Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Nyborjare

Uttern bättre än Bayliner !

Rekommendera Poster

Hej!! Pratade med Patrick på Marindepån i Danderyd igår...Problemen gäller inte D55!!!

Varken balk eller läckage (bränsle)...Har nu pratat med två pers som rimligen bör veta!!Tråkigt ändå att sånt här uppstår...Reportern på VB verkar ha ett ont öga till Uttern o Bayliner...Vilket ork!! Hadebra..Utterndc!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är aids bättre än cancer?

Båda tillverkarna bygger båtar som inte håller måttet. Kvaliten är totalt undermålig.

Förstår inte att människor envisas att tro att ett stort välkänt företag bygger bra båtar.

Så är det inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul för dig att du fick en rolig stund!

Kommer från vaxholm.

Men. det finns få båtbyggare som kan plasta och dra el, och allt kan gå sönder, däremot ger jag inte mycket för lågbudjetmärken som bajslanjer.

Men men

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja din båt ska jag hålla utkik efter när jag passerar Waxholm, dig hjälper jag inte när din båt inte funkar *asg*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ju mogen.

Jag jobbar som volvo penta mekaniker och är inte det minsta orolig att den skall haverera.

Så jag tror inte att jag är i något större behov av din hjälp, och skulle jag vara i behov av hjälp har jag betydligt mer kvalificerade mäniskor att tillgå.

Är det OK med dig om jag har en åsikt grundad på lång yrkesmässig kunskap om båtar?

Eller ska vi lägga nivån på dagisnivå?

Ta dig i kragen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anser att du själv är kvalificerad enligt dagisnivå med ditt bajssnack. Skärp dig! F ö har du ingen aning om min kunskap.

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 10 november 2007 | 01:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din kunskap yttrar sig i form av ditt båtval.

I rest my case!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå eller...

Har inte varit inne på ett tag men detta har ju spårat ut fullkommligt, ganska kul va'
 När jag ledde in disskusionen på kvantitet kontra kvalitet var detta ett försök att få er att förstå att dessa två element inte står mot varandra. Vad gäller kvalitet så är högvolym att föredra när vi pratar om kundanpassning är lågvolym bra alternativ. attjämnföra Utern/Ryds med Ferrari är kanske inte helt korrekt. Tyvärr finns det inslag här som har låg kunskap om produktionstekniska grundelement, för svårare än så är det inte.
Jag har själv jobbat på ett av de mest prestigefyllda segelbåtsbyggarna på västkusten samt inom bilindustrin så jag räknar mig själv till de som har viss insikt.
Konstateras kan att amerikanskt ägda bolag fokuserar på ekonomi, ja, men vad innebär ekonomi bara produktionspriset,nej, utan totalpriset för kunden. Vi kan se idag att åtminståne vissa Svenska och nordiska tillverkare måste ta detta till sig och höja produktiviteten  det har redan kommit i USA men inte på långa vägar till Nordiska tillverkare. Var på ett besök utanför Brisbane i Australien hos Riviera, där de idag försöker anpassa produktionen till Japanska/Amerikanska normer och produktionsfislosofier.
 Detta kanske ligger lite utanför intentionen men inlägget från början men som det utvecklat sig bör detta konstateras, de som har insikt i nordisk produktionsfilosofi har kännedom/förståelse för mina synpunkter.
Det går inte att massproducera båtar i en takt av ca 2000-3000/år utan man måste upp i betdligt högre volymer för att få bättre och högre lönsamhet
Jag vill inte att detta skall uppfattas som possitivt eller negativt vad gäller nordiskt byggda båtar, utan det är lite som att jämnföra äpplen och päron.

LF 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bajslanjer?? Budjet? Låter som att någon skulle ha ett och annat att lära i min dotters fritidsklass. Hoppas att inte alla blir skadade av att arbeta som Penta mekaniker.

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han är nog inte så gammal...
Eller så är inte alla hästarna hemma. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du borde nog själv ta dig i kragen... inte speciellt moget agerande i den här tråden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är han nog äldre än fritidsåldern. Han försöker sälja båten... Samma vinnande personlighet präglar annonsen\Cool\ 

Senast ändrad av Desibelle | 03 november 2007 | 18:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha inte undra på att han ble förbannad när det avslöjades att han blev bogserad till hamnen\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-money-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Money mouth\ title=\Money mouth\ />  det förklarar ju en hel del, tydligen ska inte pentamekaniker skruva med mercruiser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snillen spekulerar!

Jag har inte blivit bogserad någonstans, dessutom tillverkas volvo och mercruiser av samma tillverkare, nämligen gm.

Varför all denna pajkastning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snillen? Tror nog trollet tolererar att du använder singularis...

Pajkastning, nope inte från min sida... Men om, Pga din vinnande personlighet???\Cool\

Senast ändrad av Desibelle | 03 november 2007 | 20:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men snälla nån! Om du tycker att du har fått paj i ansiktet kanske du skulle försöka ha en lite ödmjukare framtoning i dina inlägg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett tag sedan jag var inne på den här tråden som verkilgen började lovande. En principiell diksussion om kvalitet och på vilka grunder den bedöms. Men nu har det helt spårat ur. Tråkigt med tanke på att ämnet är intressant och viktigt. Efter att ha läst de senaste ca 20 inläggen är den enda rätta slutsatses att ta sin Mats ur skolan. Tråden har utvecklats till en personlig vendetta där det egna båtinnehavet ska försvaras och allt annat förkastas. Intressant ? Nej !  Och då menar jag verkilgen NEJ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att återgå till ämnet!

Som rubriken lyder, Uttern bättre än bayliner?

Enligt mig fungerar dem lika bra som bojstenar, kan dragga en del i förhållande till en betong dito.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt... ödmjuk? \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />

Senast ändrad av iBoat | 03 november 2007 | 21:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade verkligen inte tänkt skriva mer i den här tråden men kunde inte låta bli när jag såg detta. Krickus är Volvo Penta mekaniker och därför vet han vad som är kvalitet och inte säger han. Är man det behöver man inte ställa följande fråga på ett forum:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=193442

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvalitet på båtar kan mätas olika.. Enligt mej så har Bayliner med flera utmärkt kvalitet i förhållande till vad dom kostar.. Ska man jämföra med tex Nord West eller Storebro där mycket byggs för hand och dyra träslag använd i mängder så har väll dom oxå mycket hög kvalitet och något som motiverar ett högre pris.. Detta saknar Ryds Uttern med flera dom utger sig för att vara högkvalitativa båtar som man tar hutlöst mycket betalt för. Men i slutändan så är d bara en plasbalja som villken annan jänkare som hellst.. Och då tycker inte jag att d är rimligt å betala d dubbla för att få ett Nordiskt märke när jag kan åka jänkare som funkar lika bra och spara en slant...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till ordningen

De tar en del motorer från GM som påminner mycket om Mercruiser

men det är inte helt samma sak bara för att grundmotorn är samma.

Volvo Penta tillverkar en del av sina motorer i fabriken i Vara  (Sverige)

Större motorer kommer från Volvo Lastvagnar i Skövde

Mindre motorer från Japanska Shibaura

Tdigare tillverkades en del motorer i Flen men om detta görs ännu vet jag inte.

osv

Volvo Penta har en helägd fabrik i Vara i Västergötland

för produktion av 4- och 5-liters dieselmotorer samt i Lexington, Tennessee, USA, för produktion av bensinmotorer.
I Wuxi, Kina, finns en fabrik för montering av dieselmotorer.

Denna anläggning samägs tillsammans med det kinesiska

företaget Wuxi Diesel Engine Works.
En stor del av Volvo Pentas dieselmotorer tillverkas i Volvos gemensamma motorfabrik i Skövde.
Dreven tillverkas i Lexington samt i Volvos gemensamma transmissionsfabrik i Köping. 

Mer om detta på Volvos hemsida

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/aboutus/production/

Detta borde man känna till om man är Volvo Penta mekaniker

Volvo Penta ägs av Volvo koncernen och knappast av GM

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/aboutus/financial/

Möjlig förväxlingsrisk är Volvo Personvagnar som ägs av Ford

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zipper skrev

Vad gäller kvalitet så är högvolym att föredra när vi pratar om kundanpassning är lågvolym bra alternativ.

Det här måste jag ju förståss invända emot då det är direkt felaktigt. Kvalitet kommer absolut inte med hög volym, tvärtom så är det ju betydligt enklare att hålla hög kvalité vid små serier.

För den skull inte sagt att det är omöjligt att få god kvalité vid stora serier, men det är svårare och kostar.

Det finns klara orsaker till varför man inom tex ericsson tillverkar de dyrare (mindre serier) telefonerna i Europa och de billigare (stora serierna) i Kina. Inte samma krav på kvalitét på de senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...