gordonblue 0 Postad 28 Oktober , 2007 Hej! Är det någon som vet var termostaten sitter på yanmar YSB8? Motorn är från 1977, märkligt nog står det nget i instruktionsboken var den ska sitta. Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lisa-triss 0 Postad 29 Oktober , 2007 http://nf.broach.se/motorer/yanmar här hittar du det mesta som gäller yanmar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 29 Oktober , 2007 Termostaten sitter mitt uppepå motorn, där en slang med kylvatten kommer ut från motorn och går vidare till antingen avgaskröken eller värmeväxlaren, beroende på om motorn har sjövattenkylning eller inte. Lossa 2 skruvar som håller termostathuset med slanganslutning. Om du har slutet kylsystem med exp-kärl bör du tömma ur lite vatten innan annars kan en del vatten rinna ut när du lyfter huset. Och angående tempen så bör tempen vara låg, ca 40-50gr, vid sjövatten-kyl och högre vid slutet system, omk 75gr. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gordonblue 0 Postad 29 Oktober , 2007 Hej! Det fanns inga intruktioner där var den sitter, endast sprängskiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gordonblue 0 Postad 29 Oktober , 2007 Hej! Tack för informationen. Båten en accent är sötvattenskyld, och den står på land. Det är första säsongen som jag haft den och jag tänkte ta bort termostaten och suga in glykolblandning i motorn. på ovansidan av motorn sitter det som en t-kopping med en slang in från vattenpumpen tror jag samt en slang till avgassystemet. Antar att det måste vara under där som impellern sitter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 29 Oktober , 2007 Ok... du skriver sötvattenkyl, menar du kanske sjövattenkyln, dessa begrepp är lätta att blanda ihop, med sötvattenkylning menar man vanligtvis ett slutet system som i t.ex bil, där har man ju normalt glykolblandat vatten, och en värmeväxlare. Då kan man visserligen suga in glykol-vatten i sjödelen, men enklare brukar vara att tömma värmeväxlarens sjö-del och demontera impellerpumpen. Har du endast sjövatten-kyl och vill suga in glykolvatten brukar det vara enklast att lossa slangen vid bottensilen och stoppa ner den i en hink med glykol-blandningen o sen en hink under avgasutsläppet för att återsamla vattnet. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gordonblue 0 Postad 29 Oktober , 2007 Hej! Det är sötvattenkylning. Jag ska väl ta bort termostaten innan jag suger in glykolblandningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 29 Oktober , 2007 Ja.... tar man bort termostaten cirkulerar det bättre, men suga in vattnet är svårt utan man tömmer motorn i en lågt liggande slang och fyller sen med glykolvatten i expantionskärlet, kör sen en stund för att få bort ev luftfickor och fyller upp igen. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 29 Oktober , 2007 Men... har du inte en glykolblandning redan om motorn är sötvattenkyld?!! Och om du har det, det finns ingen termostat på sjövattendelen på en sötvattenkyld motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gordonblue 0 Postad 29 Oktober , 2007 Hej igen, och tack för alla svar. Jag har tydligen redan blandat ihop begreppen. Båten är sjövattenkyld, och inget annat. Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jason 0 Postad 30 Oktober , 2007 Impellern sitter i vattenpumphuset, och det sitter på motorns baksida när du står i förpiken och har motorn framför dej. Pumpen drivs med en kilrem. Enklast får du ut impellern genom att montera bort pumpen från motorn; det är knepigt att öppna vattenpumpen när den sitter monterad på plats på motorn. Termostaten sitter under T-röret mitt uppe på motorn. Om du varmkör motorn ordentligt innan du börjar suga in glykolblandning så kan du vara ganska säker på att temostaten har öppnat så att glykolblandningen går in i motorns kylkanaler. Normalt öppnar termostaten redan vid ca 45 grader om motorn är sjövattenkyld. Lossa slangen från intaget och dra fram den, sen kan du stoppa den i hinken med glykolblandning. Vill du vara riktigt säkert på att motorn har glykolblandning i sig så töm motorns kylsystem genom dräneringskranen på cylindertoppens undersida. Försök sätta en slang på dräneringskranen och led ut den genom loggens genomföring; annars får du mycket vatten under motorn. Öppna termostathuset så rinner kylvattnet ut lättare. När motorn är tömd så ta bort termostathuset och fyll på motorn med glykolblandning. Har du kylt med saltvatten är det lämpligt att sköla igenom motorn med sötvatten först ett par gånger. /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser