Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Terrafobica

Korrossion

Rekommendera Poster

Är väl lite överdrivet noggrann när det gäller det mesta, därför utrustades det nya drevet i våras med anoder av magnesium eftersom jag mestadels går i sötvatten.  Dessutom lyckades jag hitta axelanoder i magnesium hos korrossionsgruppen i Helsingborg, anoder som efter lite tillslipning passade perfekt på powertrimkolvarna.  Så nog var drevet skyddat alltid.  Nu vid upptag så är mycket av anoderna bortfrätta, de har alltså gjort sitt jobb.  Drevet har inte fått några skador, men kanske början till?  På några ställen lite här och var där små färgflagor släppt, så är det som ett vitt pulver.  Antar att det är aluminiumoxid.  Utan väl fungerande anoder hade det förmodligen varit skador där.  Men varför?  Visst, båtgrannar med laddaren på hela sommaren och andra orsaker finns ju.  Får väl måla drevet ordentligt i vår och sätta dit nya anoder, men frågan kvarstår, varför fick jag, om än små, men dock skador?

 

Senast ändrad av Terrafobica | 23 oktober 2007 | 19:56

post-13907-1394235253,0737_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, det  var för djävligt!
Mycket har jag sett men ditt drev tar priset. Att anoderna försvinner är helt ok men inte efter en säsong.
Volvo Penta har något jag tror heter elektroniskt skydd. Jag hade detta på den förrförra båten, då som kompement till vanliga zinkanoder. På den fungerade elektroniken i alla fall, tror jag för det var alltid över hälften kvar av zinken.
 
Dina smärre skador blev nog därför att magnesiumet började ta slut. Man skall ju byta när halva är kvar. Hade du bytt efter halva säsongen så hade nog drevet klarat sig. Hoppas du får i ordning på prylarna./Nitro 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser har också ett sånt där elektroniskt skydd.  Mercathode heter det.  Det sitter ett sånt på min motor, men om det funkar?  Kanske skulle investera i ett nytt.  Det är ju inte så farligt dyrt om man tittar på den här sidan:

http://www.mercstuff.com/page12.htm

 

Det ska fästas antingen på gimbal housing som väl betyder den inre skölden om jag inte är ute och cyklar helt.  Eller på transom, och det vet jag inte vad det betyder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transom är akterspegel.

Enligt installationsmanualen för Volvos elektroniska galvanskydd så är den endast avsedd för saltvatten. Detta innebär, som jag förstått det, att det är en onödig investering om man kör i bräckt eller sötvatten.

Det finns en ersättare till magnesiumanoder idag och det är aluminiumanoder. Dessa anoder innehåller indium och är något mindre offerbenägna än magnesium men håller längre och kan användas både i salt och sötvatten. Ska testa nästa säsong.

\Lasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem på mitt Mercruiser drev och försökte med olika anoder, men så sa en båtmek att jag skulle lägga 2 kablar mellan drev och sköld för att slippa detta. Eftersom jag inte trodde honom så grejade jag igen med anoder men tänkte att varför inte så jag satte 2 små rostfria flätor på drevet och skölden.

 

Jag var sedan tvungen att bjude båtfirman på smörgåstårta eftersom jag inte hade ett enda problem dom 2 åren jag hade kvar båten. Anoder blev mindre under säsongen men drevet var snyggt.

 

Vet inte hur det fungerade eller varför, så det är ingen idé att fråga mig.

 

Lycka till med ditt problem

 

Seawing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.  Jag antar att den där vajern har något med Mercruisers eget elektroniska korrosionsskydd som heter Mercathode att göra.  Den makapären sitter på styrbords limpa och från den går en kabel till skölden.  Men sedan ska det ju vidare från sköld till drev, så därav vajern.  Ska kolla att min vajer, jag har sett en sån där förut, men inte tänkt mer på saken.  Nästa år kommer mitt drev vara översållat med anoder\Undecided\

 

Vid närmare undersökning så verkar det som om hela drevet måste slipas och

målas om nästa vår.  Det är något märkligt som har hänt med lacken.  Hela

drevet är översållat med små små bubblor i lacken.  Det har inte gått hål på

dem.  Jag har tagit ett dåligt kort med mobilen.  Där ser man några av dem

7-8 centimeter under det där hålet i drevtoppen.  Vad i herrans namn kan det

vara? 

Det där hålet förresten, det som syns övert på bilden och som sedan

går ut i själva locket, vad är det till för?

post-13907-1394235254,8085_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mercruiserdreven sitter det små rostfria vajrar mellan i stort sett varenda del på drevet, dessa är till för att säkerställa galvanisk kontakt så att anoderna kan göra sitt jobb.

Ibland har dessa försvunnit när hemma pularen eller någon mindre kunnig verkstad haft isär grejerna.

 

Kolla så du har dessa kvar! dom sitter från drevet till skölden (via bälgen), från drevet till gimbelringen, insidan skölden till styrarmen, skölden till motorn, osv.

 

Elektrisk kontakt! mycket viktigt annars ärgar drevet bort på nolltid även om du har alla anoder du skall ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna, ska genast kolla dessa små vajrar som jag tidigare har sett och funderat vad det var.  Men åter till alla små bubblor i lacken, någon som har nån ide?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du bubblor överallt?

Det ser faktiskt lite ut som om drevet gått varmt i övre växeln, har du drevdush på det?

Har du haft syra på för att få bort havstulpaner?

Är det omlackat någon gång tidigare?

Har du haft bottenfärg på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bubblor på hela drevet, upptill som nertill.  Varmt har det inte gått och drevdusch har jag.  Ligger i Mälaren så några havstulpaner finns inte.  Det är inte omlackat för det är nytt för säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevduschen är tillverkad i rostfrittstål och är fastbultad i drevet/överhuset.

Det kan få massor av konstiga effekter på korrisionsskyddet.

 

Senast ändrad av lillen_acce | 02 november 2007 | 10:01

 

Senast ändrad av lillen_acce | 02 november 2007 | 10:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. och varför tror du det ( eller vet ) ?

 

Finns massor med rostfria delar på drevet från början !

 

 

 

Jocke ChrisCraft

post-11345-1394235256,9551_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt här med galvaniska störmmar är skitsvårt, det kan bero på att du har ström på i din båt när den ligger eller att din båtgranne har landström på och skapar galvaniska strömmar i vattnet, det kan bero på grejer på insidan i båten som får kontakt med drevet.

Visst ju mer rotsfritt du sätter på skapar ett större behov av yta på anoderna, drevdushar, rostfria propellrar, mm, mm.

Det är kanske så att du skall sätta på zink istället för magnesium, zinken är ju mindre ädel och magnesium ligger rätt nära aluminium. Du kanske har stora trimplan, badbryggor och annat i närheten som inte har egna anoder

I vissa fall sätter man på större anoder på akterspegeln med en kabel till trimplan badbryggor och annat, ytan på anoden har betydelse för hur effektiv den skall vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, där har du faktiskt fel.  Magnesium är den minst ädla metallen av dem alla.  Det är därför man ska använda magnesiumanoder om man ligger i sötvatten.

 

SPÄNNINGSKEDJAN Ädla metaller = katod

Grafit  0,50 V

Titan 0,38

Rostfritt stål (passivt) 0,05

Monel Koppar/nickellegeringar Bly Manganbrons (mässing) Koppar 0,02

Tenn Mässing Aluminiumbrons Rostfritt stål (aktivt) - 0,30

Gjutjärn Aluminium och aluminiumlegeringar - 0,50

Galvaniserat järn - 0,80

Zink - 0,85

Magnesium - 1,35 V Oädla metaller = anod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att man ska bryta - jorden när den ligger i sjön inte bara det blir en hisklig skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du är på rätt spår där. Om inte båten har legat med landström till laddare och/eller varmvattensberedare på är jag  ganska övertygad om att den kraftiga korrosionen beror på läckströmmar från båtens batterier. Galvanisk korrosion med magnesiumanoder på plats borde inte kunna leda till så omfattande skador. Jag känner igen utseendet med de typiska blåsbildningarna och omfattningen av skadorna från mitt eget (förra) drev och där handlade det om läckströmskorrosion. I det fallet berodde det troligen på läckströmmar från en varmvattenberedare. Efter blästring och epoxibehandling tillkom inga nya skador och anoderna förbrukades i normal omfattning. Varmvattenberedaren har naturligtvis aldrig varit inkopplad efteråt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har gjort tester på olika båtar som ligger i året om för att se.det blir mycket mindre korrision när man bryter både - och en bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...