Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
PatrikMBK

Motorbekymmer Albin AD-21

Rekommendera Poster

Hej på Er! HAr precis införskaffat mig en motorseglare, och i denna sitter en nyrenoverad Albin AD-21. Det sägs att denna motor är nybyggd under 2006-2007, och monterad i båten i våras. Jag har noterat följande och behöver era kommentarer:

1) Den har en ojämn gång. Vid 1600-2000 varv pendlar varvtalet med 4-500 varv. Med full last, typ 2100-2300 varv är det stabilt, men inte i de lägre varvtalen. Varför?

2) Ibland smyger motorn bara med upp till 1300-1400 varv, sen ingenting. Då får man dra av på gasen och sakta smyga upp i varv igen, och då hänger den med. Varför?

3) Den går oerhört hårt. Motorn är ju en två-cylindrig diesel, inte direkt den senaste tekniken. Men jag som är van vid en MD21:a häpnar över hur det smäller i maskinen. Är detta normalt för en AD21? Tacksam för alla svar! Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte alls om detta stämmer på din motor men på min Yanmar så sitter det en fjäder till regulatorarmen och denna fjäder var dålig och då hoppade motorn en del i varvtal påtomgång. Som sagt vet inte alls om det ens finns en sån fjäder på din motor. Men det kan ju vara värt att kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom även på att spridare kan vara dåliga. Det låter som att någon eller båda spridarne kan vara dåliga. När spridaren ger en dålig stråle så kan det göra att motoron går väldigt hårt. 

Det kan även bli så att det hoppar i varv speceilt då motorn går på lite lägre varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min AD2 rullade sådär i varven oxå. Fast kanske med större variation än vad du har. I mitt fall berode det på att det var för lite olja i insprutningspumpen. Enkelt att fylla på med samma olja som du har i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att avsluta detta... Konstigt nog har rullandet fösvunnit, och det efter att jag har bytt matarpumpen (insprutningspunpem), som läckte olja!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...