Player311 1 Postad 30 Oktober , 2007 Hej! Är det någon som vet benämningen på en passande 3bladig fast propeller till en Player med YSM12 eller någon annan 1/2 tonnare med samma motor? Har idag en 2bladig folding men känner att jag skulle vilja ha lite mer tryck utan att byta motor. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolftillberg 0 Postad 6 November , 2007 Jag bytte ut foldingen för två år sen...mycket bättre nu, nu går det att backa också....har inte beteckningen på propellern, men den finns i Yanmars handbok. Ring en verkstad som representerar Yanmar, det är enklast....propellern kostade 1800:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 7 November , 2007 Hej Rolf! Tackar! Skall kolla med min ÅF. Har du märkt av någon skillnad vid segling? Jag är absolut ingen tävlingsseglare så jag tror inte att jag märker något, men det finns experter som säger att de märks stor skillnad. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 12 November , 2007 Jag bytte från fast tvåbladig till en flöjlande trebladig, och på min långkölade tunga båt märker jag absolut skillnad till det bättre när jag seglar. Vid motorgång med, naturligtvis. Gör du tvärtom och sätter dit en fast trebladig kommer du att segla långsammare, och med en så pass liten motor kan man ju fundera om du kommer att få nån mer fart. Tänk över det och lyssna med fler innan du gör som du tänkt. Det finns ju flera olika tvåbladiga foldingar, en del ska ju vara väldigt effektiva. Och dyra förstås. Ett tips är att ringa eller maila Centerline, de är bland de mest kunniga på området. Av dem köpte jag min Sailprop efter en hel del diskussioner. På min båt med häckroder var en flöjlande propeller det enda som fick plats. http://www.centerline.se/ Senast ändrad av Luffarn | 12 november 2007 | 18:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser