Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
fiskarin

bensinpump..

Rekommendera Poster

hej alla..kan jag sätta en biltema bränslepump till en wikström motor??eller förstör det förgasaren??alltså inte en pump rill insprutningsbilar..men en till förgasar bilar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar vara väldigt lite folk som VET här.dock har jag stött på flera som TROR:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig använda bil bensin pump till marint bruk!!!!.

 

sen måste du veta vilket tryck din förgasare kräver samt flöde,annrs kan du flöda förgasaren

och det kan bli farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett väldigt generellt svar som kanske stämmer på ett fåtal motorer men inte på andra. Att bara säga att man inte ska använda bilbensinpumpar till marint bruk!  Låter som om det kom från någon som bara vill sälja orginaldelar med högmarginal, bara för att de är märkta med texten marint bruk. Vi får inte glömma att vi kan tänka själva också, bara för att det säljs i en marinshop så betyder inte det att det är en annan del än den som säljs hos mekonomen eller liknande. Det är oftast bara priset som skiljer och den lilla texten på förpackningen. Nu säger jag inte att det alltid är så, men oftast.
Hittar du en pump som passar ditt behov så kommer den fungera alldeles utmärkt skulle jag villja lova. Och är det någon som kommer med det klassiska argumentet att den marina miljön är så mycket tuffare så vill jag kontra med att bilar kör vi med på vintern i slask och salt miljö, ömsom regn, sol, slask och tö och hur länge håller inte en sådan pump, både elektrisk och mekanisk. 
Väntar mig en rad kommentarer nu på detta inlägg 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är just det där trycket jag är lite orolig över..för på bilar kan man ju åxå förstöra förgasaren om trycket är för högt..blir väl att se lite effter en pump med lite tryck i..
 
men jag tackar fö svaren.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Helt fel svar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det handlar inte om orginaldelar med dyra priser det handlar bara om säkerhet.

bilpumpar är inte utformade på samma sätt precis som med förgasare.man ska absolut aldrig!!!!!! använda bilförgasare heller.

Det finns väldigt billiga marin elpumpar också.

Självklart så fungerar bilpumpar till båt,men om den skulle börja läcka då skulle inte jag vilja ha familjen i båten.

 

en marinförgasare är gjuten på ett helt annat sätt,om den flödar över dör den medans en bilförgasare oftast läcker,om den skulle göra det så är det försent när man märkt det.precis samma med bensinpumpar,om en marinpump är dubbelisolerad på ett annat sätt så den börjar ej spruta bensin i motorutrymmet.

 

om ex dina slangar börjar torka så kommer elpumpen att spruta tills motorurymmet är fyllt eller tills det smäller.

 

Det här handlar om säkerhet inget annat!.

Men om man köper en beninpump på biltema som är till för bil då handlar det om dumhet enligt mig! mitt och andras liv är mer värt en nån 100:-

 

Självklart är det ditt val hur du vill göra men med mitt arbete så ser man mycket!och jag skulle aldrig montera in en biltema pump i nåns båt.

 

Om man nu vill ha en elpump köp en ordentlig för din skull.det finns flera EJ orginal märken men som håller marint mått till bra priser!!.

 

 

Sen så som du frågade om man kan förstöra förgasaren,JA det kan du, du måste veta tryck och flöde annars kan det bli galet.

 

Vad har du för förgasare?

Kanske kan hjälpa dig med info

 

Lycka till

 

Senast ändrad av draco | 13 november 2007 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där kom det!
Jag tänker inte gå in på detaljer för det har jag inte tid med, men föregående talare pratar säkert från sin kunskap och sina egna erfarenheter och kan säkert sin båt och sin motor och har läst och hört mycket, men det som gäller för en motor och en tillverkare gäller inte alla. Jag kan ge hur många exempel som helst där föregående talare har fel, men det är sånt som kallas yrkeskunskap och den får man genom erfarenhet. Att en mekanisk bensinpump till ex. en MB20 skulle vara gjuten annorlunda än en bensinpump till en B20 är bara rent nonsens. Eller vill du fortfarande tjafsa emot detta påstående Draco? Det finns så många som TROR sig veta på det här forumet, och få som vet. Jag vill inte säga att jag är expert på allt, men alla på detta forum som råkat ut för problem min sin båt eller motor, har fått erfarenhet och kunskap när de löst sina problem. Det finns många båtar och motorer som alla är olika. Därför är det bra med alla tips och råd vi kan få på detta forum. Jag kan inte ge ett expertutlåtande för just din motor, det kan nog bara den som verkligen kan DIN motor. Det handlar om sunt förnuft många gånger och inte bara vad man läst i senaste Båtnytt. 
Alla har rätt till sina åsikter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tala gärna om dina exempel.

 

Det är stor skillnad på elbensin pumpar.

 

Jag jobbar med marin service men varsågod att använd du biltemas elbensinpumpar men jag hoppas att jag aldrig råkar ligga bredvid din båt.

 

Ta och ring vilken marin företag som helst och fråga hur dom ställer sig till det.

 

 

Det hanndlar fortfarande om säkerhet!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad spännande falo, jag skulle också gärna vilja höra dina exempel.

Även jag jobbar med marinservice dagligen, så jag kan bara säga låt höra....väntar med spänning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spårade tydligen ur totalt nu..nåväl ja har ju dock dom svaren jag undrade över så tack..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten undran bara.

 

Innan ditt innlägg skulle jag tveklöst ha påstått att en pump är en pump men nu är jag villrådig...

 

Du säger att: om ex dina slangar börjar torka så kommer elpumpen att spruta tills motorurymmet är fyllt eller tills det smäller.

 

men:  en marinpump är dubbelisolerad på ett annat sätt så den börjar ej spruta bensin i motorutrymmet.

 

Marinversionen (dubbelisolerad ??) slutar alltså pumpa då, typ den känner den av friflöde och stänger av sig, eller hur funkar det ?

 

Kan du delge oss ovetande namnet/beteckningen på dylik pump med de säkerhetsegenskaper du säger de besitter ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite dåligt skrivet av mig,det jag menar med elpumparna är att det är skillnad på klassen på pumparna,det är helt andra krav marinpumparna klarar än bilpumpar,dubbelisolerad menas att pumpen har ett lager tätning mer en bilpumpen.

ex om slangarna pricker så spelar det ej roll dom sprutar på oavsett pump.skillnaden är att ex elpumpar används oftast till insprutningsmotorer och om dom börjar läcka alltså tappar tryck så dör motorn,dom kräver mycket högre tryck spridarna för att fungera.

 

Det jag menar är att man bör ej använda elpumpar till förgasar motorer.

Men om man nu gör det använd då dom pumpar som är till för det och har dom krav som säkerhetställer att det är väldigt liten risk att det  ska något olyckligt.

 

Om man nu pratar om ex b20,skulle någon köpa en bil med dom säkerheterna som fanns på 60-talet idag?eller skulle man välja en bil som har dagens krav?

 

Det jag reagerar på är att man pratar om bilpumpar från biltema,dom har ej lika bra kvalitet som orginal eller pumpar för marint bruk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tar i beaktande att frågeställaren har en Wikström motor (det är väl en veteranmotor från Bröderna Wickströms Motorfabriks Ab, Wasa,Finland, 1906-1980 ?) så skulle svaret faktiskt kunna vara: Ja, det går säkert, men man får kanske modda lite \Undecided\

 

Själv har jag den billigaste (199 kronor) Biltema-pumpen (se bild) liggande här hemma och den pumpar i vart fall på bra (var ursprungligen tänkt att ersätta den defekta SU-pumpen (tick-tick-tick) i Wallas 1800-värmaren i gamla snipan men köpte ny båt i stället så den blev liggandes \Tongue ).

 

Det är en universalpump som kanhända har för högt tryck, men osäker tycker jag inte den verkar vara, och billig är den definitivt!.

 

Men..den stannar aldrig (alltså, pumpen går/jobbar hela tiden även om man blockerar utloppet helt) medans en riktig tryckreglerad pump (typ pumpen jag har till diselvärmaren, Glembrings, 700 spänn) faktiskt stannar när arbetstrycket har uppnåtts!

 

Lösningen på tryckproblemet (om man nu ska använda just en sådan Biltema-pump) kanske är en liten hålltank (i nivå över förgasaren) med bräddavlopp .

 

Hålltanken fylls då på av pumpen och  överskottet går tillbaks till tanken..så skulle jag nog gjort..det fixar ju också alla eventuella övertrycksproblem och garanterar tillräcklig bränslemängd \Laughing\.

 

[start tickspår]

Min traktor (Volvo Buster 400) har en skitliten sådan hålltank för bränsle till kallstarts-förvärmningen (en värmespiral/glödstift i insugningsröret som hettar upp och bränner diesel från hålltanken direkt i insuget) och hålltanken hålls alltid fylld av returbränslet från spridarna, och gravitationen ser till att bränslet flödar till förvärmningen.

 

 

Nu har jag hittat på en applikation för pumpen jag har liggandes som jag ska testa nästa säsong!

 

Från diseltanken, till ett vatten/grovfilter, sen genom pumpen sen tillbaks till diseltanken, runt-runt-runt, 120 liter i timmen (200 liters tank).

 

Äckliga bakterier,  annan skit samt eventuellt vatten borde väl då i första hand fastna i det separata filtret och lämna de normala filterna rena längre tid, eller vad tror ni ?

[slut stickspår]

post-22127-1394235269,8595_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...