Gäst Kalman Postad 22 Oktober , 2007 Någon som har erfarenhet av hydrauldrivning av propellern?Funderar på att konvertera och vill gärna komma i kontakt med er som har erfarenhet och vill dela med sig av kunskaperna i detta ämne.Tacksam för svar och hälsar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 22 Oktober , 2007 Vad är det som gör att du funderar på att montera hyrauldrift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 23 Oktober , 2007 Hydrauldrift är i sig inga problem rent tekniskt, dessvärre dras det med mycket stora effektförluster som genererar värme, inget att rekommndera i normalfallet alltså, dessutom är det nästan helt omöjligt att få systemet tätt under större belastning vilket är jobbigt i en båt. Utrymme kan i vissa fall kräva andra lösningar än traditionell mekanisk drift och prata då med företag som säljer hydraul komponenter, dom bruka ställa upp med gratis konstruktion av systemet när du köper komponenterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 23 Oktober , 2007 Farymann-dieseln brukde ha hyrdauldrift och den satt bl a i Shipman 28:orna. Det finns lite info här, http://shipman28.nu/tekniska_tips.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Oktober , 2007 Jag seglade en del Shipman på 70-talet och det var väl lite si och så med motorgång i motvind. Om det berodde på hydraulsystemet, svag motor eller en dålig propeller men det kan vara en kombination. Man kan få en hum om förlusterna genom att ta tid och mäta temperaturökningen i hydraulvätskan. Har man en svag motor gäller det att ha små förluster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 24 Oktober , 2007 Hydrauldrift har klara fördelar. Du kan montera motorn på mjukare tassar och på ett sätt som underlättar service. Hydrauliken är otroligt driftsäker, men det krävs att det blir tätt, annars luktar det hydraulolja i båten. Jag har haft det i flera segelbåtar, alltid utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 24 Oktober , 2007 Det finns massor av båtar som har detta ,underlättar vid installation av maskin ,slipper uppriktning ,blir av med vibrationer ´ blir´ bättre platts. Många fiskebåtar har detta ,Dagens hydraulik väsnas inte så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 28 Oktober , 2007 Tack Botved för ditt svar.Tack alla andra.Nu har jag förstått att flera Shipman haft hydrauldrift med olika resultat. äre nån som har en avlagd sådan hydraulmotor kvar till ett vettigt pris? Skall konvertera/anpassa anslutningar till proppaxel själv. Så det går bra med nästan vilken h- motor som helst.Hör av er eller fråga kompisen och tipsa mig.Hälsingar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 Oktober , 2007 Har bara allmänna resonemang att bidra med - min erfarenhet är begränsad till en gammal träbåt med en Faryman. Det var på den tiden vi pluggade = inga pengar och en sommar när motorn pajade så hade vi inte pengar att köpa reservdelar så vi seglade vidare denna sommar och sommaren efter utan motor alls... bra träning men det var väl inte den lösningen du siktade på? Alltså, hydrualdrift är väl känt och används kommersiellt mycket, framförallt till hjälpsystem som bogpropellrar, ankarspel och vinchar samt kranar osv. Det du behöver tänka på i en liten båt ( jag antar du är kvar i bridgedäcks-båten? ) är att en motor som är äldre och gjord för hudrualdrift ofta är mindre än en modern motor. Mindre betyder här både i storlek och i styrka. Sedan tappar du en del effekt i hudrualslangarna vilket ger en ganska medioker styrka ut i propellern. Sedan kan det bli lite mer vibrationer också, pga just att motorn är mindre i storlek ( de gjordes ju för att passa små utrymmen... ) så har de ofta mindre svänghjul och det kan nog ofta ge mer vibrationer? Å andra sidan kan du hänga upp motorn mer mjukt då den inte ska trycka mot en propeller.... Men förutom det? Bra driftsäkerhet, enkelt att serva ett hudrualsystem, lätt att montera motorn i annan vinkel än mot proppaxeln, troligen klarar man snabb växling mellan fram och back, inget backslag vilket spar vikt och service OSV.Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Oktober , 2007 Tack Funkis för svaret.Liten båt? Alltign är relativt, det är en Fin-Gal på 28 fot, motor en MD1A på 8 Hp och svänghjulet lär väga minst 20 kg om inte mer....Skall ta bort den bef axeln och sätta dit en annan typ av drivning som liknar ett S drev. på toppen på den skall hydraulmotorn sitta. Förlusterna räknar jag till ca 10% men då har jag fortfarande 7 kusar kvar. Det fanns sådan drivning har jag fått veta på Shipman 28:orna så jag jagar delar från såna.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 12 Augusti , 2009 Hej Jag har en Shipman28 (Nr62) med Farymann-dieseln i original och hydraldrift. I vintras renoverades både motor och hydralpumpen av en mkt duktig kille/pensionär utanför Nynäshamn. Om det finns något liv kvar i den här tråden på forumet så kan jag bistå med info och tel.nr till vår reparatör, som också sitter på ett rejält reservdelslager för dom här prylarna. Alltså, hör av dej om behoven kvarstår. Hälsar... /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 5 November , 2016 Väcker en gammal tråd med en egen fundering: Motorlyft blir akuellt i vinter, och renovering eller byte. Nu har jag fått erbjudande om en liten Kubota diesel som jag funderar på att marinkonvertera, och funderar då på möjligheten att göra det hela hydrauliskt. Finns här någon med erfarenhet eller information att dela med sig av? Det är alltså frågan om gör-det-skälv, inte färdiga lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 5 November , 2016 Väcker en gammal tråd med en egen fundering: Motorlyft blir akuellt i vinter, och renovering eller byte. Nu har jag fått erbjudande om en liten Kubota diesel som jag funderar på att marinkonvertera, och funderar då på möjligheten att göra det hela hydrauliskt. Finns här någon med erfarenhet eller information att dela med sig av? Det är alltså frågan om gör-det-skälv, inte färdiga lösningar. Jag har en Farymann 12 hk med hydrauldrift i Scampi, den gör 6-6,2 knop när oljan är kall och tappar sen 0,3-0,5 knop när den är uppvärmd. Inget jag lider av och har aldrig haft problem med att inte orka mot vind och sjö, fast vågor har vi ju inte så mycket i ostkustens skärgårdar. En extra oljekylare hade nog inte varit fel. Fördelarna är ju att man kan ställa motorn i något hörn där den passar, lätt åtkomlig för service, ingen uppriktning mot propelleraxeln, och står den mjukt så vidarebefordras inte så mycket vibrationer till skrovet. Man får dra av gasen innan man växlar, men så är man ju van från bilar också. Innan jag fattade det tryckte jag ut några nipplar från slangarna, det blev lite grisigt då. Hade en del problem i början, antagligen pga tidigare ägares brister i handhavandet. Upptäckte när jag letade efter hydraulverkstäder att trots att det var gott om lastbilsverkstäder, de flesta skickade vidare sådana jobb. Så en gång i semestertider när ingen hade tid, tänkte jag att det finns ju inte så mycket att förlora på att försöka själv och då visade det sig vara rätt enkla grejer att skruva isär och ihop igen. En sak att se upp med är att hydraulmotorn ska tåla axiellt tryck om den ska ta upp trycket från propelleraxeln. Jag löste det problemet genom att byta ut en klen bricka i hydraulmotorn mot en rejäl dito från en byggmarknad. Oljetanken till hydraulpumpen var uppenbart inte tänkt att luta mer än kanske 20 grader innan det läcker ut genom påfyllningshålet, så nu håller jag nivån under min-strecket, spelar ju ingen roll så länge själva pumpen ligger lägre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 5 November , 2016 Hur är det hela uppbyggt? Pump rakt på motorn, slangar till en hydraulmotor på prop-axeln? Hur växlar man och reglerar hastigheten? Får motorn gå på sitt idealvarvtal hela tiden, eller används varven för att reglera flödet? Många ivriga frågor på en gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 5 November , 2016 Hur är det hela uppbyggt? Pump rakt på motorn, slangar till en hydraulmotor på prop-axeln? Hur växlar man och reglerar hastigheten? Får motorn gå på sitt idealvarvtal hela tiden, eller används varven för att reglera flödet? Många ivriga frågor på en gång... Pump på motoraxeln, reglagebox på pumpen, en slang ut för framåt, en för back och en retur. Hydraulmotor på propelleraxeln. Gasreglage som vanligt för att reglera motorvarvtalet. Dvs vanliga reglage och man kör precis som med vilken motor som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 6 November , 2016 Okej! Jag tänkte mig mer så att motorn skulle få brumma på ett bra varvtal för optimalt vrid, och att farten skulle regleras med en ventil av något slag. Dvs en slang ut från pumpen, en ventil som kastar om fram/back och en bypass med ventil som reglerar hur mycket av flödet som går genom hydraulmotorn. Tänker jag helt galet, eller finns det sådana lösningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 November , 2016 Vad tänkte du använda den överblivna energin till? Blir som att köra marschvarv i friläge och elda för kråkorna. Man kunde ju tänka sig en generator + elmotor för driften, med batterier för att jämna ut, typ hybridfordon. Svårt att se poängen, jämfört med direkt drivning på propelleraxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 6 November , 2016 För att kunna köra på konstant varv men med varierad last, och dessutom möjligen kunna göra någon slags vinst på det sett till verkningsgrad jämfört med att variera motorvarvet, får du kika på hydrostatdrift vilket enkelt förklarat går ut på att man varierar hydraulpumpens slagvolym för att reglera effekten. Inte helt ovanligt på lok och jag gissar att även grävmaskiner har liknande system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 November , 2016 Att köra dieseln på konstant varvtal och variera belastningen är förödande för dieseln som inte mår bra av låg belastning. Shipmans hydrauldrift är omtalad för sina problem men har säkert fungert utmärkt i många fall. Troligen använde man inte så bra grejor. Det som kommer mer och mer är dieselelektrisk drift. Används i allt från isbrytare till lokomotiv. I sin äldsta form är det sk Ward Leonard system, Genom att variera magnetiseringsstömmen till generatorn så variera man varvtalet på propellern och genom att polvända magnetiseringen så får man back. En säkring blir till en brytpinne. Idag har vi andra möjligheter, högeffektiva pannkaksmotorer och elektronik som också kan sköta motorns varvtal så att diesel alltid är optimalt belastad. Mycket mer driftsäkert än backslag plus friheten att placera motorn var som helst. Lägger man sen till batterier så behöver troligen inte motorn startas lika ofta och detta tillsammans med den optimala belastningen kan öka motorns livslängd markant. Detta är framtiden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 8 November , 2016 bhemac, jag börjar efter en del bollande här och i andra forum luta mot en el-variant! Därmed går tråden dock Off Topic. En ny utlovas småningom (om jag inte hittar andra intressanta trådar att kapa!) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser