lyran 0 Postad 22 Oktober , 2007 Tjena, Håller på å stökar med en reklamation... Jag gjorde ett komptest med nyköpt mätare från Biltema, fick ett par kilos tryck lägre på två intilliggande cyindrar. För att få det bekräfftat anlitade jag en Penta kille som verifierade detta manuellt genom att plocka ner limpa, riser och ventilkopa på den sida jag fått lägre tryck på. Han drog runt motorn för hand å konstaterade att de två cylindrarna inte kompade ordentligt... Enligt honom ska det knappt gå att dra runt för hand om allt e som de ska, vilket de andra inte gjorde... Nu har en mekanker utsedd av handlarn kikat på den med sin mätare och får endast normala värden (inom 10% maginal)... Han hade ju förståss en annan typ av mätare som gjorde en lite utskrift, såg givetvis lite bättre ut... Tror inte att han är dålig på nåt sätt men jag blir ju lite frågande till vad sanningen kan ligga?!? Funkar det å göra ett manuellt komp. prov? Är BT mätare tillförlitlig? Tacksam för all input! //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 22 Oktober , 2007 Ett manuellt komp prov genom att dra runt för hand tror jag mindre på, gämfört med BTs mätare. Det är svårt att fejka komp prov (om man inte sprutar in olja å sånt i cyl före prov). Du var väl med när meken gjorde provet. Låg skillnaden inom 10% så är det inga problem. Det är min erfarenhet. Mvh Peter Jonsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser