Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Dykarn

Bravo 3 drev - några frågor med bilder

Rekommendera Poster

Hallå igen.

 

Har nu demonterat mitt Bravo III drev från båten och har några frågor kring detta:

 

- Drevoljepåfyllningen sitter ju i motorrummet med en slang till drevet, vilken anslutning är det på bilderna och vad är då den andra anslutningen på motsvarande sida ?

 

- På bilden av gimballagret inuti bälgen syns en del beige/grön gegga, tror ni det kan vara fett/vatten eller är detta normalt (lagret kändes ok och är insmort med rent fett samt bälgen såg hel ut) ?

 

- Några bra tips för att få loss läckande powertrimslanganslutning som sitter som berget utan att ha sönder mutter/gänga (törs man värma lite försiktigt, oljan skall ändå bytas ut) ?

 

- Om man vill bättringslacka drevet (svart), vad bör man använda för färg (ej blyad osv) ?

 

Tacksam för fina tips !

post-1739-1394235253,5237_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller drevolje anslutningen så är det kulan med den oranga tätningen som du ser på bild 2. Kulan är till för att inte drevoljan ska rinna ut när du tar av drevet. Motsvarande del i bälghuset, (den som sticker ut lite) alltså den delen som är ansluten till behållaren i motorummet har liknande konstruktion.. Alltså stänger till när du drar bort drevet...

Vad gäller geggan på bild 6 i bälgen så är det svårt att säga... Är den grön KAN det vara drevolja som läckt ut genom packboxen i drevet. Färgen påminner om en blandning mellan den gröna (Quicksilvers s.k. originalolja är grön) och vatten. Vad har det för konsistens? Oljan är ju tjock. Är det vatten så borde det vara tunnare.. Hur som helst så är det för stor mängd för att vara ok så det bör du kolla upp... Kolla bälgen noga och provtryck drevet är nog ett bra sätt att börja.. Fettet i stödlagret är också grönt (om rätt sort använts) men den kan inte rinna på det sättet som det ser ut på dina bilder...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då är drevoljeansl. på bild 2 & 3 alltså ovan växelwirefästet.

 

Men vad är då slangen/röret på bild 4 till för, med motsvarande hål på bild 5 , är det kylvattenintaget eller ?

 

Kanske kan vara drevolja/vatten på bild 6 som du skriver, ska kolla bälgen så gott det går samt provtrycka drevet innan montering i vår och se till att få tätt med nya packningar osv.

Konsistensen var om jag minns rätt tunnare än olja men tjockare än vatten...

 

Fettet på lagret såg ut att vara blått eller grönt och såg rent ut samt kändes lagret ok när man kände på det , ej glappt och snurrar lätt.

 

Tack så mkt för svar!

Gärna fler ide'er !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, då vet jag det - tack!

 

Så till de andra frågorna igen:

 

- Några bra tips för att få loss läckande powertrimslanganslutning som sitter som berget utan att ha sönder mutter/gänga (törs man värma lite försiktigt, oljan skall ändå bytas ut) ?

 

- Om man vill bättringslacka drevet (svart), vad bör man använda för färg (ej blyad osv) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har tips om hur få loss hydraulslangar från drevet / vilken lack som funkar till drev utan att förstöra det ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...