bjorn_o 0 Postad 1 November , 2007 Ligger mellan y-bommar i hemmahamnen. Funderar lite över stöld av båtmotor. Är det lättare att sno den om aktern ligger mot bryggan eller tvärtom? Sno på bryggan innebär att kånka den på bryggan och ta sig genom grind och bom. Sno från vattnet innebär vattentransport av motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rescueboat 0 Postad 1 November , 2007 Ta med din din motor hem, mina grannars båtar tog dom motorerna och släppte ner i sjön och väntade på den nya motorn som skulle komma. När den kom så tog dom den och kom polisen och tittade ner i sjön, där ligger alla gammla motorerna som satt tidigare på båten. Så tag med dig din motoror Hem om du vill ha kvar den. p.s stavfel bjussar jag på Rescue Boat / Sebbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 1 November , 2007 Jo det är ju säkrare, men att ta med sig motorn varje gång man lägger till är långt ifrån praktiskt görligt. Då är det ju faktiskt lättare att traila hem hela båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 November , 2007 Spelar knappast någon roll. Jag har blivit av med två motorer när jag legat i vattnet och en på land. I båda vatten-fallen så svetsade dom av låskättingen (klass3) och båten drogs iväg till ett lugnt ställe där man på två minuter svetsar av kontrollkablaget och skallarna på monteringsbultarna. Det enda som var kvar var det oskadade stöldskyddet i form av ett bultlås på insidan av båten.... Finns tydligen små praktiska bärbara svetsaggregat numera. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 1 November , 2007 Trist att du blivit av med båten 2 ggr! Mitt försäkringsbolag har självrisk=0kr vid stöld av hela båt och motor om man har stöldmärkt och startstärr. Klen trös, men alltid något. Vid stöld av enbart motor tror jag självrisken ligger på den nivå man angivit i försäkringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 November , 2007 Tror inte det är svetsagregat de använder.. brukar nog vara batteridrivna vinkelslipar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 1 November , 2007 min 70:a 2tkt. tog de med kylspray och slagdorn på det genomgående bultlåset,resten skruvade de av så fint, rubbet. april 06.polarn blev av med yamma 50:a 4tkt. 2 ggr. våren och hösten.med skärbrännare båda gångerna. ( dubbla bultlås och startspärr) och brännskador på aktern. båtarna var på land. batteridriven vinkelslip är säkert helt överlägsen.jag tar bort kåpan och proppen, klarade mig i våras,förhoppningen är att det sänker värdet på snurran som då ej är komplett.Händer det igen kommer jag plocka bort den över vintern.polarn kommer skaffa inombordarbåt./Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 2 November , 2007 Man skulle ha en ögla under vattenlinjen för kedjan och ha kedjan helt under vatten. Då går det i alla fall inte att knäcka med något elverktyg. Jag tänker backa in med aktern i nästa år. Det borde vara lite jobbigare att kånka på motorn på en vinglig brygga och få genom en smal grind. Den väger ju trots allt mellan 200 och 300 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strober 1 Postad 2 November , 2007 Om båten nu ligger till med aktern mot bryggan är det väl bara för tjuvarna att vända båten om det skulle vara mer fördelaktigt för dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_st 1 Postad 2 November , 2007 Blev bestulen på min motor efter att jag ägt båten i 5 timmar, för två veckor sen. stal den första natten innan jag fått in den bakom lås och larm... kul. men det var på trailer, så det har ju inte så mycket med denna tråden att göra, men det kan ju vara intressant att se hur vanligt det är att man blir av med sina prylar... och vart tar prylarna vägen? är väl ingen som köper motor utan att slå motor nummret? såvida man inte är en ful fisk då.... utomlands? små insjöar? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser