575fredrik 8 Postad 27 Oktober , 2007 Hejsan. Nu är det dags att klä om dynorna (ute) på min Flipper 575. Jag tänkte passa på att göra nya stommar till stolarna när jag ändå håller på. Eller kan man använda dom gammla stommarna. Vad ska jag ha för material till det tycker ni? Vanlig playwood eller ska man ha någon speciell playwood? Vill ju gärna göra det korrekt för det blir ju inte gratis precis. Tacksam för inslag. Mvh. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 27 Oktober , 2007 Du kan mycket väl använda de gammla stomarna, frågan är bara vilket skick dem är i och om det inte är bättre att ha allting nytt? Plywood är det enklaste att använda, då det är fuktigt i båten hade jag valt en skiva med kokfast lim men det är absolut inget krav, vattenfast räcker troligtvis bra.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 28 Oktober , 2007 Jag klädde om dynorna till min Flipper 700 i våras. Det var modellen med galon spikad mot plywood. Jag behöll de gamla stommarna, men målade dom med lackfärg för att de inte ska dra åt sig fukt och bli lättare att göra rena. Sen bytte jag ut skummet, som i orginal var 5 cm, mot 7 cm. Utanpå skummet spraylimmade jag vadd, för att ge tyget mer spänst. Som tyg valde jag konstläder, som är ganska grovt och ger ett lite mer seriöst intryck än fladdrig galon. Sydde gjorde jag själv med en gammal Bernina-maskin av den typ som man hade i skolan (på 80-talet). Det var lite pilligt men gick bra. Är man bara noggrann och beredd att göra om ifall man gör fel så blir resultatet bra. Tyg, vadd och skum köpte jag på Tygvaruhuset i Sickla, Stockholm. På Fredells hittade jag svindyra rostfria klammer till häftpistolen. Jag hade trott att det gamla skummet skulle vara helt slut men det var förvånansvärt spänstigt. En dyna hade klätts om tidigare och då också fått nytt skum, som var i betydligt sämre skick än de som var original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser