Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
ubbe62a

Ny båt??

Rekommendera Poster

Hej ! Jag sitter och drömmer om en ny (annan) Båt, men mina kriterier är att den ska vara trailbar. Jag får dra 1450kg efter bilen, och att det ska gå att ligga 2pers. i den gärna ett kök, jag vill gärna att det är en DC (jag tycker att de är lite mysiggare i ruffen) kom gärna med förslag. M.v.h. Urban. Ja just det  priset, upp till 250000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Några förslag: titta på Yamarin 59 dc, Uttern D55, tror den heter Ryds 18DC

tre fina båtar, ingen av dom har kök, du får ha ett bärbart med dig.

MVH

Lennart\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen. men om vi tänker att vi höjer viktgränsen 100kg vad tycker du/ni då för båt? jag vill inte köpa nån shetland eller nått sånt utan nått med kvalite, vet inte vad som är bäst egentligen inombordare eller utombordare, men visst är det svårt när vikten sätter gränsen. urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en klassisk USA bår typ Wellcraft ChrisCraft  SeaRay 21-22 fot ..osv mitten -80 och nyare .

 

Lite kult  och mysfaktor i sånna båtar , får du för 100-150t !! Lägg sedan 30-40t till på lite renovering på motor å drev så kommer du å åka kungligt i flera år .... \Laughing\

 

 

Så hade jag gjort ....( och har gjort )

 

JCC

 

post-11345-1394235253,2431_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ja du Jocke den tanken har jag haft men  den har stupit för vikten, men visst jag har en kompis som kan köra den efter en stor amerikansk pickis. Men om vi pratar searay så måste jag väl upp till 22' för att det ska finnas kök i dom va? hur är bränsleekonomin på en sån? 1,2/M? urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonting i den stilen, det beror på hur du kör. Jag skulle sattsat på en jänkare trotts allt. Mycket kraft i motorn, fina sjöegenskaper, rimmliga priser och snygga. Visst, du måste gå upp till ca 22fot för att få ett pentry om du inte vill modifiera lite själv \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Angående din fråga om utom eller inombordare så säger jag inombordare. Billigare försäkring, mindre stöldrisk m.m.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Så detta med kök i båten .. jag har haft med och utan kök ..

i min Searay DA så fanns det kök men det åkte ut .. för man är inte INNE i båten å brassar mat !!!!!!!!!!!

Så spisen ut och köpte en portabel gasolplatta typ Biltema med engångs gastuber .. funkar kanon och du kan vara på land eller ute i båten ,på bryggan ..ja , du e me på vart jag vill komma .

En grill WEBER köptes också , klart mysigt å grilla på land med en öl i handen ..

lika gott som hemma .!!!!!!!\Laughing\ 

 

Jag har haft flera 21 fotare och tycker denna storlek är toppen , jag tar upp min med trailer

och dessa brukar väger ca 1400 kg .

överdriv inte detta med kök i båten .. luktar bara en massa mat i ruffen ..\Money 

 

 

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Du har säkert rätt angående köket, men min tanke var att det skulle vara praktiskt att ha ett fast kök, men som du säger så blir det helt säkert mycke os i ruffen. Så ditt tips är en 21' ??  Vad drar den på distansen? Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla in Bella 620 DC (621 men den är nyare och kostar lite mer).

Övernattning för två pers helt ok, finns pentrymodul att köpa till och installera genom att lyfta bort en del av U-soffan akter. Denna modul kan naturligtvis redan finnas på en begagnad!!

 

Båten väger 830 motor (kanske en 115 optimax =170 kg) detta i kombination med en 1300eller 1350 kärra som lastar 1000kg är det bara att dra upp och traila iväg.

 

Att den sen går underbart i vattnet får du på köpet.

 

Liknande båtar är Ryds 620 DC (20 DC innombordsmotor), Flipper 630 DC (men då behöver du en 1500kg kärra)

eller Yammarin 6110/64 DC men denna är också lite tyngre.

 

Konceptet Nordisk DC med utombordsmotor passar mig utmärkt och kommer förmodligen passa dig också.

(Hoppas nu bara inte att denna tråd urartar i ett slag och Nordiska båtar VS Amerikanska)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej nått krig ska vi inte starta, jag är öppen för förslag som sagt, och konceptet är ju vad jag söker, jag ska kolla upp detta mer. Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord DC21, Coronet DC21, Ockelbo DC21, alla brukar ha pentry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ja det är inga dumma båtar, jag har tittat på dem och de har gått bort eftersom vikten blir för stor men eftersom jag nog får ändra mej på den punkten så absolut, men har alla Fjord DC köket ute på däck? Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och detta soppa  !

 

I denna nivå på båtar är det bara dl upp eller ner , mao småpengar !

 

Softar man i 25 knop så bli det lite över litern (1,2 -1,3) ..och då åker jag V8 .

 

  

JCC

post-11345-1394235253,3859_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja visst har du rätt i det. Och som du säger så är det ju inte många timmar per säsong som båten blir använd så... Och ang. kök som vi pratade om så är ju faktiskt kylbox/skåp det viktigaste, sen kan man ha ett löst gasolkök.Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde det fina .....

gasolplattan kostar 200kr .. och 4st engångstuber för 50kr .....!!!!!

 

 

Är det inte fantastiskt !  \Laughing\

 

 

JCC

post-11345-1394235254,0502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det de. \Smile\ Men vad anser du att en 21' 90-talare behöver kosta? Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du köpa båt nu ??  om svar ja, så kan du få några tips på båtar i Sthlm ..  

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej om  så blir det nog lite längre fram, men när så kanske jag kan ta kontakt med dej då?? Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tros om en Bayliner Trophy 2159, Jag tror att den har vad du söker, Se den i min sjöbod.\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja den är fin, Jag har sneglatt på en sån men då faktiskt en lite större modell för du har motorkåpan som sticker upp akteröver va? Den är ju jättefin men jag skulle nog vilja ha en annan motor (lite större). Men vad väger den? Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den väger runt 1600 kg. Jag tycker att den funkar riktigt bra med 3,0L motorn. Vi marshar 21 kn, 3800v. 1,3L. Vi är två vuxna o ett barn. Sedan att det finns så många som tycker att motor o drev inte är någott att hänga i granen håller jag inte med om. Jag kollade på många båtar före jag köpte denna, som hadde dom rätta motorerna o drev. Oj vad mycké skruva det var på dom. Sedan stämmer det att man inte ska skruva själv om man inte är fackman i Cobra drevet.

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo visst har du rätt i att man inte ska skruva om man inte kan... Men det är många som här på guiden f-bannar cobra. Jag såg en nu på Blocket som de begär 220` för men då var det en nyare mercruiser 190hk i den. Men då menar du att din båt med trailer väger ca 18-1900kg? Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kollega som har ett VP 270 drev som han pratade så bra om, Gissa vad som hände.. Det skar ihop, sedan var det bara att bärga hem båten. Men det är inte så många som skriver att dom har problem med Vp?? Har man otur så kan vilket drev som helst gå sönder. Jag har ny motor och båten är skött av en marina, drevet fungerar hur bra som helst inte ett missljud. Det är nog ändå ett lotteri när man köper båt?

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja den är fin!! jag måste säga att det är väldigt kul med allt erat engagement\Wink\ jag ska kolla på båtar så ögonen blöder (härligt). Men vad har du för motor på din båt? Det framgick inte av faktan i din sjöbod. Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick många goda råd när jag skulle köpa båt. Jag tycker att detta är ett superbra forum för oss båtgalningar. Lycka till med båt valet. Ps skriv gärna när du hittat din båt.

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La precis ut den på köp och sälj här också , det sitter en Mercury 200 EFI på aktern. Båtmodellen och vikten kräver lite kräm jmfrt med andra ekipage jag sett med 135:or på.

 

Om du är ute efter den här typen av båt är den klockren, kika igenom testlänkarna jag lagt in i annonsen.

 

Mvh

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Bayliner 192 är grymt mycket båt för pengarna. Oslagbart bra med vasst skrov, inbombordare på 135 kusar inkl fabriksanpassad trailer.

 

Nu på hösten när säsongen är slut finns det handlare som rear ut kvarvarande båtar till attraktiva priser, om man nu inte vill ge sig på en privatimport nu med låg dollarkurs. Finns för cirka $25.000 i USA annars. dvs cirka 160 tkr. Sen tillkommer ju förstås frakten & eventuell moms.

 

http://www.blocket.se/vi/12149783.htm?ca=11_s

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nja, jag vet inte om jag vill importera från USA eller nått annat land, då med tanke på EU märkningen, visst det går att få gjort i usa men det känns lite lurigt (man har ju ingen större koll på vad som är gjort). men visst lockar det med tanke på dollarkurs men men. Nej det får nog bli en redan (svensk). Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...