rescueboat 0 Postad 31 Oktober , 2007 Tjabba är en landskrabba som vill snickra lite...... Jag vill snickra ihop Akter Lanterna Babord Lanterna Styrbord Lanterna Topp lanterna till en 16 m lång och väger 40 ton Disel drivet fartyg av trä. Mvh Rescue Boat / Sebbe Senast ändrad av rescueboat | 01 november 2007 | 08:26 Senast ändrad av rescueboat | 01 november 2007 | 08:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 31 Oktober , 2007 Ett litet tips bara! Men beroende på vad du har för båt (storlek) ska lanternorna lysa ett visst antal nautiska mil, kan vara bra tt tänka på bara !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 1 November , 2007 Skriver du vad det är för någon typ av båt så får du säkert fler svar... Du behöver t.ex. endast en ficklampa om du har en roddbåt, så det skulle ju underlätta om vi vet vad det ska sitta på http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 1 November , 2007 Dina lanternor till en båt som är 16 meter lång ska ha en räckvidd av 2 M för att vara godkända, topplanternan ska vara placerad 1 meter ovan de andra lanternorna och minst 2,5 meter ovan relingen och lysa 3 M. Topplanternan ska vara vit och ha en lysvinkel om exakt 225°, BB SB lannterna ska ha en vinkel om exakt 112,5° vardera (får vara sammansatta i en lanterna) och akterlanternan ska ha en ljusvinkel på exakt 135°. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 November , 2007 Ähum....Peter... du vet väl att sidolantärnorna ska lysa två streck akter om tvärs? Senast ändrad av Terrafobica | 01 november 2007 | 20:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 1 November , 2007 Off-topic-varning din profil säger: VHF: Har VHF men ej Cert Anropssignal kan du skaffa ändå, den följer båten/fartyget. Fixas här: http://e-tjanster.pts.se/Vhf/ Men anropssignal har du väl antagligen redan ? Fritidsbåtar över 12 x 4 meter och alla yrkesfartyg skall registreras i Sjöfartsregistret, Box 502, 601 07 Norrköping, telefon 011-19 13 00. Vid registrering erhålls anropssignal. För övriga fritidsbåtar tilldelar PTS signal. Sen går du en kurs eller läser själv in och skriver sen provet (vilken normalbegåvad individ som helst klarar lätt provet, det är inte särskilt mycket man behöver kunna och det mesta är självklart). Både kurs och provskrivning bruka®/(de) ofta (är det så fortfarande?) anordnas i samband med båtmässor (skrev själv mitt prov på båtmässan i Göteborg 1996-02-10). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 1 November , 2007 Är du säker? Har för mig att akterlanternan sidolanternornas vinklar ska ha en vinkelsumma på 360°, och det blir det om man lägger ihop 112,5 112,5 135. (plus att jag jag tog vinklarna här ifrån då jag var osäker, http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=6002) Men jag kan ha tvärfel, detta är inget jag funderar dagligen på direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2007 Terrafobica kan du kompassenstreckindelning? Vad heter de olika strecken? Varje streck har ett specifikt namn Både Terrafobika och Peter K har rätt Sidolanternorna och Topplanternan skall lysa 2 streck akter om tvärs. Enligt strecksystemet har vi 32 helstreck. 360:32=11,25 grader 90 11,25 11,25= 112,5 Senast ändrad av toaen | 01 november 2007 | 21:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 November , 2007 Skratt, det var bara en liten luring. Det är samma sak Peter. Bara olika mått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2007 Lanternorna snickrar du ju inte ihop, de får du någ köpa färdiga. Det du nog menar är lanternskärmar som brukar finnas på skutor och fiskebåtar för BB och SB lanternor. Letade på internet om jag kunde hitta nån bild med en båt med en lanternskärm. Den som var tydligast var denna. Det vita uppe på hytten, borde egentligen va grön. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2007 Kanske inte olika mått men olika sätt att utrycka måttet på. Vad heter de olika strecken? Kardinalstrecken kan ni väl! tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 1 November , 2007 Kardinalstreck i all ära, men blir det inte pluspoäng för den som även känner till interkardinalstrecken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2007 Stefan För dig blir det inga plusspoäng. Jag förväntar mig att om man väcker dig mitt i natten, du med omedelbar verkan kan redogöra för kompassens streck. Alla 32 och väl så det. tommy Senast ändrad av toaen | 01 november 2007 | 22:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 1 November , 2007 Det var längesen, men jag förmodar att det är det här du är ute efter Nord Nord till ost Nordnordost Nordost till nord Nordost Nordost till ost Ostnordost Ost till nord Ost Ost till syd Ostsydost Sydost till ost Sydost Sydost till syd Sydsydost Syd till ost Syd Syd till väst Sydsydväst Sydväst till syd Sydväst Sydväst till väst Västsydväst Väst till syd Väst Väst till nord Västnordväst Nordväst till väst Nordväst Nordväst till nord Nordnordväst Nord till väst G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 November , 2007 Helt rätt Gösta. Det är egentligen onödigt vetande, men det är kul med lite historia. Jag jobbade som hoppilandkalle på färjan Ägier ett par sommrar i slutet a 1960-talet. Ägier gick mellan Gravarne och Smögen. Skepparn brukade alltid skoja och fråga om jag kunde kompassen och på det sättet lärde jag mig det till slut. Det är kanske tur att man övergick till grader. Hur skulle det sett ut i GPSén annars? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 2 November , 2007 Var det den färjan som såg ut ungefär som en spårvagn? G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 November , 2007 Nej. Det var färjan till Marstrand som såg ut som en spårvagn. Färgan Ägier går idag tvärs över Smögenhamnen. Det var ett litet fiskebåtskrov med en däcksöverbyggnad. Du ser aktern på Ägier till vänster på bifogad bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rescueboat 0 Postad 2 November , 2007 Okej jag köper nog lanternorna istället med båten Dolly som jag ska ha lantternorna till ser ut så har!!!!! Hytten i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 November , 2007 Då behöver du nog lanternskärmar till SB och BB-lanternan tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rescueboat 0 Postad 2 November , 2007 Jag drar nog till Whatski eller Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 2 November , 2007 Vill du ha lite coolare lanternor kan du köpa de här, http://www.toplicht.de/subcategory/l80/l644 (...och öva på din tüska...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser