Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
teebees

effektminskning på gammal 2-takt?

Rekommendera Poster

Hej.

Har i dag en Johnson 25hp -84 till en ryds 480. Den gör ca 19knop. Funderar på en beg. yamaha 20hp 4-t -97. Vill ej förlora toppfarten(transportmöjligheterna) och är samtidigt ute efter 4-t tysta gång på tomgång samt bättre bränsleekonomi eftersom den kommer användas till trollingfiske.

Några erfarenheter eller synpunkter om detta byte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Tänker spontant nej.

Jag tycker det låter som att din 25-hästare från -84 är förhållandevis frisk om du får upp båten i 19 knop. En fyrtaktare fordrar normalt mera underhållsåtgärder och en -97 är ju trots allt 10 år gammal till nästa säsong. Denna motor är också med största sannolikhet tyngre och båten kommer kanske inte upp i plan lika lätt. Speciellt inte med den lägre motoreffekten. Bränslebesparingen blir försumbar, om ens någon.

Enda fördelen som jag kan se är att du slipper tvåtaktsröken vid trollingfiske i medvind...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant nej från mig också.

Inte för att den är gammal utan för att den blir tyngre än nuvarande motor och jag tror inte att 2-taktare förlorar så mycket med åren.

Vet inte hur mycket båten tål men äldre båtar beräknar men utifrån 2-taktarnas vikt så en 4-taktare blir betydligt tyngre och du får ett annat gångläge på båten.

Hitta största möjliga 4-taktare och häng på så får du fin bränsle-ekonomi och nästan ingen rök. Och ett miljö-samvete som blir renare.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett nej från mig också.
Men ett annat alternativ.
Skaffa en Minn Kota elmotor och använd vid Trollingen.
Då slipper du avgaserna och ljudet.
Du kommer billigt undan också.
Under 5.000 kr för en 40' thrust (borde räcka till din båt) och ett bra batteri. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...