Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
rille07

Amerikansk VHF

Rekommendera Poster

Köpte en Regal Ventura nu i höst och i båten satt en VHF-radio (West Marine, VHF500dsc, Submersible) går det att använda den till någonting? Eller tar den bara utrymme i båten.

Tacksam för svar

Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla marina VHF:er har samma baskanalutbud (de internationella kanalerna) så visst går den att använda även här.

Den har antagligen några kanaler specifika för USA typ väderkanaler och saknar några svenska specialkanaler typ F1-3, L1 & L2 men alla *riktiga* kanaler för viktig trafik har den alldeles säkert!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja så enkelt är det inte.
Det finns i min VHF 3 stycken olika frekvens val.

U.S.A., Canadian, International 10 NOAA Weather Channels
Sändaren sänder med reducerad effekt på vissa kanaler beronde på vad spm valts.

Kanal 16 är lika men sedan skiljer det sig en hel del.

När du tog ditt VHF cert. skall du veta vilka frekvenser som gäller.

Gå in i manualen för din VHF radio och kolla vilken standard den har.

Att sända på fel frekvenswer är inte att rekomendera.

Det är olagligt och du kan störa annan trafik.

Har du inte VHF cert. får du inte sända med din VHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte mig en handhållen VHF från USA nyligen och den har som sagt tre lägen USA, Canada och Internationell (samt väder och möjlighet till landradio). Såg lite skummt ut på USA-inställningen men efter att ha bläddrat i manualen och hittat hur man ändrade till internationell så verkar det mesta stämma.

Har inte kollat alla kanaler eller ropat något med den men 16 och 1 (trafikkanal Vänern) fungerar att lyssna på iaf. Vidare så finns ju 14, 72 o 77 e de la som är av värde om jag minns rätt. Saknar nordenkanalerna men med tanke på att totalpriset (inköp, frakt, moms o tull) var under halva Sverigepriset så klarar jag mig nog utan dem. Är mest intresserad av kanal 16 om jag är utom mobiltäckning och det skulle krisa!

Men kika som sagt i manualen vad det står. Det mesta är rätt likt utom fritids- och fiskekanalerna som man klarar sig bra utan om man inte gillar att tjata med närbelägna (vilket det finns andra kanaler för).

Glöm som sagt inte att du måste ha certifikat och tillstånd för att få sända!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska börja med att tacka för svaren.

Jag har inte tagit något certfikat för VHF men att ev få en utförlig väderprognos på någon kanal gör att den får sitta kvar i båten.

Tack

Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...