smirre10 3 Postad 28 Oktober , 2007 Står inför ett jobbigt dilemma! Det står mellan en sea ray 230 sundancer 94:a el flipper 700 80:a Flipper lite rymligare å lite billigare i drift å inköp men sea ray bättre sovutrymmen med midcabin å snyggare utseende men sämre stuvutrymmen som sagt 4personer får ju plats i båda att sova i hmmm svårt svårt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forever_young 0 Postad 28 Oktober , 2007 Smaken är som baken!! sea rayen bör ju slå flippern på alla punkter,utom kanske just inköpet men du får en 14år nyare båt,4pers sover garanterat bättre i en sea ray.Att jämföra dessa två modeller blir svårt den enda likheten är att bägge är båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 28 Oktober , 2007 jo det kan jag hålla med om att det är 2 helt olika båtar men det känns so om man vill ta fören på sea rayen med midcabinen men aktern på flippern som har mer plats där lite rymligare alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forever_young 0 Postad 28 Oktober , 2007 Jag är med hur du tänker,men svensk sommar kan bjuda på både kallt blåsigt o regnigt väder då är det skönt att sova i en ombonad ruff med möjlighet att stänga om sig, i flippern har du bara kapellet som skydd,blir lite som att tälta! (nu får jag väl hela flipper-klubben efter mig!) Senast ändrad av forever_young | 28 oktober 2007 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 28 Oktober , 2007 För mig hade d varit ett lätt val. dvs att sea rayen slår flippern på dom allra flesta punkter. Om dessutom orginalmotorn sitter kvar i bägge båtarna.. På flipper kommer den med all säkerhet isånna fall ta slut eller strejka när som hellst inte skoj om detta händer mitt i sommaren Så räknar man med ett motorbyte på flippern så blev den plötsligt dyrare än Sea rayen.. Den lilla volvo 4an orkar inte med båten och med full last så går d tungt.. Tvekar starkt på att flippern drar så mycket mindre soppa än Sea rayen att d kan räknas hem ens på lång sikt. Man måste hai beräkningarna att Sea rayen gör runt 15 knop mer än flippern samt har ett bättre skrov en bättre planlösning bättre toautrymme och ingen liten skrubb som på flippern.. Visst d finns nackdelar med Sea rayen oxå men dom är lättare att leva med än dom på flippern... Är båda båtarna välskötta?? Finns d papper som styrker Service på maskinerna etc?? Många frågor men dom här båttyperna finns mängder av så ingen risk att d skulle ta slut.. Men mitt råd är Sattsa på Sea rayen om den är välvårdad och välservad... Flippern är och förblir en gamal kontruktion med usel planlösning och inte särskilt snygg eller praktisk. Den har hyffsade sjöegenskaper och en lockande prislapp en bra nybörjar båt för den lilla familjen men d e oxå allt... !!!MVH REXCO!!! Som åker jänkare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 28 Oktober , 2007 I vanliga fall är det inga problem att sova under kapellet i en Flipper 700 och blir det väldigt kallt så funkar det ju med värmare. Ska man vara ute i så dåligt väder att kapellet blir ett problem så tror jag du istället bör kolla på en salongsbåt. I det läget är det väl heller inte så kul att sitta och kura i mörket i ruffen, vare sig det är på en Searay eller på en kabinbåt. Ska medge att jag aldrig ägt en midcabinbåt, men en fördel med Flippern (och andra kabinbåtar) är att skillnaden mellan ute och inne inte blir så stor. Normalt är man ju ute/uppe och den som lagar mat har inga problem att samtidigt umgås med de som sitter i aktersoffan eller hålla ett öga på ungar som badar, buskör med jollen, etc. Med en midcabinbåt av den typ du tittat på imbillar jag mig att det blir mer klättrande upp och ner och att de som är i ruffen har mindre kontakt med de som är ute. En nackdel med Flippern är att den inte heller är befriad från klättrande, en Flipperägare klättrar upp och ner för aktersoffan, vare sig man ska klättra fram eller ner på badbryggan. En annan nackdel är såklart kapellet, men fördelen med kapell är att ytorna utnyttas bättre än i en salongsbåt eftersom samma utrymme kan vara både ute och inne, inget behov av dubbla sittgrupper t ex. Jag imbillar mig att det är lättare att sätta upp ett flipperkapell än ett till en midcabinbåt. En tredje nackdel är såklart den minimala toan (dock guld värd jämfört med att inte ha någon toa alls, särskilt för den som har små barn som vill kissa på nätterna) och den lite dumma dispositonen där toans placering gör att förarsoffan inte går att använda på något vettigt sätt när båten står stilla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forever_young 0 Postad 28 Oktober , 2007 ja nu är ju sea rayen inte en salongsbåt utan en daycruiser,så den kan vara väldigt öppen också, sen så blir det inget klättrande till ruffen då den har trappsteg,som sagt innan två helt olika båttyper dessutom är jänkarna väldigt duktiga på funktion o bekvämlighet! Om det är prislappen det hänger på bör du kunna få en Bayliner 2355 el 2455,för nästan flipper pengen! kanon båtar om dom är skötta ordentligt. Senast ändrad av forever_young | 28 oktober 2007 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 29 Oktober , 2007 Sea ray alla dagar i veckan! Skrovet på jänkare är som kännt oftast ganska bra med fina sjöegenskaper vilket du inte finner på gammla flipprar som mer känns som en ja, jag vet inte vad att köra... En vridstark stötstångare på 8burk och 5L hjälper också till att förmedla lite körglädje samt förståss åkglädje åt resterande besättning ombord. Sen är planlösningen ofta bra (när det är bra väder) hos jänkare med stora öppna ytor vilket är det som gäller när solen ligger på, och det är väll då de flesta är ute? Är du däremot ute efter en småtrisst båt att vara ute i oavsett om solen skiner eller ej är det finnen som är svaret på din fråga http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser