Gäst Jonas Postad 19 April , 2004 Är det nån som har provat akrylatbensin till en 2-takts snurra och i såna fall hur blev resultatet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Alf Postad 1 Juli , 2004 Jag har kört en Suzuki 15 hästare med separatsmörjning på akrylatbensin i flera år utan några som helst problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse Postad 2 Juli , 2004 Heter det inte alkylatbensin? Akrylat låter som en färg - men vad vet jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Richard Postad 4 Juli , 2004 Intressant fråga! Man vill ju gärna vara miljövänlig men inte till vilket pris som helst. Har en 115 hästars Evinrude och den vill man ju inte gärna skall ta stryk/skada/gå sämre än normalt. Någon som har erfarenhet från större motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nisse Postad 4 Juli , 2004 Stor eller liten spelar ingen roll. Det relativa effektuttaget (trimningsgraden) på en motorsåg är betydligt högre än på de flesta utombordare. Motorsågar går utmärkt på akrylatbensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lod Postad 10 Juli , 2004 Har kört en Yamaha 20 -83:a i 2 säsonger på alkylat (OK/Q8 från pump a 10:60/l) med BIO-olja. Märkbara skillnader: Jämnare gång, speciellt vid långa tomgångskörningar vid fiske. Lättare start. Verkar bli mindre sot i motorn. att man inte känner sig förgiftad av avgaserna efter en trollingtur. Aldrig mer den kemiska dyngan som säljs till bilar. Nackdelen är att det kan vara svårt att hitta bensinmackar som säljer via pump. I Göteborg är det OK/Q8 som har i Kållered och Tynnered. Dessutom tror jag att någon sjömack säljer Aspens Alkylat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 11 Juli , 2004 Kört med Aspens alkylat bensin på grabbens motocross i 5 år och det fungerar. Har aldrig haft ett haveri på någon av maskinerna som har varit 80-125cc tvåtakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 11 Juli , 2004 Är det någon vits att köra en 4-taktare på alkylatbensin, då? Och hur blir resultatet? Har någon testat? Såg i sista Båtnytt att det fanns för 4-takt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 11 Juli , 2004 Den 2-takts akrylatbesin som säljs i plastdunk på mackarna är av sedd för luftkylda motorer ex. motorsågar. Till utombordare skall man köpa akrylatbensin utan olja och blanda si utombordsolj själv.Den oljefria varianten funkar också utmärkt i motorgräsklippare och 4 takt utombordare. Och det finns goda miljöskäll att även köra 4-taktare på akrylatbensin. Även 4-taktare släpper ut oförbrända kolväten (HC) om än i mindre omfattning än 2 taktare och eftresom katalysator saknas hamnar dessa gifter i naturen. Den miljömässiga vinsten med akrylat är just att den är betydligt mindre giftig. Dessutom luktar avgaserna betydligt angenämare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 11 Juli , 2004 Jag hade miljöbensin i min gräsklippare med Briggs & Stratton motor, efter andra tanken vägrade den starta! Fick hälla ut miljöbensinen och i med riktig, sedan har det inte varit något problem med klipparen. Någon som vet varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 11 Juli , 2004 Nej, det är svårt att förstå. Jag snackade för en tid sedan med en expert på OK i ämnet akrylatbensin. Akrylatbensin har viss uttorkande effekt på gummidetaljer i förgasaren. Ett fåtal hade fått problem med detta i gräsklippare som stått med akrylatbesin över vintern. En försiktighetsåtgärd kan alltså vara att köra på handelsbensin innan maskinen ställs undan för vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser