beppo 0 Postad 1 November , 2007 hallå där! jag tänkte köpa en VP 5.8FI 275HK V8 som ja tänkte ha som ett lite skruv/trimprojekt i vinter, men har dock aldrig skruvat me insprutningsmotorer förr. så äre de nån som sitter inne me lite tips och erfarenhet hur kan kan få ur lite mer effekt så är ja väldigt tacksam för svar. är även intreserad av allmänna trimtips för V8:or Mvh beppo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 November , 2007 Vet inte hur det är med insprutningsmotorer, men om du lägger vantarna på en 5,7 liters förgasarmotor så finns det trimningskit i USA som innehåller förgasare, nytt insug, nya toppar och ny kam för dryga 10 000 kr ( moms, tull och frakt). Enligt uppgift från min motormek ska det ge ca 100 hk i effekthöjning till vår 260 hk 5,7 litersspis. Att få ett insprutningssystem att fungera med ett sådant kit (utom förgasaren...) har jag ingen aning om hur man skulle göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 1 November , 2007 till förgasar motorerna har jag trimningskit till bra priser.förgasare,toppar,mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beppo 0 Postad 1 November , 2007 tack för svaret ! man borde väl kunna chippa motorn precis som man chippar bilar ?? sen borde man väl kunna trycka dit turbo. tacksam för mer svar och råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zantax 0 Postad 2 November , 2007 Japp!! Turbo finns på ebay som skall ge ca 25% hk ökning samt att vridet blir högre lägre ner i varvregistret. Goggla på mecka själv det är en kille som släppt en DVD om v8 trimmning och det kommer en till om insprutnings tuning. Kul att det är nån som reder ut begreppen till en lekman.. Z Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 2 November , 2007 kolla med värmdö motorteknik dom vet råd, finns fina kompressorkit att tillgå till alla V8:or då slipper du jobba med avgasrör och annat till en turbo som kan vara jobbigt i en båt när du vill ha vatten i röret. Skruva fast, en extra remskiva och lite tryckslang, klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 2 November , 2007 Turbo till en bensinare i en båt är inte att rekommendera i och med att kraften ska finnas även på låga varv - satsa i så fall hellre på en kompressor (eller ännu hellre en motorstarkare orginalmotor, t ex en 496). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 2 November , 2007 Riktigt intressant med en video. Jag ska göra en översyn av min 350 innan nästa säsong och detta kommer ju riktigt väl till pass. Tack Z, videon skall beställas. För er som inte orkar googla kommer länken här: http://www.meckasjalv.se/ //F Senast ändrad av Fredric_sthlm | 02 november 2007 | 19:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 2 November , 2007 Jag skulle borrat upp den några kubik, byt till kortare kolvar med högt kolvbultsfäste och längre stakar så att du får mer slag och mer vrid samt tryckt på raka rör (du kan få ut en jäklans massa kusar i avgasevakueringen). Jag rekomenderar dig som sagt att kolla DVDn Mecka Själv - Hur du bygger en V8 med topprestanda (som jag tror någon nämnde tidigare) Där får du basic trimm och renoveringstipps för främst Chevys V8or (har skruvar en 4bultad Chevrolet 350SB) men det gäller generellt. Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 2 November , 2007 Vevstakarnas längd påverkar inte slaglängden, det är vevaxeln som bestämmer den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 3 November , 2007 Sorry, kanske lite klantigt skrivet men jag syftade på slagvolymen. Borrar man blocket, köper lägre kolvar med högt placerad kolvbult måste man ha längre stakar för att behålla/förbättra kompet. Men visst kan man stroka upp maskinen med ny vevaxel också så får man ännu längre slaglängd med större slagvolym som grädden på moset. Vevaxeln kan man annars behålla om den är (tillräckligt) rak samt inte ska plocka allt för många kusar. Och glömm för guds skull inte nya starkare bultar http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ /> Annars så står du kanske med ett fint hål i en (eventuellt nyinköppt) topp.//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beppo 0 Postad 3 November , 2007 tackar för alla svar, kul att de blev lite drag i tråden!!!!!!! ska se till att kolla på den där DVD:n och sedan blir de nog en kompressor berättar till våren hur det gick ! MVh beppo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser