Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
iBoat

Undrar varför ingen av den väjer....

Rekommendera Poster

Gäst

autopilot finns inte där nere på båtarna och den ena ligger troligen på moring ser ut att vara mina gamla äventyrsvatten nere vid Sharm el sheck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja herre jävlar.....Ser ganska otäckt ut det där.

Kollade vidare på andra klipp, och det är inte utan att man undrar hur i he..te endel tänker...eller inte..\Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det var för djävligt, såna idioter, ersätter hjärna med båt?
Fallet är annars solklart tycker jag. Den stora båten, där kameran finns, är väjningsskyldig, högerregeln gäller. Även utomlands!
Förmodligen trodde den mindre båtens förare att han skulle hinna före och missbedömd hastigheten. Tttar man på bäringen ser man att krocken är ett faktum. Jag tror att många tänker inte ens på den saken numera, kolla in bäringen så ser man om man går klart! 
När kollisionsrisken är uppenbar måste båda väja för att avvärja kollissionen. Ingen gör det.
Enligt svensk lag skiljer man på vållande och på ansvar/dvs skadestånd. Stora båten är vållande men båda har brustit i ansvar.
Det finns ett litet aber i det hela, det går inte att se om den stora båten är som en finlandsfärja för den kan inte väja hur som helst. Har den då tutat och varnat så klarar den sig troligtvis ändå från vållandet men ej från ansvaret.
Tur man har segelbåt...\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den filmande båten borde ju väja. Den är nog heller inte så stor som den ser ut. Eftersom det är filmat med vidvinkel ser den större ut än den är (inte så stor som en finlandsfärja iaf). Att de dessutom filmar betyder ju att de ser den andra båten. Ruskigt var det i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...