Gullan99 0 Postad 24 Oktober , 2007 Hej Skulle vilja ha tips hur man demonterar drev och vad man bör kolla upp under vintern. Jag har en Tamd31 med ett dupropp. Jag är lite osäker om det är 280 eller 290. Jag har kört i glykol genom motern att ta bort slangen innan impellern. Tack på förhand //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Oktober , 2007 Ett duoprop drev är nog ett tvåpersoners jobb. Om man inte som vissa varv har en listig specialbyggd kärra. En skruvar och en håller balansen på drevet. Lägg en brädbit på marken som mjuk landningsyta för skäddan. Börja med växelvajern, sedan bägge muffarna och kylslangen som lossas från det yttre drevet och får sitta fast på motorsidan över vintern. När du fått loss allt så ta lite fett på skruvarna och sätt tillbaka dom på sina ställen så de inte försvinner. Köp nya saxsprintar till våren, de kostar så lite och det är så mycket enklare att montera med nya. Glöm inte att byta oljan i drevet, medan det fortfarande är monterat om du kommer åt övre påfyllningshålet då. Man kan starta motorn och köra propparna 10-15 sekunder så den nya oljan skickas runt överallt. Inte längre körning utan kylvatten, då tar impellern stryk om du inte monterat ur den innan. Kommer man inte åt hålen får man palla upp drevet rakt och byta efteråt. Oljan bör bytas innan vintern så det inte är vatten i den, jag inbillar mig att det är bra med färsk olja när det ska stå stilla såpass länge. Senast ändrad av Anders_St | 24 oktober 2007 | 22:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 24 Oktober , 2007 Eller så låter du dig inspereras under rubriken Drev --> Demontering 280 på länken http://ockelbo.plars.org mvh / Plarsa Senast ändrad av plarsa | 24 oktober 2007 | 23:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser