Havskatt 18 Postad 27 Oktober , 2007 Tänkte kolla med er vad ni betalar för vinterförvaring mm. Jag blev i år för första gången tvungen att ta hjälp med båtupptagning och sjösättning till nästa vår. Kort beskrivet jag ringde 1vecka innan upptagning och kommer att ringa 1 vecka innan sjösättning så fixar marinan allt. Tar upp, lägger i, tvättning, service av motor, botten, vaxning. Kallaset kostar 5000kr Vad är er komentarer och vad har ni betalat ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 27 Oktober , 2007 Jag har ingen direkt erfarenhet av detta och kan således inte tillföra så mycket. Men jag måste ändå säga att jag tycker det verkar vara ett mycket bra pris som du har fått. Jag hade tidigare en liknande båt med 75 HK 4-takt. Höstservicen gick på cirka 2000 SEK, kvar är då 3000 SEK för förvaring, upptagning, iläggning, tvätt, vaxning ... man undrar ju hur noga de kan vara, för med en skälig timpenning kan det inte bli många timmar de kan lägga ner? Om du blir nöjd med de utförda tjänsterna är du ju bara att gratulera för det verkar som sagt mycket förmånligt! Får man fråga var det är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 27 Oktober , 2007 Nu blir jag nervös, hoppas verkligen att dem kommer att göra ett bra jobb. Olssons Marin i Herräng Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zipper 0 Postad 27 Oktober , 2007 Kan marinan vara seriös??????, ta upp båten 30 min inkl att fixa stöttor etc, tvättning min 1 tim service min 2 tim, vaxning min 3 tim, vad du menar med botten vet jag inte men antag att du menar målning detta innbär då tvätt,slipning och målning till detta har du sjösättning som tar lite tid. Denna firma kan inte göra ett bra jobb alternativt har du en väldig tur, var ligger detta ställe om du är nöjd kommer nog hela båtsverige till denna marina Zipper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 27 Oktober , 2007 Du får nog hålla utkik på deras begnat sida så inte din båt dyker upp därhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> /audi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 27 Oktober , 2007 Botten = Dem bottenmålar inte utan dem gör rent botten från alger och tulpaner. När jag gör detta själv brukar högtrycken ta det mesta sedan får man lite ta tulpaner med spackel. Gissar att detta jobb är betydligt mindre än att slipa och bottenmåla. Marinan ska enligt mina grannar och andra boende i området vara seriös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 27 Oktober , 2007 Gör en timpengs-analys Du betalar 5000 kr inkl moms = 4000 kronor ex moms. Vad kan uppställningen kosta ? (båtuppställning är såvitt jag begriper numera belagd med moms..) Låt oss anta att hälften av kostnaden är uppställningskostnad: 2000 kronor moms = 2500 . Resterande 2500 kronor ska täcka samtliga övriga kostnader. Anta att en billig anställd kostar 400 kronor/tim (inkl arbetsgivaravgift, skatter m.m) 400/2500 = ger dig max 6 timmars arbete ? Bolagets vinst består i skillnaden mellan markarrendekostnader och uppställningskostnaden du betalar (ex moms) samt skillnaden mellan vad den som utför jobbet FAKTISKT kostar och den tid som den anställde lägger ner. Kan mycket väl vara så att dom har väldigt låg (eller ingen) kostnad för marken båten ska stå på, och ohyggligt effektiv (duktig) personal, då KAN det bli en bra affär för dom, och din båt får den uppmärksamhet den förtjänar. Men i normalfallet med såna små marginaler/insatser/kostnader lutar det nog åt att tiden som din båt får uppmärksamhet är den faktor som påverkas mest... Det faktum att dom varit länge-i-svängen talar FÖRatt deras kostnader är låga och att du kan lita på att jobbet blir utfört som avtalats. *så-resonerar-jag-du-bedömmer-relevansen-i-svaret-själv* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 27 Oktober , 2007 Det va ena riktiga gratisjobbare! Det är ju nästan så att matrialkostnaden till service och vaxning överstiger de där 5 000. Om jag var du så skulle jag omedelbart ta kontakt med marinan och kolla upp det hela för detta är för bra för att vara sant! //Johannes Senast ändrad av TenZer | 27 oktober 2007 | 22:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 27 Oktober , 2007 Skulle tippa på att dom bara blåser av skrovet med högtrycken när dom tar upp den. Det tar inte många minuter på din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser