Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
joro75

OMC 5,8

Rekommendera Poster


Jag skulle behöva lite hjälp och bra råd ang. min OMC 5, liters V-8.

Problem nr 1

När jag skulle plocha ur för att byta tändstift så gick ett av precis i sexkanten så att jag inte kan få bort det utan att behöva lossa toppen. Eller har någon annan varit ute för ett liknande problem och löst det utan att riva motorn.

Problem 2

Efter att lossat knä och avgadlimpor så märkte jag att det var lite blött vid de sista 2 (längst akter ut) avgasutsläppen på limporna, ena sidans stift har jag kollat och det ser inte ut att ha varit vatten inne i cylinder. Och på andra sidan så sitter stiftgängan kvar men själva stiftet har lossnat in till elektroden och den ser också ok ut. Kan det vara läck i limpan eller knäet och hur kan man i så fall kolla detta?

Problem 3

Funderar på att lyfta ur motorn och måla om den under vintern, men vad ska man använda för färg? Motorn ser ganska ok ut men färgen har släppt lite här och där så lite ny färg på den och en riktig rengöring i motorrummet skulle göra susen. Har funderat på att måla motor, limpor, knä, drev, sköld med Hammarlack vad tror ni om detta? När man ändå har motorn urlyft och drevet lossat vad bör man mer kolla eller byta?

Problem 4

Någon som vet var man kan hitta motornummret på en sådanhär motor?

 

Tacksam för svar

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du en lack som skall tåla olja, bensin och hög temp så borde det funka. När du endå skall lyfta ur motorn så kan du ju vänta med stiften? Eftersom det är ett Ford block så har jag ingen aning om vart motornummret sitter. Kolla google så borde du hitta det.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur varma kan blocket och limpor bli?

Hammarlack tål kontinuerligt ca 120 grader.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det en 5,8 liter så är det ett ford block 351w förmodligen,eller som volvo skriver aq 240a

 

när du ändå tar ut motorn helrenovera den på en gång,jag har kit till dom för ca 12000:-

då får du nya kolvar,ringar,vev samt ramlager,oljepump,kamdrivning,lyftare,samtliga packningar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har någon erfarenhet av hammarlack på motordelar och drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...