Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Hans1

Montera pulpitbåge \"hajfena\" på Utter 510ht

Rekommendera Poster

Nu har jag ställt till det \Embarassed\ Köpte en hajfena till min Utter 510ht men hur fasen ska jag få fast den när man inte kommer åt underifrån pga. förstärkningsgjutningar/balkar/lådor \Yell\ 

Finns det någon form av expanderplugg/skruv som går att använda?

Ni som kan, hur skulle ni göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska styla båten så går det fin fint med skruv och silikon. Men om du vill använda den så skall det fästas med genomgående bult och grova brickor. Skruvarna skulle troligtvis slitas med den gången du behöver pulpiten och då står du där med hela bågen i din hand...

Skall du montera, gör det ordentligt. Du kan inte kompromissa med vart du skall placera den? Jag vet inte hur det ser ut eller vart du tänkte sätta den så det är svårt för mig att komma med några direkta tips.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjaa, det är väl både styling och handtag. Jag skulle ju vilja få fast den ordentligt så man kan ta tag i den om det skulle behövas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle inte kunna öppna upp ett skott eller liknande för att kunna komma åt? Om du lägger upp några bilder på hur du hade tänkt montera den så sä det lättare att komma med raka svar. Annars så kan du ju ringa någon firma som håller på med plastarbeten och fråga om någon kan ta en tit på båten om möjlighet att montera dit pulpiten.
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaaa, om vi säger så här. Det går inte att komma åt underifrån, så som jag ser det så blir det någon form av rejäla expanderpluggar som måste användas men vilken sort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån typ av expanderplugg som du efterfrågar har i varje fall jag aldrig sett, däremot finns det en annas metod som brukar fungera hyfsat om du har tillräckligt tjockt gods att fästa i.

Du borrar först ett pilothål, lite mindre än skruvens tjocklek och lika djupt som skruven är lång (så djupt som möjligt). Borra sedan ett hål betydligt större än skruvens diameter (2-3 ggr skruvens diameter kan vara lagom). Detta hål ska vara grundare än vad skruven är lång så att skruven kan få fäste i botten. Fyll hela hålet med en bra marinepoxi (om du har någon typ av sugande distansmaterial kan du behöva efterfylla efterhand som epoxin sugs in i distanmaterialet). Sätt skruven i hålet i den blötat epoxin och fäst den i den dela av pilothålet som är djupare än det stora hålet. Du behöver inte dra åt särskilt hårt, bara så att det sitter på plats. Låt härda i inte alltför låg temperatur.

Vad som händer är att du limmar fast skruven i epxin som i sin tur limmas fast mot materialet i däcket. Det bästa brukar vara att använda maskingängad skruv, den ger störst limyta. Och gör rent skruven med aceton eller T-sprit innan du drar i den för att få bort fingerfett eller andra föroreningar som försämrar limmets fästförmåga.

Lite rörigt förklarat kanske, men bilden kan nog hjälpa till att förklara vad jag menar. Jag har monterat en del beslag på detta sätt, o det sitter som f-n. Vill du ha loss det får du värma skruven med en lödkolv eller en liten blåslampa för att mjuka upp epoxin.

G.

Senast ändrad av GostaU | 30 oktober 2007 | 21:20

post-3623-1394235256,0599_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...