Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
maude

Behöver tips och råd inför motorbåtsköp!

Rekommendera Poster

Är på G att inhandla familjens första båt men efter mycket surfande på nätet så vet jag ännu inte vilken båt som vore den bästa.....

Är intresserad av en motorbåt i plast, max 50.000. Ruffad och inte mindre än 5 m. Helst nyare än 1980...... Vi är två vuxna och ett 3-årigt barn.

Som sagt, första båten och då inget renoveringsobjekt. Dessutom, om man inte tillhör den händigaste delen av befolkningen, bör man då avstå inombordsmotorer???

Tycker att äldre Ryds och Uttern ser lite tråkiga ut men behöver kanske komma över denna fördom....!!?!

Hoppas på massor av tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att man bör vara händig för att köra inombordare förstår jag inte riktigt vad du grundar det på, det är väll en fördel men detta gäller även för en utombordare, själv gillar jag inombordare bäst.

Jag skulle ta och kolla på Ockelbo HT19 med VP AQ150 B20 eller om du kan lägga några tusen till Ockelbo C20 med VP AQ170 B30 (välj inte AQ150 då den är för slö). Detta är en riktigt trevlig och smart båt. Med sina höga rutor och targabågen blir det en kabinbåt med kapellet uppe och DC när man viker undan det, extra plus för L soffan och fina sjöegenskaper. HT19 och C20 är två riktigt fina båtar från den tiden då byggkvalitet betydde någonting. Vill du däremot ha utombordare så skulle jag ta mig en titt på Flipper och Örnvik. 

Lycka till!

//Johannes 

Senast ändrad av TenZer | 26 oktober 2007 | 15:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Få en båt i nyare format för dom pengarna är kanske inte det lättaste.

Vad ska ni ha båten till? Var ska ni åka öppna vatten eller innerskärgård.

Om ni ska vara ute några dagar och rör er i skyddade vatten sä är Runnö 19 en bra nybörjarbåt. Dessa kan man få för runt 40-50000. Dessa finns helt i plast eller med träöverbyggnad

Ett ex på blocket http://www.blocket.se/vi/13548478.htm?ca=14_s

Lite bilder på inredning http://web.telia.com/~u11101231/ välj Runnö19

Ryds camping av senaste modellerna med det nya skrovet är också ett bra föstabåts val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ska du åka insjö och kan tänka dig klara dig utan plastlukten och allt underhåll så finns några barnvänliga badankor ute på blocket och med din buget kommer du få pengar över.

Ta du en titt i min sjöbod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första båt var en Crescent 535. Inget fel på den. Se min sjöbod.

OK, speciellt häftig är den inte. Men praktisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Velad själv länge fram och tillbaka innan jag köpte min första båt (i år).

vad ska du ha båten till? puttra runt och titta på naturen? bada? fiska? vattensport?

ville själv först ha en ruffad båt, men kom fram till att det var fisket som var det viktigaste för mig och jag hittade ingen ruffad båt som jag gillade fiske ytorna på, så det fick bli en öppen båt för min del. ofta har HT-båtar lite jobbiga fiske ytor om man är ett par stycken.

vill man ha en övernattningsbar ruffad båt med bra fiskeytor så är ryds 485FC,535FC helt klart ett alternativ, funderade länge på en 485FC men kan inte släppa att dom är så jävla fula... ;)

fundera på vad du kommer använda båten till.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För dem pengarna, titta på en shetland finns några ute på blocket. Snygga? allt sådant ligger betraktarens ögon...\Smile\

Vet inte vad du menar med att en inombordare är svårare... För 50´ , får du en b20 elr motsvarande, en enkel/simpel förgasar 4:a - kan man serva bil - inga problem...

Båtliv är tyvärr alltid dyrt, men det som är dyrast är drivlinan, så ny och välskött som möjligt = hellre en båt från 60-talet & nyare lina än tvärtom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Till att börja med skaffa en båt som är lätt att hantera, lätt att köra, lätt att lägga till med och lätt att ta sig i och ur båten.

Inombordare behöver du inte vara rädd för att köpa om den är välskött. Det är lätt att få tag på delar till dem.

Och de brukar inte bli stulna, vilken utombordare brukar bli.

Två vuxna och ett barn då kan en Crescent 53 Cabin http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/53cabin-s1.htm vara ett alternativ.

Själv så har jag en Crescent 53 DC har som min sambo och jag har varit ute i över 2 veckor utan några större problem. Utrustningen kan skilja, spis mm.
Ett annat alternativ kan vara en Herwa 18, se rob4u's sjöbod. http://www.maringuiden.se/u/rob4u/
Vill ni ha en större båt så kan en Ockelbo DC21 eller en Crescent DC 66 vara ett annat alternativ.
Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Badankan ovan är också ÖreBo en ABAL-båt som är billig, ändamålsenlig men kanske inte världens vackraste båt.

Men med stora inneutrymmen, fönster och en fiske-eller solbadsplattform på taket så är den perfekt för en liten familj som vill ha den som en portabel sommarstuga och utflyktsbåt.

Välj en ABAL, således! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satt i samma situation som dig för 1 år sen. Blev till slut en Ryds Camping, fick ge 45 000(köpte på hösten) inkl. extramotor och trailer. Och jag är helnöjd. Går att fiska med, bada och är fikavänlig(soffor o bord). Bra, billig allroundbåt.

Ryds camping ska vara av 1976 års modell och nyare, dom gjorde om skrovet 76. Gärna med minst 70 hk(max är 85 hk). Många på blocket vet inte vad deras båt har för årsmodell, men förenklat så har 73-74 orange skrov, 75(delad sidoruta)-76(hel sidoruta) blått skrov och nyare gult skrov. Så kolla efter blåa eller gula skrov med hela sidorutor:)

Senast ändrad av Yadis | 30 oktober 2007 | 09:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...