wingalasse 0 Postad 23 Oktober , 2007 Hej, planerar en utflykt med segelbåten från Mariestad i Vänern till Åland t o r kommande sommar. Någon med erfarenheter? Tips? Sjökortsval (ev. begandade till salu? Mvh wingalasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 Oktober , 2007 Själv drog jag förbi Ålands skärgård i våras. Där är det säkert fint, men fint är det hela vägen genom Göta Kanal, Trosa skärgård, Stockholms skärgård. Så tipset jag ger dig är att ta hela sommaren på dig. För det är verkligen en upplevelse att få se allt det fina som finns på ostsidan. Detta trots att vattnet varken går att dricka eller simma i. Jag har en 9stl sjökort de flesta i skala 1:25000 Runt Stockholm ner till Trosa. Du kan få låna korten ifall du har vägen förbi Göteborg. Det är nästan att jag är lite avundsjuk. För det är verkligen fint over there/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anteh 0 Postad 23 Oktober , 2007 Efter åtta år i Stockholms skärgård kom vi över till Åland denna sommar - helt underbart. Hoppa äver Mariehamn och gå på Rödhamn alt Kärringsund vid översegling. Båda dessa hamnar är verkligen mysiga och genuina. Planera för två nätter i Kärringsund, det finns mcket att se runt omklring, bla Postmuseet. Tips är N Saggö, som att komma till en annan planet, orört, kalt, röda böljande klippor - bifogar en bild för inspiration. Kökar han vi inte men det ska vara fint. Försök låna eller köpa den är dyr) Stora Hamnguiden där finna alla gäst och en del naturhamnar beskrivna. Lycka till. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 23 Oktober , 2007 Jag har besökt Åland de två senaste somrarna och kan berätta följande: Mariehamns östra gästhamn är fin och välbesökt, nära till det mesta om du ska handla. Degerby, betydligt mindre och lite lugnare gästhamn. Rödhamn utanför Mariehamn är en bra ankomsthamn. Sottunga, öster om Åland är en pittoresk ö, Seglinge likaså. Om du gillar mycket folk i hamnarna ska du välja den södra delaen av skärgården mellan Åland och Finland, motsatt förhållande gäller om du vill ha lugn och ro; välj då de norra öarna. Det är dyrt att proviantera på Åland/i Finland -fyll på med basvaror hemifrån (ex en vanlig svensk limpa -typ Lingongrova kostar 36 kronor). I princip är allt utom sprit och diesel dyrare. Ålänningar är trevliga seglare, öppna och raktframma. Finnar kan tyckas vara lite buttra då man ligger grannar i gästhamnarna, men det är nog inte så illa -dom kanske inte kan svenska eller engelska och väljer då att se ointagliga ut. På Åland /i Finland håller man på traditionerna då det gäller gästflaggor och att flaggan ska ned kl 21.00 mm. Och till sist -lita inte på sjökortet ifall du befinner dig utanför lederna. Det gäller väl i och för sig i alla vatten men speciellt runt Åland Ha en fin seglats. det är vackert däröver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser