Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
benny_b

Skaffa båt i USA eller liknade

Rekommendera Poster


Finns det någon här somhar erfarnehet när det gäller att plocka hem en båt från tex USA. Vad ska man tänka på? Försäkringar? CE- märkningen? mm mm

vart ska jag kolla? vilka sidor ska man börja se?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.boattraderonline.com

http://www.boats.com

http://www.yachtworld.com

http://baltimore.craigslist.org/ här håller privata försäljare till så det finns klara risker att handla här men marknaden är enorm tyvärr vill inte kanske alla göra affärer med oss från Europa utan vill helst handla med folk lokalt,just denna länk leder till Baltimore men det finns länkar till hela USA,bara att gå vidare sedan till for sale -> boats

 

För en DC/midicabin 24-28fot kan du räkna på en 4000-5500usd frakt om den står i vagga,står den på trailer kan du räkna med betydligt mer i frakt men då får du ju med en båttrailer som kostar multum annars i Sverige.

Sen ska båten göras i ordning för transport och allt löst säkras i båten vagga,shrinkwrap,bågar kapell,prylar,badbrygga,drev monteras bort,batterier ses över,drivmedel tas ur osv kanske andra saker ska göras som vinterisering osv osv säg en 1500usd.

Sen kan det oxå komma till transport i USA så försök hitta en båt närma utskeppningshamnar.....Baltimore,Brunnswick,New York t ex,Floridabåtar kan vara lite skakigt i och med orkaner luftfuktighet osv. men det går många myter om det finns säkert andra som kan fylla i om att köpa därifrån,jag handlade min i Baltimore området.  

Det är bara att handla nu medans dollarn står lågt och det fortfarande går att få in ej CE märkta båtar och vilka båtar det går att hitta för rimliga pengar(jag skulle oxå vilja ha en Nimbus modell större men har man dåligt med pengar så.......)

 

mvh Mats 

 

Senast ändrad av badcam70 | 29 oktober 2007 | 18:09

 

Senast ändrad av badcam70 | 29 oktober 2007 | 18:11

 

Senast ändrad av badcam70 | 29 oktober 2007 | 18:13

 

Senast ändrad av badcam70 | 29 oktober 2007 | 18:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man seglar den över Atlanten och glider in i sin hemmahamn, då undviks kanske moms? Båten är registrerad i USA, men ingen kan väl bevisa hur mycket, eller att, man betalat för den?

 

Senast ändrad av Havsseglarnovisen | 29 december 2007 | 11:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Just det....\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Men man får inte skriva det här... \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla svar jag fått, men nu är då frågan. Törs man köpa en segelbåt i usa och ta hem den.. och vad bör jag kolla på? och vad är det för årsmodell jag bör kolla efter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du törs!
 
En kollega seglade hem sin nyinköpta  51-fotare i höstas och allt fungerade utmärkt.
 
När det gäller själva valet så är det väl ingen som helst skillnad mot i Sverige annat än att det är ännu viktigare att låta en besikningsman titta igenom båten/båtarna.
Vilken båt du ska köpa avgörs väl av vilka behov du har. Tänk på dom först. Årsmodell är sekundärt . Tänk också på att många båtar från andra klimat är utrustade för det och inte har tex värmare/sandwichskrov. Dessutom slits de väldigt av salt vatten och sol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog hem en båt förra året genom en firma i Göteborg. Kolla på deras hemsida där finns massa information www.mitrans.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska va väldigt försiktig att köpa båt från USA, specielt från privatpersoner och då från Florida. Där går många stormar och orkaner, båtar som skadas svårt säljs på auktion av försäkringsbolag. Dom som är minst skadade får båthandlare köpa. Dom som är medelskadade för amerikanare köpa. Och dom som är mest skadade får utlänska medborgare köpa. Dom fotograferas från den bästa vinkeln och hamnar på blocket.se. Det finns svenskar som bor i Florida och lever på att lura svenska båtköpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du med CE-märkningen?

Det är ju kanske det största problemet så vitt jag kan se om man tänker agera något så när hederligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad Sjöfartsverket skriver har jag läst. Och bland annat där kan man konstatera att möjligheten att få en äldre båt CE-märkt kan bli oerhört kostsamt.

 

Därför undrar jag hur folk i allmänhet har gjort och hur dessa firmor som tar hem båtar gör med det problemet.

Man kan ju misstänka att en och annan helt frankt struntar i CE-märkningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Sjöfartsverket har på sin hemsida stämmer inte. That´ s why...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå \that´ s why...\? Och vad är det som inte stämmer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det inte är riktigt är uppstyrt. Olika bud från olika håll. CE-märkning bör göras i Sverige om det skall göras seriöst. Sedan kan vi diskutera priserna för detta. Verkar ligga helt åt skogen. Jag tror att man håller på att se över CE-märkningen och de som inte gjorts i Sverige för svenska båtar gäller inte. Inom snar framtid så blir det precis som med tysk import av bilar, ingen större skillnad. Försäkringsbolagen försäkrar alla typer idag, utan ell. med CE-märkning. Jag tror det är Alandia ell. Atlantica som man betalar 10% mer för en båt utan CE.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner en som tog hem en båt från Usa,Han själv åkte inte ner och tittade utan en kompis som bodde där kollade på den o tyckte det var okej (han var inte båtvan) När båten  kom hem så sjösattes den o allt var bra efter ett tag började den bli vinglig så de tog upp den o kollade igenom båten och bottnen var inte hård.Och när de tog en skruvmejsel o körde upp i skrovet gick den rätt igenom och där stod båten o droppa vatten i två veckor alltså:

1.Åk ner själv och titta på båten om du inte har en kompis som kan det hela.

2.kolla eventuella skador elr liknande.

3.Kolla att motor och drev (om det är en inombordare) funkar.

mvh jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...