Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
sportsman

ålders gräns för motor båt

Rekommendera Poster

hur gammal måste man vara för att köra motor båt\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ /> . båten är 4.95m lång
det sitter en 28 HK  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte.  Men någon form av åldersgräns tycker jag är befogat på lite snabbare båtar.  Lite beklämmande att en tioåring kan låna pappas jänkare med en V8 och dra en repa.  Nu var det ju inte så i det här fallet, men ändå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I somras var det en liten parvel på sissådär 7-9 år i en liten ribbåt som drog om mig när jag körde i 30 knop... då började jag fundera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske det.. \Wink\

Men framför allt att en liten unge som inte har den kunskap

eller sjövett som en vuxen har får köra en så pass snabb båt.

Det är väl inte för intet som det är 15 års gräns på mopeder t.ex.

Dessa går ju bara i 30 km/t...

En liten plasteka med 4hk skulle jag väl kunna släppa iväg mina

framtida ungar i men inte i en snabbgående rib eller sportbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad är det som säger att 'yngligen' är mindre sjöerfaren, om det susat förbi en äldre man så hade du förmodligen inte reagerat på samma sätt som du gjorde. Är pojken uppväxt bland båtar och sjöliv så kankse han är en skickligare framförare av fordonet änn vad en älldre man behöver vara.

Eller är det kankse avundsjukan som slog till? att luajäveln hade en betydligt snabbare och dyrare båt änn vad du har, (även om det var fars båt)?

klurigt dedär, jag håller med som tidigare beskrev 'ålder sätts av föräldrarna' låter bra i mina öron. Dem borde ha koll på om de vill skicka ut sina barn på sjön , antagligen om dem anses ha den erfarenhet som krävs.

Och JA jag känner mig lite träffad i ämnet.

/ Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Redaransvar

Juridiskt sett är du faktiskt redare så snart du äger den minsta lilla fritidsbåt. Sjölagen ställer krav på dig, som redare och befälhavare och även på den som på fartyg fullgör uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss - alltså nästan vem som helst ombord.
Om det händer en olycka är du, som båtägare, ansvarig för eventuella skadestånd. I vissa fall gäller ingen begränsning av redaransvaret. Se därför till att du har ansvarsförsäkring som gäller din båt.
Läs Sjötrafikföreskrifter m.m.. Den ges ut av Sjöfartsverket och säljs hos våra ombud.

Befälhavaransvar 

För fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare. Det är dock naturligt att betrakta den som kör/styr/manövrerar båten som ansvarig befälhavare vi det aktuella tillfället.

Varför är då det viktigt?

Jo, det är nämligen så att det är befälhavarens ansvar att se till att båten är sjövärdig och att den framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap. Brister man i detta kan man åtalas och dömas till böter eller till och med fängelse.

Saxat från   http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1184.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde att det handlade om föräldraansvar..?!!

Själv har jag och mina syskon åkt omkring i båtar på egen hand sedan 8-9 årsåldern, vi fick lära oss segla jolle först, sedan fick vi motor till den, sen blev det lite snabbare jollar och till slut suktade vi efter att få låna farsans storbåt.

Ta ett förarintyg sa farsan och visa att du kan navigera och hantera båten bara så får du låna den sen.

Förarintyget tog jag som 14 åring, då hade jag kört storbåten och lagt till över allt i två säsonger och visst fick jag låna båten, som 15 åring var jag ute på långturer ensam med kompisarna i farsans 12 meters salongsbåt, då snackar vi om frihet.

Mina egna barn har kört gummibåten med motor sedan dom klarade att dra igång den själva, detta klarade dom allihop i 8-9 års åldern.

Att det skall gå lugnt och försiktigt till och att allt beror av uppförande, andra båtar i närheten, väder och vind hur och vart dom kör har alltid varit en självklarhet, och visst lilla gummibåten gör 16 knop när dom är en eller två i den så dom har med tiden fått lära sig att hantera fart också.

Peppar peppar... inget allvarligt har hänt ännu, några småmisstag händer ibland men inget värre än dom som många vuxna gör, övermod vid tilläggning (för hög fart) kollar inte djupet ordentligt så propellern blir lite permanentad ibland.

Nu har dom minsta 11 åringarna kört gummibåt i 2 år och styr storbåten med viss övervakning och sköter sig bättre än många andra i farlederna, så låt barnen få ansvar, håll koll på dom och låt dom lära sig.

Så visst, sätt förarintyg och 15 år på båtar större än 7 meter och båtar som gör över 20 knop det behövs, under detta anser jag att det är ett föräldraansvar tills ungjävlarna är myndiga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anser du dig kunna manöverera båten i alla väder (ok kanske inte orkan men du fattar), känner till regler osv samt har tagit förarbeviset samt vet hur motorn fungerar (bra om man får haveri) så tycker jag nog att du behärskar den båten.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ung förare är oftast oerfaren, vilken denna såg ut att vara.. De har inte lika snabb reaktionstid som en äldre erfaren förare har, som vet vad man ska göra och titta efter.

En ung förare har också fler saker som den blir distraherad av.. om de t.ex. har kompisar med sig. Har också lättare att falla för grupptryck osv.. Det är saker man lär sig när man tar körkort, vilket är många år sen för min del.. 

Att den här killen som jag berättade om blåste fram i 35-40 knop tycker inte jag är särskilt bra.. och inte särskilt omdömesfullt av dennes föräldrar att släppa iväg honom heller.

Nu kanske han lånade båten utan lov eller bara struntade i föräldrarnas förmaningar när han var utom synhåll, vad vet jag..

Avundsjuk? Nej! Skulle aldrig vilja ha en sådan båt.. möjligtvis motorn.. \Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, naturligtvis skämtade jag bara.

Människokroppen är ju sådan att vi inte är fullt uppväxta förrän i 20-25-årsåldern. Och vissa av oss får ju aldrig riktigt omdöme (s k folkvett). Och sjövett är ju en specifik form av sjövett som inte kommer av sig själv.

Det finns all anledning att se till att ens barn inte har möjlighet att köra snabba båtar. Barnen kan inte bara skada dej mycket ekonomiskt. De kan även skada sig själva eller andra kroppsligt.

Trots det är jag dock inte för några lagar eller förordningar som begränsar handlingsfriheten. Friheten är viktig till sjöss. Det är föräldrarna som måste ta sitt ansvar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tycker att föräldrarna tar ansvaret men håller med Henke om att ett barn kan vara minst lika ansvarsfull och kan köra lika bra.

Låt alla som har koll på att köra göra det oavsett ålder.

Själv lärde jag mig att köra för drygt 2 år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera på att det finns barn som är uppväxta på sjön, som jag, jag var betydligt yngre när jag började åka båt, Vad är problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med.

Det finns faktiskt ungar som har avsevärt bättre sjövett än många vuxna. Ansvaret att göra denna bedömning är just...vuxna. Såtillvida det är vuxna med sjövett som har detta ansvar så är det ok, annars... tag skydd! :-)

Inte så många 7 åringar som står för olycksstatistiken väl? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...