Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Molsson

Laddluftkylare KAD42

Rekommendera Poster

Lyckades med att dra av hatten på bulten som sitter under kylaren,somär till att tömma kylaren på vatten.

Måste man demontera hela kylaren från motorn för att kunna borra upp bulten ?

Eller kan man få upp kylinsatsen uppifrån och komma åt för borra upp bulten uppifrån? Skulle vara mkt enklare . Men är insatsen fäst i den bulten?

Tacksam för svar

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bulten är snarare en propp alternativt en ventil (finns olika utföranden). Den sitter i själva kylarinsatsen och inte i huset som man skulle kunna tro så undvik övervåld om du inte vill bli olycklig, ny insats kostar femsiffrigt.

 

Måste du komma åt den är det mao bara att öppna huset och lyfta ur insatsen. Det är inte alls så besvärligt som man skulle kunna tro men se upp om insatsen verkar kärva i huset när den ska ur - det sitter luftstyrningsplåtar på sidorna och de kan likt hullingar låsa insatsen mot husets insida. Lätt att ha sönder saker om man inte tar det varligt.

 

Insatsen är f ö inte fäst i någonting, den ligger lös i huset när du skruvat av locket. Ev kvarvarande vatten sticker om jag kommer ihåg rätt ingenstans utan följer med när du lyfter ur insatsen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara.

 

Intercoolern är en de enskilt viktigaste delarna på din motor. Skulle det bli fel och du får in vatten i motorn så är det adjöss, good buy och en i bästa fall en reparation på drygt 50 papp.

 

Annar är det rätt att intercoolerinsatsen bara är att ta upp. Se bara till att du byter packningar och oringar. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Nitro - var oerhört försiktig. Själv har jag drabbats av läckage via intercoolern. Fick hela säsongen förstörd och nu fått motorn upplyft. Kommer att kosta en bra bit över 50.000 kr. Kan inte för mitt liv förstå att det inte finns någon form av indikation när laddluftkylaren går sönder. Den är tunn som papp och när den går läck märker man ingenting förrän det är för sent - då har turbon redan dragit in vatten i motorn och med tanke på hur svårt det är at få fatt i en reparatör under säsongen ( i mitt fall tog det tre veckor) hinner skadan bli bestående.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Molsson,

 

Jag vill bara understryka en sak: du har fått ett korrekt svar på din fråga. Men visst: det går, precis som på alla områden, att orsaka följdskador om man gör fel. Känner du att du inte behärskar jobbet så låt bli.

 

Det beskrivna jobbet är exakt så enkelt som jag beskrev men det kan alltså vara problem att få upp själva kylaren ur huset. Som jag också beskrev är insatsen svindyr och känslig så du bör ta det allmänt försiktigt.

 

Gör du i övrigt som alla inombordarägare bör göra, dvs kikar i motorrummet emellanåt, kan du passa på att syna eller känna med handen under laddluftkylarhuset. Där finns - åtminstone på 41:orna - ett litet skvallerhål som visar om insatsen läcker. Med gående maskin är det inte säkert att läckage märks men efter att du just stängt av kan det ge en indikation på om något håller på att gå snett. Minsta dropp där och du har en vatteninsprutad motor, dvs det är bara att reparera innan nästa start.

 

Om laddluftkylaren aldrig öppnas och rengörs finns tyvärr viss risk att skvallerhålet sätts igen. Men detta hör också till normal service då igensatt kylare innebär både effekttapp och höjd förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lilla hålet på undersidan av huset är inte bara, och kanske inte i första hand, till för att avslöja läckage, utan för att släppa ut kondens. När den uppvärmda luften från turbon kyls ner i intercoolern kan den, om insugsluften varit tillräckligt varm och fuktig (och det är den ofta på sommaren), lämna ifrån sig kondens på kylpaketet. Detta kondensvatten rinner ner och läcker/blåses ut genom det lilla hålet. I första hand sker förstås detta när motorn går, men ett visst efterdropp får man nog räkna med. Smärre mängder vatten är alltså inget säkert tecken på läckage. Men, naturligtvis, om det fortsätter att rinna länge efter det motorn är avstängd är det ett starkt varningstecken.

 

Att lyfta ner laddluftkylaren på en 41-a är busenkelt, men jag vet inte hur det ser ut på KAD- motorerna. Borde inte vara någon större skillnad. Allt detta under förutsättning att det finns tillräckligt med svängrum i motorrummet, förstås. Med hela lådan på arbetsbänken är det inget större problem att lyfta ur kylpaketet, men jag håller med om att man skall vara försiktig. Detta är ett lämpligt tillfälle att höja motorns prestanda genom att, om det är smutsigt, rengöra kylpaketet både på in och utsidan. Det blir också gärna korrosion på botten runt hålet. Jag har sett en laddluftkylare där det gått hål. Rengöring och lokal epoxibehandling är ett bra sätt att bromsa den processen. Byte av packningar och stor noggrannhet rekommenderas vid återmontering av kylpaketet.

 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


42 och 41 har i allt väsentligt likadana kylare. Jag ser ingen anledning att demontera hela huset om det bara finns plats att lyfta ur insatsen. Tätningen mot insugsröret kräver flytande packning och huset har ett fäste i bakkant som kan vara mindre roligt att nå. Eller, förresten: om jag hade tillgång till maskindelstvätt skulle jag definitivt slänga in hela kylarhuset i stället för att rengöra på plats i motorrummet...

 

Kondens genom skvallerhålet var bra info, det skulle jag nog inte anat eftersom jag hittills aldrig sett en droppe på min maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade om det gick att dra upp insatsen för att komma åt bulten men det gick inte, del av durken är i vägen. Men en annan lösning kan ju vara att plocka bort lock och den bakre sidoplåten . För att få ut insatsen bakåt . Kan det gå tror ni ? Har för mig att jag har sett i något instruktionsblad att det skall man inte göra . Kan det stämma?

 

Mycket tacksam för mycket bra,sakliga och seriösa svar som jag får här ev er !

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Penta rekommenderar av någon anledning inte att man demonterar bakre gaveln. Frågan är om insatsen ens går att få ut den vägen.

 

I det läget är det hur som helst bättre och enklare att ta ur hela huset som seamaniac föreslog. Var bara nogrann med tätningsytan mellan hus och insugningsrör innan du monterar ihop. Loctite 574 är rekommendationen på flytande packning men det går förstås utmärkt att använda andra fabrikats motsvarigheter för stumma flänsförband också. Husets tätning mot tryckröret från turbon är en oring vilken kan vara lite trött, byt den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic.

 

Men jag har en kad 300 och antar att de är samma typ av laddluftkylare. Jag reagerade lite på när min motor står på tomgång så pyser de ut luft genom det lilla hålet under kylaren. Är de något man vara orolig för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...