Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Musik

Murarblock - Lecablock

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag vill höja min båtställning en aning så att det blir lättare med bottenmålningen till våren.

Är murarblock (lecablock) tillräckligt hållbara för detta, eller ska jag skaffa massiva stenar?

Båten väger ca 2,3 ton.

MVH Göran

post-17865-1394235254,9947_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är ingen byggare och det här är min egen uppfattning av hur materialet är.

Har byggt hus nyligen (för två år sedan) och har då, på ett flertal bärande punkter, använt lecablock.

Dom är lätta att ha att göra med då dom inte väger så mycket. Vid jämn belastning är dom mycket hållbara. Jag skulle dock inte rekomendera dessa om belastningen inte blir utspridd över en större del av blocket för dom är ganska spröda. En punktbelastning skulle kunna få blocket att spricka. Dom har också en förmåga att suga till sig fukt och jag vet inte hur det påverkar hållfastheten. Enligt denna pdf ska de vara okänsliga för fukt och frost,

http://www.finja.se/aktuell/pdfny/Lattklinker_2006.pdf. Om jag själv skulle använda blocket för att palla upp något skulle jag nog ha en bit tryckt virke av kraftigare dimension i mellan för att skydda mot fukt samt fördela trycket jämnare.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket märke jag använde men det var inte Finjas.

Jag har lastat upp en trave virke på 3st tvärliggande lecablock hemma, vikten uppskattar jag till 500-600kg. Har väl stått så ett år ungfär direkt mot mark (under carport = inte så fuktig mark), det känns stabilt fortfarande.

mvh,

Miki

Senast ändrad av miki2 | 29 oktober 2007 | 11:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...