Bill54 0 Postad 23 Oktober , 2007 Hej ni som har en sådan här. Jag står i begrepp att köpa en PERKINS 4.107 från -62 ca 1500 Tim. Har ni några erfarenheter av den att dela med er av ? Har tidigare blivit blåst på en gammal VP MD11C och vill inte göra om det. Är inte bekant med PERKINS. Bill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 Oktober , 2007 Nu tycker du säkert att jag är taskig men kan ändå inte låta bli att skriva; En 45 år gammal motor har säkert varit bra men gör sig idag bäst genom att förbli eventuell ögonfröjd. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 23 Oktober , 2007 Hej Bill! Jag har en Perkins motor 4.108 i min båt, (tror att det nästan är helt lika motor) Båten och motorn är från 1975 Varit en ägare på båten tills jag köpte den. Har alldrig varit några problem med motorn enl. förra ägaren, och under åren jag har haft den 6 år har det alldrig heller varit några problem den har bara gått och gått. Har servat den regelbundet så klart, med oljor, filter och bränslefilter. Har gjort två oljebyten varje säsong den oljan jag bytte på hösten kör jag några veckor på våren, sen olje byte inför varje sem. Bränslefiltret byter jag på hösten. Sen hålls efter allt på motorn regelbundet! Enl. motor experter jag varit i kontakt med så ska just Perkins motorn vara den mest driftsäkra motorn som har gjorts och jag tror han! Alldrig ett problem sen den var ny! Så du gör förmodligen ett klokt val att köpa just Perkins motor. Mvh Tony 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 23 Oktober , 2007 Perkins 4.99, 4.107 & 4.108 är i stort sett samma motorer, lite olika effekter och kolvarna med sina delar är väl det som skiljer mest mellan modellerna.Efter att ha totalrenoverat en 4.108 (skuren vevaxel/ramlager p.g.a extrem oljebrist p.g.a. tidigare ägarens totala avsaknad av de mest rudimentära kunskaperna om hur man vårdar en motor ) så kan jag nog säga att:De är enkla, robusta, håller hur länge som helst med minimal omvårdnad, sålda i miljontals exemplar till traktorer, bussar, vans, båtar, mobila elverk m.m och reservdelar finns att tillgå samt är lättmekade.Helt enkelt bra motorer, och med bara 1500 timmars driftstid har den troligen många tusen timmars livstid kvar.Men det beror på..är det tilltänkta objektet en båtmotor som körts med direkt(råvatten)kylning så kan blocket antingen vara i stort sett bortrostat invändigt, eller helt igensatt av avlagringar. Det senare är lätt fixat medans det förra betyder att motorn är skrot. Komplett Workshop Manual for Diesel Engines 4.108M 4.107M 4.99M hittar du här: http://www.capedory.org/manuals/Perkins-4.107_4.108_4.99-WorkshopManual.pdfReserv/slitage-delar köper man fördelaktigast hos någon traktor-reservdelsfirma, typ Olssons i Ellös http://www.oie.se/ Ett annat ställe jag hittade vid snabbsökning är http://www.okonomi-deler.no/downloads/katalog/perkins.pdf (rätt bra info där). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bill54 0 Postad 24 Oktober , 2007 Tack för ditt utförliga svar, motorn har körts på glycol och sötvatten så jag känner mig lugnare. Tack för tipset om handboken ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bill54 0 Postad 24 Oktober , 2007 Nu har jag laddat ned och noterat försäljare. Tack än en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser