Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Tomas_E

fiskeprylar från Usa?

Rekommendera Poster

funderar på att ta hem 2 djupriggar & ett ekolod från Usa.

har kollat bass pro shop  där det lär gå på ca 470 us$ vad det kostar att skicka över atlanten

 

vet nån nåt billigare ställe i Usa?

 

vet att det redan är billigt på bass pro shop men kan ju kolla runt innan beställning

 

prylarna som jag är intresserad av är Garmin 140 & Cannon djupriggar   kollar både på sport troll & ET2

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm heller inte att det är tull på de flesta grejer från USA. Tror dessutom svenskt moms läggs på av tullverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

25% moms läggs på, även på frakten, tullavgiften på fiskegrejor är 3,7%, köper man en fiskeväst så klassas den som kläder, då är det 12%tull, så var det för mig ialla fall.

 

Här kan man söka&läsa

http://www.tullverket.se/se/Privat/handel_med_utlandet/

http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi

https://tid.tullverket.se/taric/TAG_Search.aspx#_top

http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagSokNr.cgi?n=9507&sokt#go

 

Senast ändrad av knota | 29 oktober 2007 | 20:48

 

Senast ändrad av knota | 29 oktober 2007 | 20:50

 

Senast ändrad av knota | 29 oktober 2007 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går tullen igenom allt?

även om det är paket som kommer från släktingar som gåvor?

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gåva från utlandet får max vara värd 500 kr, då slipper man moms o tull. Gåvor ska dessutom vara enstaka, dvs många paket gillas ej. 

Verkar som man åker på tull men slipper moms om gåvan understiger 3 400 kr. Läs på länken nedan.

Chansen att dom kollar paketet vet jag ej och vad som händer om dom gör det, o hittar betydligt dyrare grejer, vet jag heller inte. Straffavgift? Nån som vet?

 

 

http://www.tullverket.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=0&page_id=463

 

 

Räkna ut totalpris:

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

 

Edit: Fel av mig om gränsen 3400 kr. Håller man sig under 3400 men över 500 så åker man på tull moms, men dom använder schablontullavgift på 3.5% om man håller sig under 3400 kr. Över så blir det andra procentsatser på tull.

 

 

Senast ändrad av Yadis | 30 oktober 2007 | 14:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Var över i USA förra veckan och köpte ett Humminbird 565 för 180$.

Ett bra pris då den kostar unt 3500:- i Sverige om jag söker på prisjakt.nu

 

Hursomhaver så är det amerikanska enheter (fot, Farenheit etc) som visas och det går inte att ändra till m ocg celsius. Det står i manualen att det bara går på internationella modellen.

Någon som vet om man kan lämna in den eller om det går att uppgradera den på nåt sätt så jag kan få metriska systemet i den?

 

Mvh

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas,

Jag går själv i samma tankar.

Om du (eller någotn annan) hittat bra länkar får du/ni gärna lägga in dom.

Jag känner mig lite osäker då jag aldrig importerat något men priserna lockar ju speciellt om man jagar något lite dyrare.

Drömmen vore eldjupriggar typ Scotty då jag skulle vilja prova att trolla på lite djupare vatten.

//Patrick

 

Kan ju lägga till att drömlodet jag letar efter är Humminbird 987c Sl Combo. Väldigt dyrt i Sverige tyvärr.

Om någon ser detta när ni är på någon sajt skulle det vara grymt schysst om ni kunde lägga in länken.

Hastalvista Patrick

 

Senast ändrad av Patrickk | 30 november 2007 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla på www.cabelas.com

 

Lite dyr frakt men rätt bra priser på trollinggrejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scotty djupriggar köper ni billigt hos www.berrysbait.com. Jag har köpt hem ett antal till kompisar och mig själv därifrån. Billigaste frakten är med båt och då tar det ca 6-7 veckor innan dom dyker upp. Flyfrakten är mycket dyr för så tunga grejor. Kanadesisk dollar står i drygt 6 kr. Frakten för två elriggar har jag för mig landar runt 7-800 kr. Moms och tull åker ni i regel alltid på.

Bra sidor för ekolod: www.boatbandit.com, www.starmarinedepot.com, www.jandhproducts.com

 / Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, bugar och tackar för all hjälp. Har suttit på nätet och dräglat ett tag nu.

 

Yes Yadis, den är det. Har nu lärt mig att den skall vara av internationell natur om man läser salmonsalars inlägg ovan.

 

Strålande vieryd, 2200 USD. ca 14000 SEK.

Jag skall försöka läsa mig till vad frakt etc innebär. Har du köpt något själv från dom någon gång?

 

Jösses Andreas, Elrigg (1106) för 3200 kr! Är det verkligen möjligt?

Såg att Humminbird 997c Sl låg på 2043 USD. Har skickat ett mail till dom med frågor, bla.a. om det går att få meterskala.

Har du någon koll på hur myckt tull och moms det blir på ett Plotter/lod för 13-14000 SEK eller en elrigg för 3200 kr Andreas?

 

Många tack igen för tipsen och länkarna

Jag, TomasE med flera har en del att läsa igenom.

(Hoppas du tyckte det var ok att jag gick in och ställde några egna fråger på din lina Tomas)

mvh Patrick\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Momsen är som vanligt 25% sedan är tullavgiften 3,7%. Allt räknas på det totala köpebeloppet inklusive frakt. En teleskop Scotty propack 1116 kostar hemtaget inkl alla avgifter med dagskursen 6,5 för kanadickdollarn ca 5900 kr. Lite osäker på frakten dock. Kan man få Berrys att sänka beloppet på invoicen så är det mindre cash till staten och mer till bensinpengar istället. Utan statens brödpengar hade det kostat ca 4500 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft lite mailkorrespondens med USA idag och verkar som jag får hem lodet för 12tkr tull, moms, frakt osv. Ser ut att landa runt 16,5tkr \Moneyistället för 30tkr i butiken\Undecided\????

 

Hörde att det kan vara lite problem med reparation, service etc om nåt går sönder. Är det bara att skicka tillbaka till USA som gäller eller finns det någon som vet/hört något alternativ?

/PL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderingar på att ta hem en minn kota elmotor från USA, här kostar den 27300:- och där 8000:- och har jag tur så kan jag ta den i en bil som ska till svergie. Vart tar dom andra 19300:- vägen???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig att någo känns väldigt fel. Verkar som vi saknar dom stora aktörerna i Europa som skulle kunna arbeta med större volymer och mindre TB/st. Vad skulle t.ex. hända om Jula och Claes Olsson direktimporterade från USA och krigade mot varandra eller ännu bättre några stora europeiska postorderföretag gjorde detsamma.

 

Det skulle då räcka med att någon aktör tog sig för service underhåll i Europa men detta låser uppenbarligen Modern i USA för att hålla upp europeiska prisnivån. Kan inte tänka mig att det inte finns företagare/mariner etc som inte skulle vilja sälja servicetimmarna bara dom fick tillgång till reservdelar. Detta verkar iof inte gälla alla märken. Raymarine har ju enligt oceanis ovan service i England. Hoppas fler hänger på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...