Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Nyborjare

Uttern bättre än Bayliner !

Rekommendera Poster

Jaha där sjönk värdet på min D55 ordentlig hos alla spekulater som läser Vi båtägare .

I nummret som kom idag sågas Uttern längst fotknölarna.

Det va ingen munter läsning och jag tror Uttern folket gärna skulle lägga en bomb på redaktionen :)

 

Fick fel rubrik skall ju vara Bayliner bättre än Uttern ! allt enligt båthandlare som utalar sig i artikeln

 

Senast ändrad av Nyborjare | 24 oktober 2007 | 17:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget konstigt med det. Jag skulle valt Bayliner framför Uttern alla dagar. Dels pga Båt för pengarna index dels så är enligt mig Ryds, Uttern mfl överskattade och överprisade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Uttern har ju lokaliserat vad problemet berodde på.

Personligen skulle jag nog vara tveksam att köpa en begagnad åtgärdad båt.

För stor risk att skrovet inte blir som det ska vara ändå tycker jag.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konkurrensen från amerikanska båtar blir nog allt tuffare i takt med att dollarkursen backar, jämfört med för sex år sedan får man nu 60% mer amerikansk båt för sina kronor...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Uttern har problem med kvaliteten måste ju bero på att de numera ägs av ett amerikanskt företag, Brunswick.
 
Som även äger Bayliner... Hmm, nu blev det komplicerat. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sagt detta bättre själv... Att d ska vara så svårt att spotta ut något hyffsat från Uttern fabriken, med tanke på vad d står på prislappen.. Skulle då aldrig betala dom fantasisummorna som begärs för dagens nya nordiska båtar.. Om man ska räkna dom problem som Bayliner har haft med kvalitet etc så får d ju ses som småpotatis om man gämför med nordiska märken.. Man ska oxå ha i tanken att Bayliners brister är runt 20 år gamla Utterns med flera har problem än idag med sina båtar, D får mig att fundera om utvecklingen stått stilla eller e d design som går före funktion och hållbarhet... Ja så måste d vara..

 

!!!MVH REXCO!!! Som tror på en fortsatt ökad båtimport Av amerikanska Vrålåk..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon kort återge vad det stod i ViB. Jag har tidigare ägt en Uttern och var minst sagt grymt nöjd med den och vet flera fiskare som kör sina Uttern hårt utan att de svikter! Vad är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlar det inte om ett antal felbyggda båtar av en viss eller vissa modeller? Är väl i så fall inget konstigt även som det är tråkigt. Har väl säkert alla båttillverkare drabbats av någon eller några gånger.

 

Om det nu är ett antal av nyare modell så påverkar det ju iaf inte din båt Nyborjare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla Saab är inte Opel.

Alla Volvo är inte Ford.

Alla Uttern är inte Sea Ray.

Metro är inte TV3.

 

Ja du fattar nog var jag vill komma..

 

Senast ändrad av davahl | 25 oktober 2007 | 09:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp tidningen \Laughing\

 

Dom har haft en del reklamationer på sneda skrov, man trodde sig konstaterat att dessa bara fanns i en specific nr serie men nu dräller det in reklamationer i alla serier och man tvingas konstatera att det inte berodde på ett formfel i produktionen , felet är en förstärkningsbalk i botten som dom köper in från underleverantör , balken var felgjuten och när den göts fast i skrovbotten drog den in skrovet och konkaviteten var ett faktum, hittills har man hittat ett 50-tal båtar.

 

Det andra problmete gäller läckande bränsletankar båtar från 2005-06 och 07 vilka det är hittar på på Brunswick hemsida. Min är inte med där... inga D55 alls faktiskt.

 

Jag har mailat Uttern och frågat om jag kan vara lugn för min båt, den är ju från 2003 dvs innan sparivern kom in och man bla bytade ut träluckan mot plats och valde blått tyg som varken verkar tåla vatten eller solljus. Jag har dock inte fått svar, kan tänka att deras inbox är ganska aktiv !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur och var är konkaviteten ?

 

Hört talas om samma sak men då att det berodde på att de plockat ut skroven ur formarna för tidigt och ställt dem på bockar där de ändrat form före de härdat klart.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

från VBs hemsida

 

SKEVA UTTRAR

 

 

 

Anders Værnéus fick ett telefonsamtal: »Vet ni om att det står en massa Utternbåtar uppställda på en industritomt utanför Göteborg?« Naturligtvis inte. Nu vet vi, och kan avslöja en rejäl produktionsmiss som lett till skeva skrov.

 

se www.vibatagare.se 

 

Senast ändrad av Marrexxx | 25 oktober 2007 | 18:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln slutar med en liten cliffhanger........

 

.....värre är att de (Uttern min anm) är inte ensamma på randen till kvalitetsbrist och felaktiga båtar.

Mer om det i kommande nummer

 

Voine voine bäva alla båtägare snart ser väl industriområdet i Västsverige ut som Björlanda kile småbåtshamn en vinterdag.

 

Bara dom inte ger sig på Finska båtar då skcikar jag Tarja Halonen på dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl ändå inte behöva lägga pengar på en tidning hörrni :-)

 

Kan nåogon berätta vilka årmodeller det rör sig om enligt ViB?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln i VB är minst sagt onyanserad. Helt klart har det varit problem med D55 men det felet uppdagades för 2 år sedan och har därefter åtgärdats. Fanns en artikel om det här redan 2005 i VB. Återförsäljaren jag har varit i kontakt med har varit mkt nöjd med hur Uttern har agerat mot konsumenterna som drabbats. Att jag vet allt det här beror på att jag inhandlade en D66 med 200 Verado för 2 år sedan som hade en del smärre fel som jag fick hjälp med på ett utomordentligt bra sätt. Felet med D55 var då uppe till diskussion.

 

   

Hugner från Marin Depån påstår sedan i samma artikel i VB att Bayliner har bättre kvalitet än Uttern och Ryd. Mkt märkligt påstående från en person som dessutom ska sluta med båtförsäljning. Många reklamationer och dålig kvalitet är faktiskt inte samma sak. Utterns problem var relaterat till en modell och en detalj i konstruktionen inte till hela konstruktionen som sådan. Dessutom är långt ifrån hela modellprogrammet drabbat vilket kanske förtjänar att påpekas. Ett båtmärkes kvalitet måste bedömmas från ett helhetsperspektiv inte utifrån isolerade fel som har att göra med enskilda detaljer på en modell i ett annars mkt bra program med gedigna och beprövade konstruktioner. 

 

 

Tankproblemen på en del serier från 2005 och framåt är egentligen ett fel av samma karaktär som det med bottenbalken. En isolerad detalj som brister beroende på dålig kontroll på underleverantören. Felet kommer att åtgärdas genom att några nipplar vid bränsleslangens anslutningen till tanken byts ut. Ingen stor dramatik således. D66:an är för övrigt en helskön båt utrustat med ett mkt potent skrov.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det lite mer nyans i diskussionen.

 

Alla har väll stött på problem hos bilindustrin. Varför skulle inte detta kunna hända båtindustrin?

 

Att volvo fått återkalla och åtgärda vissa bilar betyder inte att volvo är skit.

 

Varför skulle då ett båtfabrikat vara skit bara för att de fått problem liknande bilindustrin?

 

Det verkar ju som tillverkaren tar ansvar för vad som skett.

 

 

Mycket nöjd ägare till en Uttern S64:a

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart har det varit problem med D55 men det felet uppdagades för 2 år sedan och har därefter åtgärdats.

 

Hur vet man då om man har en D55 som är berörd?

 

Jag har mailat Uttern men misstänker att många gjort det, så jag lär väl inte få svar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har råd med en D55, så har du väl råd med en tidning? ;-)

 

Annars går det ju att bläddra i smyg i närmaste mataffär...

 

Problemet med bränsletankarna gäller 2005, 2006 och 2007 --- men felet med felaktig förstärkningsbalk verkar de inte veta när det började. Klart är att Vi Båtägare skrev om en båt med detta fel redan 2005 och att det därefter dykt upp många fler, även under våren 2007.

 

Men köp tidningen, jag tycker att det är en ovanligt intressant artikel. Inte det vanliga fjäsket i bil- och båtttidningar om att allt är jättebra -- utan en artikel om en skandal.

 

Ja, skandal -- för uppenbart är att Uttern i över ett år hävdade att det var en enskild båt som var snett gjuten, först nu erkänner de att en underleverantör levererat felaktiga balkar. Det hade ju varit bättre om de kollat övrig produktion direkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var alvarliga fel...Skulle iaf inte köpa en med felaktig bränsletank...

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast bränsletanken var väl ett ganska enkelt avhjälp fel. Det andra med sned bottenbalk verkar ju värre att fixa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv kört nordiska märken de senaste 20 åren men bytt till Sea Ray och måste säga att detta är bättre än nordiska pga kvalitet,köregenskaper,lay-out och framför allt priset. Nu med den aktuella dollarkursen är det än mer intressant
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det här vad som kallas Utterntrashing\Laughing\???

 

Vi båtägare har ju tidigare gått i spetsen för Baylinertrashing. KUL att de bytt fokus efter 25 år...

Så nu är Uttern orättvist sänkt/utdömd i 30 år precis som bayliner tidigare var\Laughing\

 

Fascinerande också att se hur svensk/nordisk förespråkarna kommer till undsättning, när det gäller egna märken med samma typ av problem som DEM ofta sågar amerikanska med trots tydligheten med att det även då gällt enstaka serier/exemplarsproblem (innan ni sätter igång - expansionen/slarvet gällde framförallt småbåtarna capri mfl)\Laughing\ 

ps brunswick äger mååånga märken...ds\Laughing\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De stora problemen började ungefär samtidigt som de amerikanska bolagen tog över. Jag har inget till övers för det amerikanska sättet att driva företag. Nu pratar vi inte produkterna i sig, utan det amerikanska sättet att endast fokusera på vinst och resultat i bolagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bra debatt i ett ämne som berör hjärterötterna. Mitt budskap var att det är osakligt och onyanserat att döma ut ett båtrmärke pga av de fel som nu uppdagats på D55 och bränsletanken på flera modeller. Isolerade fel som härrör från brister i kontroll av underleverantörer. Felen uppstod före det att  Brunnswick tog över vilket förtjänar att uppmärksammas eftersom en del antyder att amerikansk inverkan sänkt kvalitetskraven. Så är det med andra ord inte. 

 

 

Kan hålla med om att balkfrågan är mer allvarlig än tanken. Den senare är lätt åtgärdad medan den tidigare kräver mer omfattande pyssel. Är Utternägare sedan ett antal år och är helnöjd. Kommer med stor sannolikhet att byta min D66 Verado till en med inombordare. Ser ut som en kanonbåt. Var återigen nere och betittade skapelsen på Skanstull idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja, inte är det roligt det som hänt.

 

Men du kan vara lugn, det var andra bränsletankar då och hade ditt skrov

varit konkavt så hade du märkt det, det är ingenting som kommer efter en

tid utan det uppstår i produktionsprocessen.

 

Ha en bra helg,

 

Josefine Elenius, Uttern

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad detta har med amerikanskt ägande eller ej förstår jag inte utan att Uttern har kvalitetsansvaret för vad de släpper ut på marknaden. Man aldrig skylla på ägarer utan detta är de som ansvarar för brandet har det ansvaret. Det ligger knappast i någons intresse varken ägare eller företagsledning att skjuta sig själva i foten för trots allt lever ju företagen på oss kunder som är trogna och är trogna köpare att märket.
Jag har själv haft Uttern genom åren men måste tyvärr säga att vi här hemma hamnat efter.
Vänta bara till Asien fått upp ögonen för oss i Skandinavien... 
 
LF 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du byta till inombordare.Inte nöjd med Veradon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanskt ägande med jakt på avkastning går ibland (ofta) före kvalitet.

Det vi i Sverge kallade Svensk kvalitet och det Japanska Toyota kallar självklarhet.

 

Fråga vem som hellst på de större företagen som har Amerikanska ägare.

 

 

Asien har för länge sedan fått upp ögonen för oss i Skandinavien.

Förr tillverkades t.ex. leksaker till barnen här men numera så tillverkas drygt 95% av allt sådan i Kina.

 

Men det är du själv som kan påverka.

Du själv genom att i stället för att slå ned på de Svenska företag som finns kvar och själv hjälpa till att de blir bättre.

Nej jag menade inte struts teknik med huvudet i sanden och gömma sig för problemen.

 

Däremot så finns det flera Svenska företag som kikar på Asien, kikar på Toyota för att lära och bli bättre, bli riktigt bra, för att vi ska ha kvar arbeten här i landet.

Växa och bli större, starkare och få trygghet.

 

Angående kommentaren vi här hemma hamnat efter

Håller delvis med, men det finns många företag med ett jäkla fint tempo på utvecklingen och växer med en välmående personal. Svenskägda, ja. De finns bl.a nere i Småland med en kämparanda som vi ska vara stolta över, de finns på Västskötaslätten och de finns i Norrland och på många platser i Sverige. Många att vara stolta över.

 

Men

Vad gör du???

 

 

Det hjälper inte att sitta hemma och gnälla. Gör något i stället!!!

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...