Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Aron2

Impeller från Biltema

Rekommendera Poster

Hej!

Har läst lite olika åsikter om grejer från Biltema tänkte höra om någon har testat deras impellrar.

Jag vet att det inte skiljer mycket i pris från en orginal men för en fattig student som vill ut på havet så är varje krona att spara mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har inte testat Biltemas impeller men ställde mig samma fråga när jag köpte första båten. Jag vågade inte chansa och spara en hundring på de vitala delarna till motorn.

Till motorn köpte jag alltid original prylar, oljor, etc.

Sedan köpte jag en massa annat på Biltema, Jula, Clas Ohlsson, osv som fendrar, tampar, båtshakar, lampor, brytare, etc. Sparade mycket pengar och oftast nöjd, allt behövde inte vara original och 100% kvalitet, ibland räcker 90%....

Men jag sparade aldrig in på prylarna till motorn och säkerhetsmässiga saker.

Jag hade bekymmerfritt ägande, motorn startade alltid, inga haverier osv.

Kanske en slump - vet ej.

Jag vet alltså inte hur kvaliteten på just Biltemas impeller är men ville bara berätta om hur jag resonerade. Ditt val.

Eller om någon annan testat Biltemas impeller - vi får se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer säkert från samma tillverkare.Har också köpt därifrån och monterat

utan problem.VP: s priser är rena ockret, gav nyligen 425:- för en termostat till en MD6:a.

Måste finnas liknande billigare. På en impeller skiljer det alltså 220:-

Christer

Senast ändrad av kicken | 29 oktober 2007 | 19:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Original kan ju t.ex. vara Johnson - då spelar det ju ingen roll om man köper Johnson i dyra affären eller annanstans...

Eller om man köper bildelar för halva priset till båten (men fortfarande då original).

Gröna delar är ju oftast billigare än blå.

Men tror inte jag skulle chansa med vissa vitala motordelar.

Men men, jag kan ha fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det inte är lätt att få till en bra impeller har Volvo Penta själva råkat ut för. Ett större antal dåliga impellrar har sålts tills man (som jag hoppas) har fått upp kvaliteten.

I pumpen böjer sig bladen 90 grader för varje varv och utmattas ganska snabbt om det är fel typ av gummi. (min teori).

Har inte vågat köpa pirat. Johnsom Pump har VP-impellrar och de tillverkar åt Volvo har jag läst och fick troligen på pälsen för den dåliga kvalitén.

Spar inte på en så viktig detalj. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dyra original kan också ha sina brister..

Finns till-och-med en del som med gott resultat bytt till just Biltema:s impeller för att Penta (Johnson) visade sig vara undermåligt skräp \Surprised\

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=5025#MsgID5025

http://www.sxk.se/tekniska/forum/forumShowQuestionWide.asp?formColumn=&formOrder=&formTarget=2812&formAction=&ShowArchive=false

http://www.sxk.se/tekniska/forum/forumShowQuestionWide.asp?formColumn=&formOrder=&formTarget=2641&formAction=&ShowArchive=false

http://www.sxk.se/tekniska/forum/forumShowQuestionWide.asp?formColumn=&formOrder=&formTarget=1779&formAction=&ShowArchive=false

Själv skulle jag inte tveka att montera Biltema i min båt åtminstone 1 gång för test, men jag har ju gott om temperaturlarm, kan byta impeller på max 5 minuter och har flera reservimpellrar \Tongue

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag googlade runt lite och såg samma sak att många tyckte Biltemas impellrar va bättre än Volvos. Man kanske skulle skaffa sig en sådan och prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som jag upplever som jobbigt med Biltemas grejor är att en gång kan grejorna vara kanon, nästa gång har de bytt till en annan tillverkare med en usel kvalitet - och ibland är det tvärt om. Man vet alltså inte vad man får... Även jag köper sådant som är mindre viktigt strukturellt etc på Biltema för att spara en slant, men det som kan medföra stora skador om det pajar köper jag riktiga grejor till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Sitter en Biltema impeller i min MD1 i två säsonger. När jag öppnade locket för att tappa ut vattnet kunde jag se att den är i mkt bra skick. Så den får sitta en sommar till!
 Min MD1.a har en smörjkopp för impellern och jag pytsar i lite fett där då och då genom att dra åt locket för fettkoppen en aning, det är kanske det som gör susen?
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Biltemas impellrar i min MD17 sen 2001, byt varannan år. Aldrig någon problem.
Biltemas motorolja och glykol använder jag också.
/Phil 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var kul att det stora bildelsföretaget har bättre impellrar än original.

Nu kan det vara lätt att bli bättre i detta fall då VP har haft rejäla problem. Men det visar på vad lätt det är att få fel grejer.

Men visst! När man vet att original inte fungerar så bör man ju testa något annat. Man får själv ta ansvaret för att det blir rätt men kan hitta något guldkorn.

Köper man original borde man vara säker på jämn kvalitet men så är det tydligen inte alltid.

Bäst att alltid ha verktygslådan välfylld och påsen med reservdelar nära till hands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...