Misil-1 5 Postad 28 Oktober , 2007 Hej Jag har skaffat mej en Penta som jag tänkte montera i båten i vinter, men har börjat vackla och funderar allt mer på att sätta in en utombords fyrtaktare, inombords i aktre stuvfacket i stället. När jag listar upp alla för resp nackdelar med inom resp. utombordare inombords så kan jag inte längre se fördelarna med inombords motor i ruffen längre. Någon som har erfarenheter av en utombordare inombords, för och nackdelar. De enda nackdelarna av större betydelse jag kan komma på är att jag får tillgång till mindre generator samt kanske svårt att få tag på en vikbar folding propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Oktober , 2007 Den enda erfarenhet jag har av aktersnurra på min havsfidra var under första hälften av 1990-talet. Jag hade lämnat in min MD1 till en lokal Volvo Pentaverkstad. När det var dags för sjösättning hade de inte ens tittat på min motor. Jag lånade en 9 hk snurra med lång rigg på jobbet och gjorde ett tillfälligt fäste på badstegen. Med mer än 20 års vana att ha en inombordsmotor, var det ett elände de fåtal tillfällena jag använd aktersnurran, jämfört med inombordsmotorn. År 2000 lånade jag svärsonens Express, också den med aktersnurra. Manövrar i hamn tex en överfull Kyrkviken på Möja med en ledig plats längst in, var ingen hitt. För ett par år sen var jag hos en båtbyggare på Tjörn och bytte elmätaren. I väntan på att gubbarna skulle avsluta dagens jobb (dom ville inte gärna lägga av fast arbetstiden var slut) hann jag att titta på de träbåtar som man jobbade med. Bl.a. en Misil som gjordes klar för att visas på båtmässan i Göteborg. Vad jag förstod fanns det en brunn för aktersnurra under akterdäcket. Då jag vet att du haft en fin Misil, misstänker jag att du fått dina tankar därifrån och har kanske en annan erfarenhet av att ha en snurra med en sådan placering. Egentligen inget svar på din fråga, men vi lyfter ju i alla fall tråden tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Oktober , 2007 Hej Misil1Här är mina funderingar. På vår förra båt hade vi en aktersnurra m lång rigg. Jag nådde den alldels utmärkt och jag kunde vända nästan bokstavligt talat på en femöring. Underbart vid tillägg och trånga platser.På IF jag seglat med fanns en fyrkantig brunn under akterdäck. Där kunde man hänga en snurra. Brunnen var så hög så det kom inte in vatten. Motorn borta- -satte i en skiva som hölls kvar dels av vattentrycket dels av ett gummirep .Nu har jag som alla som läser mina inlägg vet, en Fin-Gal. Oerhört svårt att backa med. Jag vill inte ha snurra, vill inte ha kvar den bef raka axeln. Så jag har funnit upp en gammal uppfinning som jag skall realisera. (Bifogar bild, hoppas den kommer med)Till skillnad från denna tyska modell som kostar skjortan men fungerar så kommer jag kunna vrida runt axeln/riggen 360 grader . Dessutom har jag gett mig den på att konstruera den själv av skrotdelar för det finns inget sådant på marknaden. Detta förutsätter plats och verktyg och maskiner mm och det har jag som tur är. Sedan är det en kostnadsfråga. Jag är fattigpensionär så det får gå på skrotpriset för delarna som jag inte fixar själv. Fördelar, alla.... vänder runt åt alla håll och kan vrida runt båten nästan runt masten. Nackdel, måste konstrueras och anpassas till lämplig drivkälla/motor, funderar på hydrauldrift. En nackdel till, man måste våga ta och sätta igång och man vet inte hur det blir, så det gäller att tänka till både 1 å 2 ggr. Är detta något för dig? Lösningen alltså? Hör av dig i så fall. Kan vi kanske rentav sammarbeta och utbyta tankar och tillverka 2 st på en gång? Jag är öppen för ideer.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 29 Oktober , 2007 Det har ju funnits ett antal båtar, bland annat IF-en, som har haft någon typ av invändig brunn, i ett stuvfack eller motsvarande. Men på de flesta båtar jag har sett har man plastat igen den brunnen o istället satt en snurra på akterspegeln. De orsaker som folk har angett till ändringen har varierat, men några saker har återkommit, bland annat att det skvätter in vatten, särskilt i hög sjö, svårt att komma åt motorn, motorn blir för varm, avgaserna går inte ut ordentligt osv. Jag har aldrig provat själv så jag vet inte, men detta är vad jag hört från folk som har haft en sådan brunn på sina båtar. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 30 Oktober , 2007 Hej Kalman, intressant projekt det där, men jag kommer tyvärr inte att ha nytta av en svängbar rigg. Riggen är tänkt att sticka ut genom skrovet i bakkant på långkölen, i det urtag där propelleraxeln är lagrad och propellern sitter i vanliga fall, Så jag kommer aldrig att kunna vrida runt riggen utan att den tar i kölen. Annars så hade en sån finess som vridbar rigg suttit fint på Havsfidran, som är knepig att backa med utombordare på utsidan, mest pga det aldrig blir någon vatten strömning runt rodret för än man fått upp ansenlig styrfart och innan dess hinner mycket hända. Jag tänkte göra en riggbrunn som går ända upp till motor-tvingarna och tätas någonstans på vägen genom att trä på en skottkärrehjuls-slang på riggen, som jag sedan blåser upp så att den tätar mot rigg och brunn, för att förhindra vatten och avgaser att komma in den vägen. Jag kan tänka mej att i de fall hålet för riggen är stort som det var på min Misil och inte tätat mellan skrov och rigg, så kommer både avgaser och vatten att tränga upp i skrovet. Det där med att täta med uppblåst slang kanske inte är optimalt men det får väl duga till att börja med, har sett det i verkligheten så det fungerar. Man får väl ta med sej lite punkalappar på långturen. Kanske någon har en bättre, mer permanent lösning på hur täta på hyllan. Senast ändrad av Misil-1 | 30 oktober 2007 | 21:04 Senast ändrad av Misil-1 | 30 oktober 2007 | 21:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 31 Oktober , 2007 Iden är i.o.f.s. inte dum. men kan du vrida motorn, det lilla som det nu går för att styra om slangen sitter där och tätar? Kan man inte dra motorbrunns-sargen väldigt högt. lång rigg, så att det inte stänker/pressar in vatten? Kanske trångt i Fidran? Ang min Fin-Gal, Jag skall ta upp nytt hål och plasta ytterröret som tar upp krafterna och inuti vilket det vridbara riggen sitter. Det skall gå så högt upp så vatten kan inte komma in, kanske 3-4 dm över vattenlinjen. Det gamla propphålet plastar jag igen. Lycka till å hör av dig hur det går.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Oktober , 2007 3-4 dm över vattenlinjen tycker jag är lite lite. Bitter erfarenhet maj 05 norr om Arkösund. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 31 Oktober , 2007 Visst går det att vrida motorn lite med slangtätning men meningen är att det inte ska gå eller behövas. Allra hellst inte när jag hittat rätt metod att tätas permanent. Funder på någon form att gummitätning som pressas fast med samma princip som en kabelförskruvning, eller möjligen någon form av härdande silicon eller gummimassa som fixeras med ett klämmförband. Någon form av tätning vill jag ha. Jag tror att annars kommer avgaser att komma in i båten t.ex om man står still på tomgång eller kör sakta. Vatten kan också tränga upp vid hög sjö och popning även om mototorbädds-sargen eller riggröret som jag kallar det kommer att gå ända upp till tvingarna på motorfästet på en långriggad utombordare. Letar efter en 4-takts utombordare på 5-7 hkr med runt eller i vart fall så smäckert riggrör som möjligt. Ett sånt riggrör blir lättast att täta. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Oktober , 2007 Efter ett par år med min havsfidara, med en trött 7 hk MD1, kom jag på att jag kunde backa mig ur besvärliga lägen, när det inte gick att få styrfart frammåt. Kunde i princip backa slalom från stillaliggande tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 1 November , 2007 Till toaenWhoooow.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />Tänk den som kunde gör det med Fin-Galn. Vad hände vid Arkösund? Vill du berätta? 3-4 dm räcker inte? Vafför? Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2007 Jag tog in vatten pga baksug i en länspumpledning som satt 3 dm ovanför kvl. Om man har en bottengenomföring mer än 3 dm ovanför kvl behövs ingen avstängningskran. När jag gick för full maskin grävde aktern ner sig något mer. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 1 November , 2007 Tack för svaret, det var intressant, skall tänka på det när jag skall montera min länspump på en fast plats. Än så länge har jag inte ens provat den! Kan kontra med att jag vet en sann historia om en båt som sänktes i hamnen i Mariefred pga hävertverkan avfrån pumpens avrinnings-slang som hängde utanför brädgången, det var en skuta och hon ställde sig snällt på botten i hamnen. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />Hälsnngar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
G-man 0 Postad 13 November , 2007 Jag har oxå funderat på att använda en utombordare inombords. Men i min RJ har det suttit en inombordare med rak axel, och det passar bättre till båttypen. Funderar därför på att köpa en motor som inte är avsedd för båtar (t.ex: denna) och modda för att funka. Vad är kraven för att en motor ska fungera bra i en båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 13 November , 2007 Hej Svar till G-man: Om den motor som länken visade inte sitter fritt monterad lär den inte bli långlivad eftersom den med största sannolikhet blir överhettad. Den är ju luftkyld och sitter den då monterad i ett motorrum på en båt blir den för varm. Luft kylda utombordare (om det nu fortfarande finns sådana) sitter ju just utombords. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 14 November , 2007 Hej, jag har oxå funderat på en liknande motor, men fastnat för utombordaren då den är fix och färdig med kylning, backslag, lite meck och lätt att ta ut för service/rep. Dessutom så blir det bara en bordsgenomföring, istället för tre. En luftkyld motor behöver inte nödvändigtvis vara fritt monterad. Det finns många exempel på luftkylda motorer avsedda för båtar, både bensin och diesel, monterade inombords i motorrum. Men självklart måste kylfläkten ha fri tillgång till till-luft samt lika fri från-luft. Detta ordnas med ventiler och kanaler till däck. Nackdelen kan vara att ha öppningar som kan ta in vatten vid hårt väder. Senast ändrad av Misil-1 | 14 november 2007 | 08:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 November , 2007 Hej G-man o MisilKöpten en luftkyld diesel på 10 Hp. Driver en generator som reservkrelkraftverk. Tänkte använda ev. bara motorn till båten.Då fick jag tipset att skaffa ett vanligt värmepaket element från en gammal bil på skroten.Ta in sjövatten genom elementet och ut igen med en liten pump. Blåsa luften genom elementet så den träffar motorn och kyler den vägen. Påstås fungera bra enl den som sålde motorn. Han har sett sådan konstr och jobbat med båtar själv tidigare.Om jag monterar in den motorn så tänker jag göra just på det viset. Det värsta är nog annars bullret för kylmanteln med vatten isoslerar en hel del ljud i sig redan. Så man måste nog ha tunga mattor runt vägarna i motorklädseln/motorrummet. Personligen lutar jag just nu fortfarande till hydrayldriften och min specialare med propellern. Behåller då MD1:an. Det är trångt om plats under sittbrunnsdurken på Fin-Gal´ n Lycka till och berätta hur det gickHälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 15 November , 2007 Konstruktionen med utombordare finns i färdig lösning till salu, dyrt förvisso men det är ju bara att plaggiera... titta här.... http://www.blocket.se/vi/13383675.htm?ca=4_s Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
G-man 0 Postad 15 November , 2007 Ja, att använda en utombordare e ju enklare så klart. Man får vattenkylning och backväxel på köpet lixom. Jag har skrivit lite funderingar i denna tråd på fendern. Det blir nog till att fundera lite i vinter och se om det blir till att bygga nåt till våren. Är det någon som har erfarenhet av att korta ett drev? Vet någon om växeln på en utombordare kräver kylning av omgivande vatten eller om den klarar sig utan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 9 December , 2007 Hej Läste dina funderingar och kom att tänka på detta hembygge. Kanske något för dej oavsett om du monterar en el eller förbränningsmotor. electricdrive Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 December , 2007 TACK!!!Misil1. Precis mina tankar! Det gläder mig att du fann sidan och att du visar den.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Nu står jag som åsnan mellan tre hötappar.Hydraul drift med behållen MD1 motor.Remdrift med MD1:an kvar.Eldrift: flera möjligheter, bla den du visade, andra kosntruktioner med olika motorer med eller utan min MD1:a eller bara en annan generator och/eller bara solceller och brygga laddare.Jag får väl kasta tärning?Tackar. för tipset.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 10 December , 2007 Eftersom jag vuxit upp med en Vega vet jag allt om svårbackade båtar och vad det innebär. Men - man lär sig! Skulle själv inte bygga om en gammal segelbåt för att få bättre motorgångegenskaper, istället skulle jag lägga ner tid på att öva. Allt går, vi var rätt duktiga på att manövrera Vegan i trånga situationer efter några år! Om du tycker det är en dålig idé, du har inte funderat på att installera en bogpropeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 11 December , 2007 Härligt Kalman, att se att det inte bara är jag som älskar att klura. Här kommer en liten hötapp till PS Hej Peter K Ang svårbackade båtar, då har du inte provat en Havsfidra med utombordare Skrovform och placering av motorn gör att det uppstår nån slags lyftkraft när proppellerströmmen träffar skrovsidan som i stort sett tar ut den drivande kraften när man ska backa. Med full back på 7,5 hkr så kan båten förflytta sej frammåt med ansenlig fart under vissa förhållanden. Har övat och övat , provat olika placeringar av motorn m.m. Har du något stalltips?? Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 11 December , 2007 Hej igen! En bild till när jag ändå rotar i brahalådan. Rätt fiffigt om man ändå ska montera utombordaren innombords. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 12 December , 2007 Hej Peter-KHar i ett tidigare inlägg erbjudit en tusing för den som på första försöket backar in min Fin-Gal till bryggan. Eftersom du har lång, flera års- erfarenhet så bjuder jag 500:- om du klarar det!Jag känner mig säker för jag vet, jag har övat till grannars stora förtjusning, de trodde kanske tidvis att jag fått fnatt. Numera kan jag få in henne på 1:a försöket på 8 av tio. Men allvarligt sagt. Jag skall bygga om och det är inte bara vid tilläggning som manöverbarheten är livsviktigt. Jag vet hur det kan vara när man ligger fisigt till ute vid tex Svenska Stenarna och det blåser upp sådär en 12 meter på nolltid och man har ett antal klippor att klara för att komma därifrån. Sedan ett antal lömska grund och bränningar på väg in under land. Skulle aldrig våga vara där med Vegan och ta det inte personligt för båten har ju sina fördelar och egenskaper.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Anders!Tack för tipset.Man kan inte annat än le lite, fast jag lär nog gå och lyfta skrot och göra knäböjningar med ett antal kilo på ryggen sådär en tiotusen ggr innan jag vågar byta ut MD1:an mot pedikur drevet eller skall den kallas pedistrant drev? http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Misil1:an!Tack för generatortipset. Kul att det finns klurigt folk. Skall ut o ragga slaktade snurror.Någon som har en som kan vara lämplig? Hämtas inom 10 mil från Strängnäs om jag får den gratis. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 17 December , 2007 Nä, jag har varken backat en Havsfidra med snurra eller en Fin-Gal med MD1:a. Kanske är det omöjligt, vad vet jag? Försökte få en annan syn på det hela med bogpropellern, känns som en enklare installation. Kanske antar jag utmaningen med tusingen som hastigt och lustigt halverades, men det får vi se i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 17 December , 2007 Nä, Omöjligt är det inte, men man vet liksom aldrig vart båten ska ta vägen när man lägger i backen. Man får helt enkelt se vad som händer och se ut som om det var precis så det skulle bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 December , 2007 Efter att ha seglat med min gamla havsfidra med INOMBORDS-motor, en MD 1;a på 7 trötta hk kom jag på att backegenskaperna va exeptionellt goda !!!!!!! Kunde jag inte ta mig ur ett trångt läge genom att gå frammåt, det var ofta svårt at få tillräckligt med styrfart, kunde jag alltid backa mig ur läget. Jag kunde ligga still vid min båtplats, släppa förtöjningarna och backa ut mellan pontonbryggorna i zikzak om så behövdes. Jag har aldrig haft en båt som varit så lätt att backa med som min gamla havsfidra - fast då med innombordsmotor och en trebladig proppeller. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 December , 2007 Peter-KDet har nog ingen betydelse om jag sänkte priset Du gav sken av att kunna manövrera extremt bra, som jag tolkade det.Men jag tror inte du kommer, var bor du? Kostnaden för resan äter upp ev. vinst.Anledningen till att jag vågar säga sådär är att två olika personer som är väldigt vana vid att styra båtar och riktig sjöfolk, ingen av dem klarade det på första, den ena inte alls, gav upp. Själv har jag övat och övat... Taoen. Du måste ha haft tur med din båt och den ser definitivt inte ut som min undertill. Bif ett foto. Lägg därtill att axeln pekar snett åt babord och proppen är vänstergängad, vilket förstärker effekten. Om båten står hellt stilla, ingen vindpåverkan, så går hon runt i cirklar oavsett vad jag gör med rodret. När hon sedan har lite styrfart kan jag öka radien en aning. Först vid nästan 3-4 knop kan jag med stor kraft på rorkulten att få henne att gå nästan rakt. Vid det laget har jag rammat hela hamnen med omnejd. Tro mig, det finns orsak till att jag fundera i de banorna jag gör ang drivningen. Tror mig åsså veta 1 (en) anledning till att båten inte blev populärare än vad hon blev. Eller vänd på det, en j...la bra båt som blev så populär trots backningsbesvären. Alla Fin-Gal har inte mitt motormontage skall jag tillägga.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 19 December , 2007 Om du klickar på min profil ser du att jag bor i Stockholm. Vill minnas att du har båten i Mälaren, så det kan inte vara för långt. ;-) Skickar en bild på hur en Vega ser ut undertill. Notera att propellern sitter ovanför rodret och har långköl precis som på din båt. Vill minnas att det var ett lotteri åt vilket håll båten gick åt, att styra emot var svårt. Men som sagt, vi lärde oss att ta det onda med det goda. Backade gjorde man så sällan som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 December , 2007 Hej Peter_KHmm..Vega....då förstår du säkert varför jag funderar som jag gör med att bygga om. Senaste funderingen lutar åt att det blir elmotor med 2-/ 4 vanliga batterier på 75Ah samt 1/2 generatorer på MD1:an . Det har gått i stå nu för jag måste mäta exakt hur roder resp nya drevet skall sitta på bästa vis. Har fel linjeritning på skrovet så det blir till att mäta på plats, eller rättare det blir inte till för jag fryser och vill ogärna upp i den kalla båten. Isskåp.Är bara ute om det är sol och kanonväder så..... ....kan bara berätta att jag var ner på sjön, ja...,på.... och åkte skridskor på samma plats där man ser båten, gå in på Stegas som mastkran sista bilden.Det var intressant att glida i kring där i solen och titta på botten på ställen jag aldrig ser annars. Det är trångt och grunt. Isen är nästan 1 dm och på de igenfrysta vindbrunnarna 3-4 cm som tunnast så det håller görbra. När moder natur inte tillåter en att segla kan jag åka skridskor.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Det finns de som är värre. Kolla in bilden.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser