Player311 1 Postad 29 Oktober , 2007 Hej! Vilka planer har ni för den mörka årstiden? Berätta gärna om vad ni har för spännande planer för era båtar! Själv tänker jag försöka hinna med att lacka min inredning med Epifanes teaklack superior (6-7 lager) och avsluta med 2 lager sidenmatt. Jag har idag en blandning med oljad teak i salongen/förpik och blank lack som sett sina bästa år i toan. Vill även bygga en ankarbox eftersom min båt saknar det. Sedan blir det någon ny variant på dieselfiltret. Gärna omkopplingsbart mellan 2 filter. Blir det någon tid över så blir det till att ta fram symaskinen och knåpa ihop en lazybag! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kunosson 0 Postad 7 November , 2007 Hej Mats! Vi har köpt ny motor som vi skulle byta, det blev en nanni 3.75 (21 hk) tillslut som vi fastnade för. Vi tyckte den passade bra och vi slipper att göra om en massa inredningsdetaljer. Jag återkommer med fler bilder när den är monterad. Mvh Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andre 0 Postad 7 November , 2007 Först blir det en motorrenovering. Jag har planeat att plocka ut motorn på lördag för att sedan köra den till verkstaden som ska göra renoveringen i dec. Jag har också en del slitna ytor på inredningen som skulle behövas lackas om. Hur gör ni? Slipar ni och skrapar på plats i båten eller plockar ni ut inredningen? Jag är rädd för att det ska ligga kvar slipdamm i åratal om jag gör det på plats. Det kanske går att lösa med rätt utrustning. Är det någon som har tips? Luckorna till hytten ska bytas till tonat plexiglas. Handsfacken ska bytas ut i sittbrunnen Avlastarna ska bytas ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 7 November , 2007 Hej Niklas! Skall bli roligt att följa ditt motorbyte! Lägg gärna upp lite löpande info så vi nyfikna kan följa ditt projekt! Jag har också haft funderingar på byte, men det är lite för mycket pengar så länge den gamla motorn (YSM12) fungerar som en klocka! Får din nya Nanni plats under stickkojen? Eller har du en annan lösning där? Andre! Jag kommer att ta hem alla lösa delar och de som går lätt att demontera. Skott, kojbottnar m.m får slipas och lackas på plats. Skall försöka låna en fein slipmaskin eller liknande med bra utsugs funktion och koppla till en rejäl dammsugare. Jag hoppas att det håller dammbildningen till ett minimum. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 7 November , 2007 Hej Mats, Det där med ankarbox, om du hinner med så vill jag väldigt gärna ta del av det projektet i bilder om det går. Jag kan tipsa om en bra bok som jag fått tips om här på maringuiden. I den finns det instruktioner om hur man lagar och fixar läckage i däcksluckor. Jag såg i praktiskt båtägande att dem inte gillade en konstruktion med egengjord ankarbox. Detta p.g.a. att det kanske kunde ske vatteninträngning i sandwich laminatet om man inte gör på rätt sätt. Boken heter Plastbåtvård http://www.bokus.com/b/9789197009461.html?pt=search_result Underhåll och Renovering av glasfiberskrov Se sidan 74. Tänk på att ett problem är ju inte ett problem om man vet hur man skall lösa det. Själv tänkte jag mjukstarta med att koppla in landström, fixa ny el-panel och sedan slipa och lacka det fasta bordet och övriga trädetaljer i sittbrunnen. Frågan är bara skall jag lacka eller olja med benarolja? Bordet är av mahogny.Lycka till med era projekt i vinter Hoppas vi får en bättre sommer nästa år.M.v.h. Henrik S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolftillberg 0 Postad 9 November , 2007 I minbåt ska det monteras in vattenburen värme...det blir en POD-värmare...rulle rullgenua...sen är nog pengarna slut för denna gången... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 10 November , 2007 Jag ska helrenovera Folkparcan. Nya överdrag till dynorna, byta några dynor, måla våtrumstapeten klä takskivorna i skumgummi och låtsasskin och fälla in spotlights, dra om elsystemet, byta rodertätning och bussningar, ny sittbrunnsmatta, lacka om skrovet, renovera backslaget, byta vajrar till reglaget, montera tv och högtalarsystem, flytta boogieaxlarna på trailern så viktfördelningen blir bättre, bleka och färga om kapellet, byta teleflexstyrningen till hydraulstyrning så att man kan släppa ratten utan att den drar till styrbord. Dra in landström. Ja jag kommer säkert på fler saker under renoverin Senast ändrad av falo | 11 november 2007 | 00:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maro 0 Postad 11 November , 2007 Har just rivit ut innersta lageret taket i förpiken på en Topaz. Fukt/vatten i ca en m2 av balsasandwichen. Valde att attakera problemet innifrån pga att de innersta plastlagret var mycket tunnare än det yttersta, och sen blir det ju snyggare om man slipper pajja topcoten. Tänkte ta upp arbetet i vår då temperaturen är något gynsammare att plasta i. Vidare ska alla trädetaljer alla trädetaljer slipas och lackas. Om det finns tid så ska luckorna man sitter på i sittbrunnen totalrenoveras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kunosson 0 Postad 11 December , 2007 Hej Nu har jag uppdaterat min sjöbod med några bilder från motorbytet. Tyvärr som på alla andra projekt så blir det mer jobb en man tror, vi fick såga bort fronten på motorrummet pga att vi tyckte det blev för tajt, återkommer med mer bilder när vi är färdiga. Mvh Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 11 December , 2007 Hej, Det ser mycket bra ut med den nya motorn. Man blir lite avundsjuk när man ser att du lyckas att behålla den fina dubbelkojen med din motorinstallation. Min motor gör det tyvärr omöjligt att behålla dubbelkojen i aktern. S-drev med Volva Penta 2020. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 11 December , 2007 Hej Niklas! Det blir nog riktigt bra det där! Jag tror att 21hk kommer att ge dig en riktigt trevlig motorgång när inte vindarna vill dit du vill! Tyvärr måste vi flytta våra båtar i vår båtklubb nu i januari på grund av ett järnvägsbygge. Men hamnen kommer att bli jättefin efter det att banverket ordningsställt den efter bygget. Men jag vet inte riktigt hur det kommer att påverka mina projektplaner! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 11 December , 2007 Är du inte rädd att lacken släpper om teaken är oljad förut? Jag har hört både att det inte går alls utan att tvätta med aceton flera ggr och även att det går... Jag har provlackat den lilla teak-konsollen under dassholken. Det funkade bra trots att den tidigare varit oljad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 12 December , 2007 Det viktiga är att teaken inte är mättad i alla fall vad jag har hört. Man måste sedan se till att spä första lagren med lösningsmedel som rekomenderas enligt tillverkaren av lacken. Detta för att få ordentligt med fäste i teaken. M.v.h. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 12 December , 2007 Hej! Jag har tänkt att avfetta med rikligt med aceton eller liknande för att få ett bra fäste. Epifanes är speciell just för feta träslag så jag har hört att den skall fungera även på tidigare oljade ytor. men säker kan man ju aldrig vara. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 13 December , 2007 1/ Segla, ro, paddla och motorisera tills isen lägger. 2/ Tjära aluminiummasten, försöka marmorera/ådra likt en trädito. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser