Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
miki2

Snabb fråga - Växelhus Mercury 115 ELEPTO -03

Rekommendera Poster

Hej står ute och meckar nu och får inte loss växelhuset. Är det bara fyra muttrar en bult för att få loss huset? Alltså fyra som sitter 2 på varsin sida samt en bult bak strax framför trimfenan. Jag har provat med och utan växel i. Bultat lite med en gummiklubba och fått en liten glipa bak men fram håller den ihop rätt bra. Vill ju inte bända med något i glipan och skada ytorna. Som sagt står ute nu så snabba svar vore bra.

 

mvh,

Miki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, har du kopplat isär växelföraren också?? på min mercury 40 hk satt det en bult som man kom åt efter att ha lossat trimfenan .

Bulten under trimfenan:

 

 

 

Senast ändrad av hannihatten | 27 oktober 2007 | 18:32

post-13087-1394235254,361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en bild på vävelföraren, bara att skruva isär\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
 
 

post-13087-1394235254,4162_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret och bilderna.

Skruvade ihop skiten för tillfället då jag inte kom någon vart. Min trimfena sitter liksom en bit bak och bulten som håller den på plats har inget med fästet av huset att göra, (som tex. vissa Yamaha verkar ha), se sprängskiss på min motor, http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0001109&path=MM~A0000001~M0000052~M0000056~C0001109&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

 

Oj världens längsta länk...

Jag har dock inte skruvat av trimfenan och kikat in om man kan hitta något där, ska göra det imorgon. Ingen som har en verkstadshandbok till salu? Hittade på ebay men det tar för lång tid att få hem, skulle vilja ladda hem manualen.

 

mvh,

Miki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


samt en bult bak strax framför trimfenan.

 

Det sitter säkert en bult under trimfenan oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Ska kola det imorogon men jag tror inte det. Trimfenan sitter en bra bit bak (se sprängskissen jag länkade till tidigare. I bakkant fick jag växelhuset att släppa ca. 2mm och det kändes inte som något mer satt fast där bak. Den bakre bulten som jag pratar om går igenom så långt bak det går att komma (vid 6an på skissen). Det är fram det sitter hårt, typ där 36an kommer ner. Axeln som kommer ner och vrider i växlarna sitter med synliga splines och sitter löst, så det är inte den som håller i utan den verkar bara vara att dra ur när det väl släpper.

På sprängskissen kan man inte se något som knyter trimfenans hål till den främre delen.

 

 

mvh,

Miki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

våld...... sitter två styr stift. ett fram och ett bak. sen kan driv axeln fastna lite med. kilar gummi klubba bända. tålamod. glöm ej smörja ordentligt när du monterar tillbaka. obs det e fem muttrar/bultar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar.

Tog loss trimfenan och där var det tomt. Ingen hålighet som gick vidare framåt utan bara en lite skål, se bild.

 

 

post-29504-1394235254,61_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden innan visar jag även den femte bulten som jag tog loss sist.

Tips jag har samlat på mig efter sökningar på diverse forum är:

- Sök efter lucka där man kan separera växelaxel.

(Min verkar dock sitta lösti splines (se bild))

- Kan finnas ytterliggare en bult unde trimfena

(inte i mitt fall)

- Kan finnas sprint i växelaxel under förgasare.

(Verkar idiotiskt att placera något där tycker jag eftersom det på den här motorn skulle röra sig om ganska mycket jobb att komma åt, kanske är lättare på de motorer där man löst det så. Tror fortfarande att på min motor så glider den axeln endast ur sitt läge i splinesen)

- Banka och bänd.

(den troligaste lösningen men dyrt om det är fel)

 

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av båtmotorer och det är relativ dyra saker att banka sönder så vore jag mycket tacksam för mer information, alltså typ så fick jag göra på min 150hk yamaha från 02. Det gör det lite enklare att bedöma tipsens värde.

På sprängskissen kan man se att det sitter en låsbricka i växelaxelns topp men som jag skrivit tidigare så verkar axeln sitta helt löst i nere i växelhuset så det är inte den som bromsar.

 

/miki

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en verkstadshandbok i PDF du kan få kolla i.

Mailar dig.

 

Om man kollar i kapitlet om växelhuset så skall växelläget vara i läge framåt.

Motorn helt upptiltad. Sen skall det bara vara ett lossa 4 plus 1 skruv (två på vardera sidan och en framför trimfenen).

Du har lossat alla skruvar som behövs såvitt jag kan se.

Gissningen blir då att drivaxelns splines uppe i motorblocket har satt sig fast (lite rost kanske). Hur hårt du skall våga banka med gummklubba osv vet jag inte.

Men kolla i verkstadshandboken om du hittar nåt som kan lösa problemet.

 

Mvh

Bo

 

Senast ändrad av bossee | 28 oktober 2007 | 13:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stort tack för hjälpen.

Det krävdes en hel del våld och gummiklubban räckte inte alls till.

Träbit och hammare behövdes för att få bort växelhuset. Vet inte varför det satt så hårt, kan ha varit styrstiften. Det var ingen rost på axeln utan den var fint infettad. Det enda som inte såg bra ut var en gummislangsaktig packning som sitter på kylvattenröret. Den verkar vara lätt koniskutformad så att röret som kommer uppifrån motorn ska passa in och täta till. Man kunde se att röret uppifrån inte hamnat centrerat vid den sista monteringen utan hamnat på kanten av gummiröret som då vikts innåt. Vet inte om detta kan ha haft någon negativ effekt för som det ser ut har det varit tätt ändå. Men den får man nog byta när man skruvar ihop allt.

 

Vet inte om ni följt tråden där Roddarn fick kritik för sina många inlägg. Jag skrev några rader i det inlägget och blev nog kraftigt missuppfattad. Då det inlägget nu är låst vill jag här be om ursäkt om någon känner sig kränkt för vad jag skrev. Det jag menade var bara att jag tycker det är synd att när man får svar så är det väldigt svårt att bedömma om det är ett svar som är till hjälp eller om det rentav kan innebära skada för motorn. Ibland är svaren lite för korta kanske. Det handlar inte om jag litar på någon eller inte, utan endast att jag med för lite information inte kan vara säker att den är helt rätt för mig. I det här fallet hade Tuppen_ericson helt rätt men jag vågade inte banka förrän Bosses pdf visade att den inte satt fast på flera ställen. 

 

Vill verkligen tacka alla för svaren, särskillt Hannihatten som tog sig tid och fotade sitt växelhus och Bossee som skickade pdfer som tydligt visade hur man skulle gå till väga.

Jag har beställt en verkstadshandbok ifrån USA och när jag fått den ska jag hjälpa alla jag kan!

 

Innan jag bestämde mig för att ta bort hela växelhuset gjorde jag ett gäng sökningar här på forumet och det verkar som de flesta endast plockar propellern för att minska stöldrisken.

Jag kan väl i viss mån förstå att man tvekar att ta av hela växelhuset när det sitter så hårt men är inte det snäppet bättre att göra det. Dels så borde chansen att något rostar fast minska en hel del men den stora fördelen är att man sen hemma i lugn och ro kan byta olja, kolla impellern och vara helt säker på att inget fryser sönder eller påverkas av vinterkylan. Jag drog fast en impregnerad träbit undertill så att inga småkryp ska bygga bo i motorn. Är det här fel eller finns det fler som tar bort växelhuset över vintern?

 

Tack igen,

Miki

 

post-29504-1394235254,9316_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar av växelhuset, byter olja vartannat år, kollar däremellan. Demonterar impellern och lägger denna i en plastpåse. Dessutom  plockar ur termostaterna och kollar dessa. Att täcka hålet i riggen tycker jag känns lite onödigt det finns inget därinne som är speciellt känsligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...