M-o-j-j-e 0 Postad 24 Oktober , 2007 Hej Jag har köpt en båt av märket Selco. Har hört att den är norsk-tillverkad. Någon som vet vad modellen heter eller mer data? Hur stor motor får man ha på den? Antal passagerare? Någon som har ett kapell liggande kanske? Den har en skada i akterspegeln och behöver plastas om. Någon som har tips eller kan hjälpa till (finns i närheten av Halmstad) Tacksam för all info! /Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 25 Oktober , 2007 Längd ö.a. 5454 m (17894 fot) Längd v.l 5455 m Bredd 454 m Djup 45 m Deplacement 4543 kg Bränsletank 554 liter Motor dfgdfgbdf Motor hk 54 hk Toppfart 54 knop Ja, så står det i din sjöbod. 5455 m lång och 45 m djup, men bara 54 hk motor? Är det inte fel på uppgiften om motorstyrkan!? Eller är det toppfarten om 54 knop som inte stämmer? Hm....någonting känns lite fel här, men kommer inte riktigt på exakt vad! Hur som helst....varmt välkommen till Maringiden! Jag vet bara lite om Selcon, men tycker inte att jag vet så pass mycket att jag vill säga så mycket om den då det är bättre att överlåta det svaret till de som kan lämna lite mer säkra uppgifter än vad jag vågar lova att jag klarar av. Men det är nog en rätt ovanlig modell den du har med katamaranskrovet. Vad jag däremot vill säga är att det är rätt viktigt att akterspegeln är frisk. Nu är den tydligen inte det, men det är som sagt viktigt att den blir det. Å andra sidan beror det på vad för slags skada du har och på vilket sätt. En bra bild på skadan kunde vara bra att visa upp så kanske du får en del råd om vilka åtgärder som kan vara bra att ta till och hur. Det borde finnas någon form av skylt på båten som talar om vilken modell det är och vad som är max motorstyrka. Den brukar sitta någonstans på insidan av båten men ibland på utsidan. I sådana fall oftast på akterspegeln. Tyvärr är den ibland bortplockad av olika anledningar, men det ska den egentligen inte vara. Har du letat efter någon sådan skylt? Något kapell liggandes ska du väl inte ha så stora förhoppningar om men det tror jag att du redan förstår, men du gör naturligtvis helt rätt i att ställa frågan. För ett helt nytt kapell kostar rätt mycket i relation till båtens pris. Räkna med 8-10.000 kr från kapellmakaren. Minst. Därför kan det vara värt att fundera på alternativet att tillverka ett själv. Det fixar du. Om inte annat med hjälp av någon du känner och en hyfsat bra symaskin och en grövre nål. Med bågar, knappar, kapellväv och alla tillbehör som behövs så kommer du ner ganska drastiskt med den totala slutsumman. Se till att göra vinterkonservering av motorn enligt konstens alla regler så att du slipper frostsprängningar och även rost. (I händelse av att den står frostfritt.) Om du har en dyvika längst ner på akterspegelns utsida så ska du ta bort den under vintern dels för att slippa frostsprängning och dels så att insidan av skrovet torkar upp ordentligt. Sorry att jag inte var med behjälplig än så här, men det kanske var något i alla fall och ett gott försök. Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 25 oktober 2007 | 02:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 25 Oktober , 2007 Hej Har haft en precis likadan. Max motorstyrka är 55 HK. Jag byggde om akterspegeln på min. Tar du bort relingslisten kan du borra ur nitarna och lyfta av hela överdelen. Då är det lätt att komma åt aktespegelen. Jag gjorde en ny av kraftigare marinplywood och förstärkningar i hörnen. Sen la jag ett antal lager glasfiber. efter ombyggnaden satt jag på en 70 HK Evinrude med powertrim. Båten går fantastiskt i lungt vatten men studsar rejält när det blåser pga. av skrovformen.Det är en skitkul båt och jo jag tror att den är byggd i Norge. Dom har plagierat en modell från Glastron om jag inte minns fel. Lycka till. / Code 24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 25 Oktober , 2007 Den båt du har köpt är en Selco Selmaran de luxe från slutet av 60-talet. Längd 4,36m bredd 1,80m vikt 295 kg. Rekommenderad motor 15-55Hk. Jag har för mig att det i grunden är en båt från Trifoil som byggdes i Strömmen i Norge. Jag har själv haft 2st Trifoil, en styrpulpet av typen 70 DL och en 70DL fast sportbåts modellen. Det är väldigt stabila båtar och mycket sjövärdiga. Du kan på söka på Trifoil på google så får du lite mera info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonander83 0 Postad 12 April , 2008 Fan va grant att det finne en till. ja har oxå en selco. det är en Selco Selmaran (Bowrider) tyärr så kan inte selco ge någon info om den modellen men ja har gjort lite efterforskningar och hitta en sida på baadgalleriet http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1389 ja har även hittat en till som låg på blocket. skickar med en bild på den till dig, på min båt står de märkt på baksidan att den pallar med max en 55 hk men den båten på baadgalleriet har trycket på en 70 hästare, Storleken är Längd 4.20 bredd 1.85 Citerar från sidan Drivkraft: Mercury udenbordsmotor Årgang 1977 70 HK. To takts Tre cylinder om du hittar mer info så hör av dig då Mvh Benny 700cc. Skyder såvidt vides 35-40 knob. Senast ändrad av Jonander83 | 12 april 2008 | 09:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonander83 0 Postad 12 April , 2008 hittad på blocket, såld för 20-000 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 April , 2008 kör inte i vågor bara så har du en snabb båt där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 11 Maj , 2014 lyfter en jättegammal tråd... har hittat en likadan båt som är till salu. Säljaren hävdar att det är en 1987 års modell på båten! Tillverkades dom så sent. Enl ovan så tillverkades dom på slutet av sextiotalet. Min fråga alltså, när tillverkades Selco Selmaran? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 11 Maj , 2014 Jag tvivlar på att Selco fanns kvar då. "Selco AS var en produsent av plastprodukter og ble etablert i 1957 i Bærum av Ole Mauritz Mustad og Jostein Myrberg. Selco produserte blant annet plastbåter, men hadde også en egen avdeling for militære og industrielle produkter. Denne lagde blant annet plastkupler til beskyttelse av radarer (radomer). Selco hadde produksjon på Lysaker i 1961. Båtproduksjonen flyttet til Rjukan i 1965 og videre til Arendal i 1968. Selco kjøpte opp Ancas i 1968. Fjord plast kjøpte opp Selcos plastbåtproduksjon i 1970. Norcem overtok Selco i 1973 og fusjonerte bedriften sammen med Slemmestad Fiberglass-Fabrikk til Norcem Plast. Produksjonen ble flyttet til Gullaug i Drammen." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 11 Maj , 2014 Tack för det snabba svaret. Då är det förmodligen som jag misstänkte. Ägaren har ingen riktig koll på hur gammal båten är! Vet ej om den är värd priset, då det är en väldigt gammal båt. Här är länken till blocketannonsen: http://www.blocket.se/skaraborg/Styrpulpet_trimaran_53674503.htm?sa=1 Kanske lite prutmån, motorn är från 1987 iallafall enl källor. Jag hade tänkt att ha båten i siljan och finåka (när det blåser mindre) så att jag är medveten om att det inte är någon högsjöbåt. Men till bad/fiske/familjebåt tror jag den passar mig utmärkt. Akterspegeln och botten är renoverad! Vad tror ni ute på maringuiden och ni som är kända vid Selco som märke. Jag tvivlar på att Selco fanns kvar då."Selco AS var en produsent av plastprodukter og ble etablert i 1957 i Bærum av Ole Mauritz Mustad og Jostein Myrberg. Selco produserte blant annet plastbåter, men hadde også en egen avdeling for militære og industrielle produkter. Denne lagde blant annet plastkupler til beskyttelse av radarer (radomer).Selco hadde produksjon på Lysaker i 1961. Båtproduksjonen flyttet til Rjukan i 1965 og videre til Arendal i 1968.Selco kjøpte opp Ancas i 1968. Fjord plast kjøpte opp Selcos plastbåtproduksjon i 1970. Norcem overtok Selco i 1973 og fusjonerte bedriften sammen med Slemmestad Fiberglass-Fabrikk til Norcem Plast. Produksjonen ble flyttet til Gullaug i Drammen." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 11 Maj , 2014 Alltid supersvårt att säga vad den är värd för dig. Har du bråttom med att skaffa en och dessutom bor nära objektet kan ju sådant spela en mycket stor roll. Personligen har jag inget intresse av en sådan båt då jag måste kunna ta mig genom lite vågor på fisketurerna, men även om jag bodde vid lugna vatten skulle jag pruta ner den en bra bit, med signifikant femsiffriga belopp. Känns i mina ögon som ett lockpris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 11 Maj , 2014 Jag bor 30 mil ifrån båten så jag har inte sett den i verkligheten tyvärr. Inte har bråttom heller att köpa heller, hade helst sett en fyrtaktare på min nästa båt om ändock mera pengar.nOm jag bestämmer för att åka så känns det som att man köper den när man åkt 30 mil till 95 % säkerhet. Det ingick en 80 trailer också från -11. Vet inte hur mycket värde det är i en sån men 8-10 papp är den säkert värd. Det känns som jag blev lite snuvad på ca 20år på åldern på båten..blir mer och mer osäker om jag ska åka och titta/köpa den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 11 Maj , 2014 Tragiskt nog för mig som också står i begrepp att sälja ett båtpaket inkl trailer så kan man inte räkan med att få betalat för hela trailern separata begagnatvärde när man säljer trailer+båt+motor. Frågan är också hur bra denna båten ligger på en standardtrailer av mindre modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 11 Maj , 2014 Bestämde mig för att inte köpa båten! När jag kontaktade säljare så berättande han att den var såld! Kul för han, jakten går vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 11 Maj , 2014 Bra val tror jag. Dra åt fanders, är marknaden så het att även den där går.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser