Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
larssonm

vatten i växelhuset :( Mercury 65hk

Rekommendera Poster

Köpte min utombordare i början på sommarn efter jag hade köpt båten.

Det blev en Mercury 650 -75.

När jag köpte den så var den lite kletig av olja bakom propellern, som  kom från växelhuset bakom propellern...

 

Tog bort propelleraxeln och gjorde rent, kollade så allt såg bra ut, köpte en ny o-ring, den storleken som satt fanns ej  i lager, här i stan så köpte en som var nån hundradels mm tjockare.

 

Sätte ihop allt och fyllde i olja, gjorde service på motorn och rengjorde förgasarna, efter det satte jag på spolmuff och så fick den stå på tomgång o bli varm, testade även växlarna lite..

allt såg bra ut, båten stod ett par veckor till innan den kom i sjön, hade inte läckt ut någon olja under den tiden.

 

Men tog upp båten för nån månad sedan och såg häromdagen när den stått ett tag att det runnit lite olja bakom propellern, så när jag konserverade motorn så tömde jag den ju även på olja, den var som grädde :( Men var fortfarande mycket olja kvar så har inte runnit ut massor, men var även nån centiliter vatten med i oljan.. Det fick stå och droppa lite, sen hällde jag i ny olja som fick rinna igenom, sen fyllde jag på den, så nu står den med ny fin olja i utan vatten.

 

Men till våren blir det att ta renovera igen...

 

Hur ska jag få det tätt ? tätar ju inte som det är nu och den o-ringen som sitter i är som jag skrev nån hundradel större än den som satt från början...

 

Ska byta impeller till våren oxå, vet inte när det är gjort sist så lika bra att byta, sen så måste jag fixa så den låser motorn i nerfällt läge, lägger jag i backen o gasar till så flyger motorn upp..., kanske är pinnen som kärvat ihop, märks den dagen jag tar isär... som tur är har jag mest kört frammåt i år :)

post-19805-1394235253,0429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Byt packboxen på drivaxeln och propelleraxeln och o-ringen till växelföraren (o-ringen till växelföraren brukar bli glömd med garanterat läckande resultat), polera av tätningsytorna med mycket fin smärgelduk innan montering. Tyvärr kan ytorna om du har otur vara slitna eller rostiga. Om de är slitna kan du föskjuta packboxarna lite grann men om axlarna är rostiga så får du lämna dem för svetsning med rostfri tråd, efter lite riktning av axlarna så blir resultatet perfekt. Har själv gjort det på flera Mercury motorer med rostiga axlar.

 

Köp orginal packboxar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...