Tjocka_Trisse 0 Postad 31 Oktober , 2007 Hej. Jag har planer på att låta blästra järnkölen till min Stortriss. Finns någon som har en uppfattning om vad en sådan operation kostar i runda slängar? Vilken grund/rostskyddsfärg är lämplig efter en ev. blästring? Fortfarande ganska lösa planer men det vore kul med info från någon som har varit med om ett sådant tilltag. Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lisa-triss 0 Postad 31 Oktober , 2007 Blästrade kölen på min magnum för ett par år sedan. Historien började med att jag försökte med vinkelslip och diverse att ta bort rost på kölen,när jag tyckte att det såg bra ut strök jag den med epoxi alla nöjda och glada! Dagen därpå var hela kölen full med blåsor som det kom rostfärgat vatten ur när man klämmde på dem vad i h--v.Ringde en blästerfirma och frågade vad som hänt.Han bara skrattade,en gjutjärnsköl suger vatten som en tvättsvamp om den är skadad i ytbehandlingen du kan slipa bäst du vill det kommer tillbaks ändå blev svaret. Blästring är det enda som gäller om man vill ha något lite mer bestående fast järn är ju järn! Plockade av den och körde iväg till bläster/ytbehandlingsfirma. De blästrade den och blåste den sedan med tjockfilms epoxi isbrytarlack enligt dem det enda som står sig i längden.Monterade sedan tillbaks kölen med fett med sika.Betalade en tusing till deras kaffekassa för jobbet.Klart nöjd med jobbet Enda nackdelen med att göra det är att man inte längre har lust att nosa sig in när man ska lägga till. Har numer blyköl aahhhhhh! /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 2 November , 2007 plockade av den? Hur mycket väger din köl? Har själv en köl på 1400kg. Skulle inte ens tänka tanken att börja demontera den klumpen.Kan blästringsfirman åka ut till båten och blästra, eller måsten dom blästra i en torr och varm miljö? /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 2 November , 2007 Jag blästrade min köl för ett tio tal år sedan. En firma kom ut och vatten blästrade. Dom blästrade tvättade den torr med t spritt och grund målade. Det hella kostade 3000 kronor. Därefter fick jag lägga på 5 lager epoxi primer och botttenfärg. Har sedan den dagen bara behövt bottenmåla. Dock kunde grabbarna som blästrade berätta att efter blästring så har man en haltimme på sig att täcka ytan med färg inan nytt rostangrepp båbörjas. Gör man inte detta är det bara att börja om igen. De påstod vidare att på gutgärn blev det bäst resultat med vatten bläster då sand bläster gjorde att sand korn fastnade i porerna och lede till rost. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 2 November , 2007 Eller Is-blästra. http://www.3-be.se/ Jag har inget med det företaget eller företagen att göra men på nåt sätt tycker jag det verkar vara ett bra sätt att blästra. :-) Vanligt förekommande begrepp för TORR-IS BLÄSTRING • Torrisblästring • Isblästring • Torr isblästring • Kolsyresnö • Kolsyre is Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lisa-triss 0 Postad 2 November , 2007 Ja du vet rgsson det är alltid någon som har större.... Jag lyfte naturligtvis inte upp den på lastbilsflaket förhand utan med truck och lyftband fästa i öglebultar där kölbultarna satt. Och det var väl stortriss vi snackade om och då är det väl 4-500kg antar jag. /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser