det första så har jag ingen tuta. Sen köpte jag en billig båt för att ha som vinterprojekt. Det var målar tips jag var ute efter.Jag vet att den är risig. Missa inte tennisveckan i Båstad.... Till er andra tackar jag för bra svar/länkar Senast ändrad av denne | 04 november 2007 | 11:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser