alven3 0 Postad 31 Oktober , 2007 Hej! Jag har en snipa med en VP MD3B. Jag undrar vilken glykol man ska ha i den? En del säger att man kan ha vanlig ethylenglykol. Andra säger att man ska ha Volvo Pentas egen glykol för att den är skonsammare.. Men den mest skonsamma glykolen på marknaden idag är väl ändå propylen (G12 ) eller? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 31 Oktober , 2007 Inte tillverkar väl Volvo Penta egen glykol, det är nog samma som du köper på macken? Ett klargörande ang. G12 , det är VAG:s benämning på 774F/G34 och det är en etylenglykol, inte propylen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alven3 0 Postad 31 Oktober , 2007 Ok. Misstänkte själv också att det vore konstigt om det skulle skilja på glykolen. Tackar för svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 1 November , 2007 Vet inte om det är skillnad på motorerna - men jag har precis fått lyft min motor av Volvo - och fick en grundlig lektion i hur viktigt det är att ha rätt glykol. Det är uppenbarligen stor skillnad på grön och blå glykol. Viss säljer Volvo Penta glykol - och det är det enda jag vågar använda. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 1 November , 2007 Nyckelord: Glysantin http://www.maringuiden.se/forum/;thread=181553 P.S. Rostskyddet i glysantinprodukterna för bilmarknaden är antagligen i huvudsak avsett att skydda de extremt tunna kylkanalerna i en bils kylelement (vet inte hur många såna jag fått byta under årens lopp p.g.a. genombrott ), ett normalt motorblock klarar sig säkert minst 1000 gånger längre ? D.S. Senast ändrad av Gunnar_ | 01 november 2007 | 21:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser