Simbad 0 Postad 24 Oktober , 2007 Har just gått igenom premierna för båtförsäkringen hos ett antal bolag. Det sprider lite i pris och jag funderar på om det kan vara värt att byta. Ett bolag var billigast men sedan fick jag information om att just dom var dåliga på båtförsäkringar. När jag frågade på vilket sätt dom var dåliga så var det vid skaderegleringen som det hade fungerat dåligt. Så till frågan: Har ni bra eller dålig erfarenhet av ert bolag vid skadereglering? Och från vilket bolag fick ni den erfarenheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 24 Oktober , 2007 Tjena, Jag ha testat skaderegleringen hos 2 bolag Båda va kanon. Atlantica och BAS (Bohusläns allmänna sjöförening). /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 24 Oktober , 2007 Jag har dessvärre behövt att utnyttja min försäkring vid ett tillfälle för några år sedan. Då fick jag ett bemötande och en hantering som får absolut allra högtsta betyg från min sida! Försäkringsbolaget i fråga var Atlantica. Ett bolag som jag fortfarande är kund hos. Orsaken till att jag blev så nöjd berodde framför allt på följande orsaker: 1: Bemötandet var väldigt trevligt och proffesionellt. Kundhanteringen redan i telefonen var så proffsig att det skulle kunna fungera som ett mönsterexempel på hur man bemöter kunder i telefon! Har haft rätt mycket kontakt även av helt andra orsaker med bl.a. Atlantica och måste säga att de överlag är mycket bra på kundkontakten. Den är viktig eftersom det är deras ansikte utåt, men för kunden så blir det även en hjälpande hand så gör att man tas om hand. Och det är ju det de är till för. 2: Personalen är själva båtfolk på ett eller annat sätt. Det gör att de dels kan ditt språk och de vet exakt vad det handlar om när/om man blir drabbad av stöld och/eller skada. I och med att de förstår vad du går igenom så vet de hur de ska hantera det hela på bästa sätt. 3: Eftersom de är båtfolk så inser de extra mycket hur pass viktigt det är att allting hanteras så snabbt som möjligt vid en stöld eller en skada. Om man blir drabbad av detta t.ex. runt midsommar så vill man ju inte behöva vänta till början av Juli innan man vet om man får någon ersättning eller i vilken form man nu ska få det. Det ska gå snabbt med besked för sommaren är ju kort. De känner också till båtbranschen mycket väl. Det gör att de också vet hur svårt det ibland kan vara med att få skador lagade eller t.ex. få en ny motor monterad. De försöker att göra rätt mycket eller kanske tom. allt för att du ska slippa vänta i onödig lång tid. Men säkerligen finns det kunder som har fått vänta också. I mitt fall fick jag ett beslut redan i telefon vid samma tillfälle då jag anmälde skadan. 5 arbetsdagar senare hade jag fått en ny motor monterad på båten i körklart skick. 4: Som jag sa är personalen både båtkunniga och branschkunniga. Det är folk som har ett genuint intresse för båtar och båtliv och inte enbart skrivbordsprodukter. Det gör att det finns en hel del goda råd att hämta för den som vill veta lite mer om stöldskydd, tips om produkter när man ska välja t.ex. vilket slags larm som passar bäst för just den båttyp man har osv. De ställer upp att svara på frågor och ger råd. Oftast finns det kött på benen bakom dessa råd och det är ytterst sällan jag har stött på någon som inte vet vad han eller hon talar om. Det känns helt enkelt både trovärdigt och seriöst. Det var rätt goda ord från min sida och man kan tro att jag är anställd eller sponsrad av Atlantica för att säga detta! Nej, men så är det naturligtvis inte. Men jag borde väl bli sponsrad efter det här inlägget! För balansens skull ska jag väl säga det att Atlantica kanske inte är det enda bolaget som ger bra och snabb service. Men det är just att hanteringen sker både bra och snabbt som är rätt viktig om man blir drabbad för man vill ju inte få hela semestern spolierad av en för långsam hantering! Tror att de bästa bolagen för oss båtfolk är de specialiserade båtbolagen just för att de vet vad det handlar om. Men någon större erfarenhet har jag inte av andra bolag så jag kan inte tala varken för eller emot. Inte annat än hur jag har blivit bemött i telefon, men då har det inte varit i ett skarpt läge. Att ringa runt till försäkringsbolagen och kolla vilket som passar en bäst är det enda raka men är nog värt besväret. Det som passar en 15 fots ägare behöver inte nödvändigtvis passa en 30 fots-ägare osv. Plus att den personliga känslan också spelar in plus mycket annat. Det viktigaste är ju trots allt att man blir nöjd inte minst om/då det händer något. Tyvärr vet man ju inte det med säkerhet för än det redan har hänt! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 27 Oktober , 2007 jag kan rekomendera svenska sjö blev av med min utombordare, det gick både snabbt & blev reglerat på ett mkt bra sätt enligt mig. är 110% nöjd kommer aldrig att byta förs bolag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_st 1 Postad 27 Oktober , 2007 Ligger i tvist med mitt bolag just nu, pga stulen motor. ligger länken kvar när det är löst så skriver jag ett uttalande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser