Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Nyborjare

Uttern bättre än Bayliner !

Rekommendera Poster

Veradon är bra men planeringen av durken med inmbordaren är mkt bättre. Bra plats för köket och en riktig spoltoa. Det är därför jag planerar att byta. Är dock mkt nöjd med skrovet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, Jaha! Nu när det till slut visar sig att det tydligen finns måndagsexemplar även bland nordisk tillverkade båtar så skall man tydligen försvara sig med att det finns kvalitetsbrister även inom bilindustrin. När det under de senaste åren klankats på oss som med öppna ögon valt amerikanska båtar pga bristande kvalitet har inte tongångarna varit sådana. Jag har under åren hört flera personer som sagt att det inte går att jämföra med bilindustrin pga den stora prisskillnaden mellan båt och bil. Men nu när era egna båtar i vissa fall visar sig ha flera dokumenterade brister då går det bra. Logiken i detta förstår inte jag. Skadeglad? JAG?? Ja, lite kanske!

 

Per Trönnberg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösryckt och ur sitt sammanhang.

Jag tar upp bollen då jag aldrig acepterar att få skit.

 

 

Jag har gjort påpekanden om att även bilindustrin gör fel.

 

Har aldrig påstått att Amerikanska båtar har fel.

 

Däremot har jag påpekat att företag drivna av Amerikanska bolag mer prioriterar lönsamhet än kvalitet. Vilket då gäller det fabrikat jag själv äger. Uttern.

Och den bil jag äger en Volvo V70 numera ägt av Amerikanska Ford

 

Skadeglad, ???

 

Var ska dina barn jobba ???

 

Jag själv jobbar intensivt för att behålla jobben här, i ett Svenskt företag, minst 40 timmar varje vecka.

 

Vad gör du? Vad gör ni andra?

 

Heder åt dig Per att du inte döjer ditt namn liksom jag själv inte gör.

Vi som vågar stå för vad vi tycker.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet som är att ha jobbat inom två amerikanska koncerner är precis som Ringhedes. Det sparas i absurdum och alla beslut är extremt kortsiktiga.

 

Nu var det dock så på slutet där jag jobbade att till och med de Amerikanska cheferna fick upp ögonen för att de gjorde fel. De hänvisade stora delar av problemen med att den amerikanska arbetsmarknaden är så väldigt mycket mer flyktig än den svenska. Alltså svårt att hitta chefspersoner som tar ansvar på lång sikt för ett företag. Många gånger handlar det bara om att maximera sin personliga bonus under ett år och sen dra vidare till nästa företag.

 

Detta kan leda till som i ett av fallen där jag jobbade. Vi blev uppköpta av ett amerikanskt företag som gick dåligt. Sverige delen var alltså den i koncernen som gick bäst ekonomiskt när köpet blev klart. Det som sen hände var att man sög ut den svenska delen bit för bit. Idag är det nästan inga som jobbar kvar i Sverige. Behöver jag nämna att han som var amerikansk vd vid uppköpet inte längre jobbar kvar...

 

Så nä, jag ser inte positivt på amerikanskt ägande alls. Kolla bara på Uttern båtarna hur mycket besparingar som gjorts sen Brunswick tog över. I D55 är det ju numera plastlucka istället för teak till förpiken. Ett värdelöst blått tyg på dynor som inte tål nåt. En plast ratt istället för fin träratt. Lanternorna är utbytta mot de här löjliga amerikanska lanternorna som knappt syns osv.

 

Eftersom det pratades bilindustri så är det ju inte direkt konstigt att Ford och GM har jätteproblem medans tex Tyska och Japanska biltillverkare går jätte bra. Hoppas Volvo slipper Ford och blir Svensk igen! :-)

 

Senast ändrad av batrookie | 28 oktober 2007 | 10:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag svar från Uttern. När det gäller skeva skrov så rör dig sig om vissa båtar tillverkade 2006 och några enstaka tillverkade 2007. Så vi som har äldre D55:or kan vara lugna :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

   Hej!! Fick tag i Jörgen Lunden på Marinepower o han sa att balkproblemet gällde

T55,alltså styrpulpeter,inte D55... Om det är 100% säkert vet jag inte men alltid ngt!!

/utterndc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Uttern själva svarade ju då som jag skrev ovan. De borde ju ha koll kan man ju tycka. Var det en säljare du pratade med eller någon som faktiskt visste nåt?

 

Sen är ju T55 en bowrider och ingen styrpulpet. Den heter S55.

 

Senast ändrad av batrookie | 29 oktober 2007 | 17:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Hett om öronen blev det visst här när man stack in huvudet i bikupan! Till Roland; (jag gillar också oss som kan stå för vad vi tycker) liknelsen med bilindustrin har jag under åren hört av flera båtägare så det var inte i första hand tänkt som ett svar enbart till dig. Nu när det visar sig att Uttern tillverkat några (enl. Vi Båtägare många fler än några, men för forumfridens skull; Några) båtar med grava kvalitetsmissar så börjar man helt plötsligt prata om vissa årsmodeller som har haft missar, generaliseringar vill man inte veta av trots att flera av berörda båtägare tidigare mer än gärna kastat skit på amerikanska båtar, Bayliner i synnerhet. När det gäller amerikansk hantering av ev. kvalitetsmissar har jag efter de år jag bott i Kalifornien enbart positivt att säga om. Detta tror jag inte har att göra med att de vill vara snälla, däremot är dom i mitt tycke väldigt rädda för att bli stämda och därför löser man dylika problem snabbt. Jag upplever det som att Uttern har mörkat detta under flera år innan de nya amerikanska ägarna kom in och ordnade upp allt. Självklart tycker jag i min skadeglädje inte om att nordiska bolag tillverkar varor med låg och bristfällig kvalitet, mycket tack vare att jag vill att mitt barn skall kunna få jobb här i Sverige om hon vill. (går inte det får hon väl flytta till Asien).

 

Min huvudsakliga tanke med mitt första inlägg i denna känsliga fråga var inte att börja prata ner nordiska båtar, tanken och förhoppningen var att vi kanske snart kan hoppa över pajkastningen mellan ägare av nordiska och amerikanska båtar. Kvalitetsmissar finns numera väl dokumenterade inom båda lägren. Nu kanske vi kan bli båtägare med varandra istället.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Jag ser ingen som helst anledning till att köpa en nordisk båt. Idag talar i stort sett allt för köp av amerikansk båt, om man vill köpa ny motorbåt.

 

Ägare av av nordiska båtar tycks ha fått inpräntat i ryggmärgen att kvaliteten är kass på amerikanska båtar, men frågar man vad det är som är dåligt har de väldigt svårt att sätta fingret på vad. Enkla knapplås på kapellet och för små pollare, brukar kunna bli svaret. Thats it.  En del som absolut har noll koll brukar till och med kunna häva ur sig att motorer och drev är sämre på amerikanare. Det är ju bara också totalt bullshit eftersom det i stort sett bara finns två fabrikat. Mercrusier och Volvo Penta. Båda märkena finns flitigt representerade i såväl nordiska som amerikanska båtar, så där råder det knappast någon skillnad.

 

Varför är då nordiska båtar så mycket dyrare? Mitt enkla svar är att de nordiska båtarna tillverkas i små serier i en ineffektiv tillverkningsprocess, där en stor del av arbetet ännu år2007 görs mycket för hand. De amerikanska båtarna å andra sidan tillverkas i stora serier i automatiserade fabriker. Detta visar sig också i termer av jämn byggkvalitet. De nordiska båtarna är rena hemmabyggena i jämförelse. För att de nordiska båttillverkarna i överhuvudtaget skall kunna konkurrera försöker man pressa ned antalet arbetstimmar maximalt i den ineffektiva tillverkningsprocessen. Följden blir att många saker monteras lite på tre kvart. Eller kvaliten blir ojämn om man så vill. Det Vi Båtägare skrev om Utternbåtarna är ett talande exempel.

 

I de lite större båtarna försöker de nordiska märkena ofta bygga in en liten mera hemtrevlig känsla i båtarna. Detta visar sig genom att man pryder båtarna med mera trädetaljer där jänkarna kör plast rakt igenom, men det är bara kosmetika.

 

Själv har jag väldigt svårt att se varför man ska betala det dubbla priset eller ännu mera för att köpa nordiskt med sämre kvalitet i vitala delar som skrov, infästningar m.m. ALLT talar istället för USA-båt, speciellt nu med den låga dollarkursen.

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Anders75 | 29 oktober 2007 | 19:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säger du inte emot dej själv när du säger att nordiska båtar är sämre för att dom byggs för hand.medans amerikanska båtar massproducerars.det verkar som när det diskuteras amerikanska båtar kommer alltid en massa snack om kvalite.bensin volvo pentor byggs numera i usa oftast i samma fabrik som mercruiser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ford massproduceras i USA

Volvo byggs för hand

 

I USA älskar man Volvo bilar

 

Stackars jänkare som inte förstår bättre.

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Ringhede!

Hur menar du nu, byggs Volvo för hand?

Det har jag svårt att tro...
 
Jag förstår inte ditt inlägg, men jag kanske har missat någonting längre upp i tråden... 

 

Senast ändrad av iBoat | 29 oktober 2007 | 20:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om något byggs för hand i små serier så blir det ju exklusivare och dyare. Vad är det ni inte förstår? Jmf tex Ferarri, Aston martin osv i bilvärlden.

 

I USA är Volvo och Saab premiumbilar, det är inte Buick, Cheverolet, Chrysler och allt vad det heter. Detta trots att inte Volvo och Saab handbyggs.

 

Automatiserad massproduktion blir aldrig särskilt exklusivt!

 

Senast ändrad av batrookie | 29 oktober 2007 | 22:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Herregud vilken nivå på tråden det blev, trodde det handlade om kvaliteten på Uttern och inte förträffligheten på Amerikanska båtar. Denna tråd kommer att fortsätta med ytterligare ett hundra inlägg för eller emot Amerikanska båtar.

 

Jag tar tråden till ytterligare en nivå

Anders75 jag skulle ALDRIG kunna tänka mig en Amerikansk båt för att dom är nästan alltid ................inte bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo lite djupt

Jag menar att allt är inte svart eller vitt.

 

Man kan inte kattegorisera så. Allt Svenskt är varken bra eller dåligt och precis samma med Amerikanska produkter. osv.

 

Inlägg tidigare hävdade att bara för att vissa båtar tillverkas i större serier så skulle de vara bättre än andra som tillverkas i mindre serier.

 

Bull.

 

Har själv en Svensktillverkad båt med en Amerikansk motor och drev.

En sådandär skitbåt från Uttern som vissa vill hävda.

 

Jo lite skit är den allt, speciellt efter att företaget bytte ledning.

Men knappast för att den tillverkas i mindre serier.

 

Motor och drev tillverkas nog i stora serier men det hjälpte inte utan där har det varit haveri.

 

 

Men är jättenöjd av med min Svensk/Amerikanska båt. 

Frågan är bara hur man ska klassa den, stora eller små serier?

Döm själva.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Nej, det stämmer ju att automatiserad massproduktion sällan blir exklusivt. Däremot kan man nog bestämt hävda att kvaliteten och driftssäkerheten i en billig massproducerad bil som Volvo V70 är betydligt högre än den du återfinner i den handbyggda Ferrarin.

 

Och det är ju just kvaliteten denna tråd handlar om, sen blir det ändå fel att hålla på att dra paralleller till bilindustrin. Som påpekats tidigare är ju motorer och drev av samma märke och kvalitet oberoende av om båten tillverkats i USA, Mexico eller i Sverige. Ingen som helst skillnad där alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Min poäng var just detta. En Utter är en dyrare båt än en Bayliner, men lika fullt sitter det likadana motorer och drev i de bägge båtarna.

 

Jag tror inte att motorn blir sämre bara för att den sitter i en Utternbåt, men den blir heller inte bättre. VAD exakt har du fått för det högre inköpspriset?

 

Likadana motorer/drev, sämre byggkvalitet på själva båten, samt vetskapen om att det inte guppar omkringa lika många Utternbåtar på andra sidan atlanten som det gör av Bayliners...

Värt pengarna? \Wink\

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

    Mors!! Skrivfel av mej, S55 ska det vara...J Lunde`n är ngn form av ansvarig för Uttern på

 Marinepower Sweden om jag förstod rätt, Kontakta honom själv vet jag...Jag undrar själv vad som är rätt!! mvh Utterndc!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

    Mors!! Skrivfel av mej, S55 ska det vara...J Lunde`n är ngn form av ansvarig för Uttern på

 Marinepower Sweden om jag förstod rätt, Kontakta honom själv vet jag...Jag undrar själv vad som är rätt!! mvh Utterndc!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll dig till vad jag skriver

 

Har aldrig nämnt ordet Bayliner.

 

Att det inte finns så många Uttern i USA är helt naturligt om man läser lite om bildande av marknadsandelar, masknadsföring osv.

Mycket vanligt förekommande där ofta en produkt som tillverkas i ett land har mycket större marknadsandel i det land den tillverkas än i andra länder. Dessutom tror jag knappast Uttern eller t.ex. Rydsbåtar marknadsfört sig i USA. Samtsidigt som de båtarna har en design som är mer anpassad för Svenska förhållanden mm

(t.ex. vi Svenskar lägger till med fören mot bryggan osv)

 

 

Min båt (Uttern S64) kostade 300.000 kr vilket knappast är ett högt pris i förhållande till vad man får för pengarna. (såldes nya för det priset fram tom 2004)

 

 

Var sjutton har du fått det där med ...sämre byggkvalitet...

Har du haft någon Uttern själv eller går du på rykten?

 

 

Uttern S64 är en mycket stabil och mycket välbyggd.

En båt där ordet kvalitet verkligen finns med.

En båt som fungerar kanon i vatten typ Västkusten

 

 

Ett fabrikat som nu råkat hamna i blåsvädret för några kvalitetsproblem. Betyder inte att alla är skit.

 

Det skit jag nämner är att vissa båtar från Uttern har en tendens till att gulna för att den Amerikanska ledningen ville effektivisera tillverkningen och krymte tiden vid formningen vilket gör att styren blir kvar ohärdat i plasten. Ett problem som troligen inte hade uppståt om Svensk ledning hade fortsatt med kunskap om hur man ska tillverka båtar.

 

Ja, 300.000 som jag betalade är verkligen värt pengarna. Försök hitta en bättre

Walk-Around med den kvaliteten, designen och sjödugligheten för de pengarna.

 

Har du några vettiga förslag?

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är väl naturligt att man försvarar sina köp, det ligger i människans natur. För min del skulle jag aldrig betala vad en nordisk kvalitetsbåt kostar när man kan få betydligt mer båt för kanske halva kostnaden om man köper amerikanskt. Dessutom snyggare enligt min smak. Kvaliten är det inget fel på heller.

 

Det verkar finnas en övertro på att svenskt är lika med kvalitet. USA är inget u-land, de har tuffa skadestånd för fabrikationsfel som leder till personskada etc.

 

Jag fortsätter att åka amerikanskt.

- det är dumt att betala för mycket!

 

 

 

 

Senast ändrad av iBoat | 30 oktober 2007 | 06:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök läsa innantill.

Står det att jag inte tycker om Amerikanska båtar? NEJ

(Finns flera båtar som jag mycket gärna skulle äga, tillverade i USA.)

 

Men det var inte det som avhandlades.

 

Läs igen och försök förstå! 

Hur svårt kan det vara?

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skit jag nämner är att vissa båtar från Uttern har en tendens till att gulna för att den Amerikanska ledningen ville effektivisera tillverkningen och krymte tiden vid formningen vilket gör att styren blir kvar ohärdat i plasten. Ett problem som troligen inte hade uppståt om Svensk ledning hade fortsatt med kunskap om hur man ska tillverka båtar.
 
Ditt resonemang går ju ut på att det blir sämre med amerikansk ledning. Skulle det vara så hade det mesta varit skit från det landet och så är det inte.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grabbar, grabbar, grabbar.....

Ser ni inte vartåt det här drar iväg?! Snälla - kan inte var och en få gilla sitt märke? Säkerligen har både Bayliner/SeaRay/Glastron m.fl. sina fördelar, likväl som Uttern, Ryds etc. Det är ju som en populär båttidning skrev tidigare i år, -Båt väljer många med hjärta, inte med förnuft!. Valde själv att köpa min första båt nu i september, vilket blev en Ryds - TROTS alla skriverier i den låååånga tråden om problem med gelcoat sprickor på innerskrovet. Det är märket för mig som det känns just nu! Och modellen jag valde, 520 GTX, talade definitivt till MITT hjärta!!! \Laughing\

 

Så avslutningsvis - som redan sagts, kan vi inte bara vara båtägare som accepterar att smaken är delad?!? Det är ju trots allt ganska charmigt med lite variation när man är ute och åker..... inte faaan skulle jag vara glad om alla styrde omkring i en 520 GTX!!! \Tongue

 

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75


Ursäkta mig, men tråden HANDLAR faktiskt om jämförelsen Uttern/Bayliner. Det är bara att läsa första inlägget, eller varför inte rubriken i tråden...

 

Listpriset för en ny Uttern S64 ligger på 418 tkr för 2007 års modell med 4,3 litersmotorn. Möjligt att ditt exemplar är utrustad med den mindre 3,0L, men den versionen är inte med i min lista för 2007 års modell. Å andra sidan är knappast pristillägget 118 tkr för den större motorn. Alldeles oavsett.

 

Ja, var har jag fått det där med sämre byggkvalitet ifrån? Jag har en vän som har en Utternbåt och han är allt annat än nöjd. Sen var det upp ett annat fall här på MG, om en kille som köpt en Uttern som det var mängder av reklamtioner på. Sedan kom den här artikeln som verkligen belyser hur illa det är ställt. Har du läst den? Sedan är det ju som sagt allmänt känt hur tillverkningsprocessen ser ut i de svenska fabrikerna, där mycket av arbetet sker för hand. Kvaliteten blir m.a.o. mycket beroende av dagsformen på båtbyggaren. I en automatiserad process gör det inte så mycket om någon ur personalen har en dålig dag.

 

Att hitta en bättre styrpulpet/walk-around än Uttern torde ju inte vara några som helst svårigheter, speciellt inte i förhållande till prislappen.

 

Titta på denna länk exempelvis:

 

www.boattrader.com

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa - självklart Anders75, men nivån på jämförelsen varierar....  \Undecided\

Har ju själv jämfört, mätt, tittat, klämt o känt till förbannelse under våren och sommaren som varit! Och självklart finns det skillnader, både vad gäller hårda fakta, men även det som kan kallas känsla och upplevelse av själva produkten. Med risk att sticka ut hakan väl mycket - men jag tycker själv att Uttern är väl dyra, därför jag nöjde mig med den billigare Rydsen istället. Tittade även på t.ex. Bayliner 175BR där jag först blev imponerad av båten, men sedan valde bort den av olika anledningar - även att jag fick betala betydligt mera för min Ryds. Men jag kan inte ge någon annan förklaring till varför - annat än just känsla och val med hjärtat, som jag skrev innan. En annan viktig aspekt i det hela är ju bemötandet av handlaren, möjlighet till service och eftermarknad m.m. samt givetvis - reklamationshanteringen!

Där är jag övertygad om att en lokal tillverkare, som Uttern och Ryds trots allt är, har en ganska stark känsla för sin hemmamarknad som inte kan kallas liten för de tillverkarna. Men det är min högst personliga, subjektiva TRO, och inte baserat på några fakta.

 

Och krasst sett, är det inte så, oavsett vad det gäller - att problemen vandrar runt, ingen tillverkare slipper dem helt oavsett rutiner eller kontroll..... Och även våra svenska båttillverkare är ju till sist ute efter att tjäna pengar som all annan tillverkande industri!

 

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det en tråd om jämförelsen mellan Uttern och Bayliner

 

 

En journalist som försöker sänka Uttern i hopp om att få journalistpriset, eller?

 

Bayliner bättre än Uttern löd formuleringen

 

-Han tyckte att Uttern var så himla kass att den till och med var sämre än en Bayliner.

 

 

Oops

Här haglar påhoppen

 

Kan inte uttala mig om hur kass en Bayliner är då jag inte har erfarenhet av detta fabrikat.

Kanske ett betydligt bättre fabrikat än journalisten syftar på.

 

Vad jag själv tror om det fabrikatet så är det att man får väldigt mycket båt för pengarna.

Men kvaliten kan säker flera andra intyga om.

 

Däremot har jag god erfarenhet av Uttern, både egen och flera bryggrannar som jag brukar diskutera med.

Visst finns det brister på Uttern men även massa bra kvalitet.

Mycket båt för pengarna.

Åtminstone anser jag det då kombinationen prestanda och kvalitet är hög.

(Nej jag har inte en liten 3.0 utan en normal 4,3L)

 

mvh Roland

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ringhede!

Du har haft en ganska aggresiv ton från början i den här tråden. Det trampades tydligen på en mycket öm tå när din kära utter blev kritiserad.

Så det där med att påhoppen haglar har du bäddat för själv till stor del.

 

... men jag skiter i vilket för jag fortsätter att köra amerikanskt och har hälften av pengarna kvar på banken.

 

Over and out från mig i den här tråden.

 

 

 

Senast ändrad av iBoat | 30 oktober 2007 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skulle man lyssna varje gång någon ondgjordesig på Bayliner så hade man blivigt rätt trött i öronen. Jag minns så väl när jag fick hem min båt och alla polare som hade ryds, uttern, finnmaster etc snacka om att d e laa ingen ide att sjösätta den sjunker väll som en sten så fort den får syn på lite vatten.. Ja d skojades en hel del, så kom då åbäket i plurret provkörningen var nära och alla väntade (ja även kritikerna) på att V8an skulle snurra igång. och så blev d Maskin gick igång mycket lättstartat och nu var d dags att bevisa en gång för alla att även jänkare klarar lite vågor. Bayliner har ett mycket bra skrov som klyver vågor effektivt, gången känns trygg och säker, lite får man parera med trimmisarna men d får man även göra på nordiska dcar.. Efter provkörningen så var helt plötsligt kritikerna inte så kritiska längre och när jag nämde priset på båten så försvann alla fördommar mot bayliner och övriga jänkare..

 

Och dom kunde ju inte annant hålla med om att deras små styrpulpetare som dom pungat ut runt 300 - 400 000 pix för såg ganska bleka ut i gämförelse mot min bayliner som var avsevärt mycket billigare.. Kan även tillägga att dom flesta delar min uppfattning och har övergivit sina uttern, ryds etc  till förmån för dubbelt så stora jänkare... På detta vis blev jag överbevisad om att alla som hatar bayliner och övriga jänkare alldrig provkört någon eller tom aldrig varit ombord på en..

 

!!!MVH REXCO!!! Som troligt vis ska sälja sin bayliner nästa år, om jag säljer och vad jag köper ja d kommer att visas här tro mej...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast aggresivt men försöker vara tydlig.

 

Man ska aldrig hacka på ett fabrikat utan fakta men man får kritisera sådant som man har belägg för.

 

Uttern har hittils varit ett mycket bra fabrikat med många nöjda kunder. Sedan de fick amerikansk ledning verkar kvaliten sjunkit. Själv reklamerat saker på Utternbåt och fått det åtgärdat även utanför garantitid.

Prisutvecklingen har inte varit kul och jag är glad att jag köpte en båt innan priserna rusade uppåt.

 

Eftersom jag äger en Utternbåt kan jag uttala mig om hur DEN är.

Hade jag inte varit nöjd med båten så hade jag sålt den för länge sedan, men det är en mycket bra båt och jag tycker det är kass när man försöker skita ned dess fin rykte.

 

-Försöker man göra folk arbetslösa här, eller vad är syftet?

 

Precis som man försöker skita net t.ex. Bayliner utan att ha fakta om båten, från folk som kanske knappt har sett en sådan båt. 

 

Hur amerkanska bolag fungerar i USA har jag inga fakta om men känner till flera företag som knappast blivit bättre efter övergång till amerikansk ledning. I vissa lägen även kass för personalen som jobbar på dem.

 

Är mycket stolt över att jobba på ett privatägt svensk företag som sätter kvaliten och personalen mycket högt. Givetvis med vinstintressen men det går att kombinera.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...