CalleN 2 Postad 24 Oktober , 2007 Hej, Kan jag använda oljebaserad servalack i kölsvinet eller är det att föredra att måla med 2-komponet? Vad ska man göra rent med om ytan är oljig? Bör man slipa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 24 Oktober , 2007 http://www.yachtpaint.com/sweden//product_guide/special_products/SW_danboline.asp?ComponentID=10389&SourcePageID=7603#1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 24 Oktober , 2007 Tack Peter_k, men Danbolin är inte ett alternativ för mig då jag vill ha vitt. Kan jag använda min 1-komp oljebaserade färg, typ servalack för metall,mm Någon annan som kanske har ett annat billigt och bra tips? Skulle också vilja veta vad jag ska tvätta bort oljeresterna med innan jag målar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 24 Oktober , 2007 Varför inte tvätta med avfettning, sedan med målartvätt, slipa lätt och torka av med en trasa indränkt med aceton. Måla sedan med topcoat, finns bl a billigt på Biltema. Annars har Hempel en motsvarande produkt som Danboline som heter Favolin Multicoat. Finns i vitt och grått. FARVOLIN MULTICOAT Halvblank alkydoljefärg, grundfärg och täckfärg för kölsvin och durkar samt träbåtar över vattenlinjen. Kan även användas på grundfärgsmålat stål. 750 ml förpackning i kulörerna vit och grå. Förtunnas med THINNER 823. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 25 Oktober , 2007 Hej! Jag målade mitt motorrum med den överblivna 2-komp epoxifärg som jag även målade skrovet med. Ljusgrå i färgen och rollades på ytan efter rengöring med aceton. Blev kanon! Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 25 Oktober , 2007 Har varit nere vid båten och målat nu, blev 2-komp topcoat från Jula. 189:- kr litern. Blev kanon bra! :-) Kommer lägga upp före och efterbilder inom kort för er som è nyfikna..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser