CalleN 2 Postad 25 Oktober , 2007 Jag har fått tag i 8L Interspeed 617 och tänkte använda den när jag ska bottenmåla båten, tänkte höra med er hur jag ska gå tillväga med grundarbetet. Båten är målad med ett lager hård kopparfärg, förra ägaren har gjort ett väldigt dåligt grundarbete så färgen är bara att skarpa bort med skrapa. Jag tänkte epoxi behandla botten, då undrar jag om jag måste slippa ner en bit eller om jag endast behöver tvätta med T-röd. 2-komp primer fäster väl på de flesta ytorna bara dom är rena, eller? Tänkte använda mig av Biltemas 2-komp primer, räcker det eller bör jag måla med topcoat innan jag slutligen lägger på bottenfärgen? Hur många lager ska jag ha av primer, bottenfärg och ev topcoat för att få ett så snyggt och underhållsfritt resultat som möjligt? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 25 Oktober , 2007 Gelshield (epoxy, primer etc.) skall du ha för att skydda gelcoaten mot vattengenomträngning och plastpest. Det är ett väldigt jobb men skall du göra det är det viktigt att du vattenslipar nu på hösten, ända till gelcoat, så att plasten kan torka under vintern. Annars riskerar du att låsa in vatten i gelcoaten. Standard brukar vara att man målar 6 eller fler lager när man ändå håller på. Din färg fäster nog utmärkt på biltemas primer. Topcoat däremot fäster inte på epoxyfärg. Det härdar inte ens utan förblir smetigt. Det är ett underligt fenomen som jag gärna skulle vilja ha mer info om. Önskar du inte göra denna stora behandling är nog det bästa att vattenslipa tills det är jämt och fint och sedan använda Sealer/primer för bottenfärg, 98 spänn på biltema, innan du målar med nya bottenfärgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser