Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
andre

lossa kölen

Rekommendera Poster

Till våren tänkte vi lyfta båten, ta loss kölen göra rent täta och sätta tillbaka kölen igen. Efter några år av en läckande kölbult och lite vatten som kommer upp vid en av bottenstockarna är det dags att åtgärda.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Är det någon som har ett något tips på varv eller båtupptagningsplats som kan hjälpa oss med lyftet i stockholm vore det ett plus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var med vid ett tillfälle. Då satte vi domkrafter i fören och aktern samt lyfte försiktigt, medans vi höll koll på att kölen blev stående kvar på marken. Se till att stötta båten i sidled under lyftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ni byggt någon specialställning till båten då? Min båt står i vagga på kölen. lyfter jag vaggan följer kölen med upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert bra för er vare sig ni går till varv eller ev. gör det själva - jag har varit med om att göra´ t själv och förutom hjärtat i halsgropen så...
Det var på den tiden jag studerade och ingen hade några pengar... experthjälp var utesluten, men vad tusan, vi var unga och pluggade på KTH - hur svårt kan det vara att lossa några muttrar?
Vi byggde en jättekonstruktion som ställning för att hålla uppe skrovet ( har för mig det var en Mälar 22:a, inte min båt alltså ) och förberedde att gräva under kölen för att få ner den tillräckligt för att kolla bultarna. Vi visste en bult nog var dålig men hur såg de andra ut?
Riskerade man att tappa kölen?
Okej, några lossade i båten och vi andra grävde frenetiskt - vi ville heller inte att kölen skulle hänga i ett svagt träskrov en sekund längre än nödvändigt. Alla muttrar lite lossade men inte bortskruvade än - grävande under ständiga rop - skynda på, båten tål inte detta sätt fart för tusan, jobba, jobba osv. Okej, stort hål under kölen, muttrar av och alla håller sig undan och stöttar kölen så den inte tippar... men kölen sitter kvar!
Stressad ägare tror sig då upptäcka en eller två dolda bultar, under vad som tydligen var spackel och går vilt lös på trävirket med hammare och stämjärn. Träspånen yr inne i båten - men inga bultar utan bara friskt virke...
Den samlade expertisen ordentligt bekymrade, en bra tyngd belastar skrovet, vad i helsike göra med kölen - som vi skulle kolla om den var på väg och ramla av? Inga bultar och kölen hänger bevisligen där.... En äldre klok båtgranne kommer fram till att det måste vara tätningsmassan som håller kölen. En liten skruvmejsel fram och stämjärnet från andra sidan tar fäste, alla håller undan fötter och är beredda. Försiktigt! Åhej! Men inget händer. För att göra denna långa men så här efteråt ganska roliga historia lite kortare så krävdes det två lånade kofötter, en slägga och ganska hårda slag och bändningar med flera rejäla plank innan vi fick kölen att lossna! Sens moral, kolla bultarna men ladda på med SIKA så sitter det! Hehe. Lycka till!

 

Senast ändrad av Funkis | 26 oktober 2007 | 07:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag mins rätt så lyfte vi i centrumlinjen i för och akter så nära kölen som möjligt och följde med lösta stöttor typ seaquip för att stötta i sidled. Varje lyft på domkraften behöver ju bara var 5-10mm så vi talar inte om stora rörelser / pumptag. Beroende av jobbet du skall göra så behöver ju inte lyfthöjden vara så hög, det kanske räcker med 50-70mm för att utföra det jobb du behöver göra. Skrovet med kölen lossad klarar utan vidare att ligga på 4st seaquip och domkrafterna i centrumlinjen utan att ta skada. Om du har justerbara stöttor så kan det kanske räcka att lyfta med domkrafter som tidigare beskrivits och skruva upp justeringarna så vaggans plattor stöttar skrovet. Det är inga monstervikter när kölen väl står på marken, så det kommer nog gå lättare än du tror. Men se till att kölen släpper och inte blir hängande, det kan vara obehagligt om den dimper i backen från någon cm höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm  när ett  varv skulle lossa min köl så  gick det inte.   dom kan sitta  som berget i tätningsmassan.  jag har själv  lossat på kölen på en k25  koster långkölad   och det gick hyffsat  bra. men den var  50år gammal  :)

 

 

den båten jag har nu är en möre 30 fenkölad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikan som sitter mellan köl och båt är ju inte ok, det är ju därför vi ska lossa kölen. Jag har tagit en skruvmejsel och skrapat i kanten av sikat och det är ganska porröst. Kan man inte bara ta tigersågen och såga allt mjukt mellan skrov och köl. Det finns ju flexibla blad som borde komma åt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit iväg ett tag, därav inget svar. Visst kan du prova med tigersåg, eller en tunn vajer som du drar fram och tillbaka, tänk bara på att inte skrovet får sjunka ner och låsa bladet eller tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi demonterade kölen på vår Express förra året och fick inför det rådet från andra Expressägare att använda stämjärn.

 

Vi lossade muttrarna ett par centimeter och hissade upp båten en smula med hjälp av vår Tyresövagga och två extra seaquipstöttor som vi placerat framför respektive bakom kölen. Mycket riktigt fann vi att kölen hängde kvar i tätningsmassan. Vi klarade lyftet utan domkraft, men då väger Expressen ca 1800 kg utan rigg. Det krävs säkerligen med en så pass tung båt som din. 

 

Kölen lossade vi genom att slå in stämjärn växelvis från sidorna på kölskarven med början vid kölens bakkant där den är som smalast. Vanliga snickarknivar kan också vara användbara.

 

När vi väl hade fått in ett par stämjärn vid kölens bakkant så det bildats en springa, tog vi en smal såg och sågade sönder tätningsmassan akterifrån. Därefter slog vi in fler stämjärn framåt undan för undan och följde efter med sågen.

 

Vi fick ta i ordentligt för att få in de första stämjärnen, men kölsulan tog inte skada.

 

Rätt utfört (d v s när vi väl kommit på knepet...) gick jobbet på en dryg timme.

 

Om du behöver lossa kölen helt, kan du enkelt stötta den genom att ställa vanliga lastpallar på högkant längs med kölens sidor, som du sen spänner fast med spännband. För Expressens köl räckte det med två på varje sida.

 

Senast ändrad av SaraochMartin | 05 november 2007 | 23:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det var bra tips. Metoden med lastpallar kommer jag klart att använda.

Någon som vet var man kan hyra seaquipstöttor för några dagar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det vore intressant att höra hur det gått. Min RB93 läcker också vatten, mig veterligen bara uppifrån, men jag har inte tänkt i banorna att det skulle kunna komma underifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra från någon med en RB93a i Stockholm :) Hos mig är det tydligt att det kommer vatten från kölinfästningen. Jag tror att du hade märkt det om det var där det kom in vatten för dig. Jag har tidigar haft problem med läckor från taket, men när jag plockade ner innertaket var det lätt att spåra och åtgärda. Mastgenomföringen är alltid ett problem.Det kommer alltid lite vatten som letat sig igenom mastkragen osv. Jag har aldrig lyckats få 100% tätt och tätheten har varierat från år till år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andre,

mitt vatten kom från igensatta länshål vid stuvluckorna. Irriterande men lättfixat...

Hur har det gått för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...